کد خبر: ۷۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
رئیس کل دادگستری فارس:

در فارس به ازای هر 100 هزار نفر، 400 نفر زندانی اند!/ کسی به فکر خانواده زندانیان نیست

القاصی مهر گفت: فردی که زندانی می‌شود خود چندان مشکلی ندارد اما آثار و تبعات مجازات متوجه خانواده زندانی می‌شود

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، علی القاصی‌مهر بعد‌ از‌ ظهر امروز در همایش نسیم مهر با بیان اینکه از نظر جمعیت کیفری، فارس سومین استان کشور و از نظر تعداد زندان، نخستین استان کشور است، اظهار داشت: این رتبه برای ما نگران‌کننده است که استانی با این سابقه و با مردمانی متدین و با فرهنگ، این تعداد زندانی داشته باشد که به ازای هر 100 هزار نفر، حدود 400 نفر زندانی در آن موجود باشد.

این مقام قضایی اضافه کرد: در مقابل هر زندانی، یک خانوار متوسط با جمعیت پنج‌ نفر دچار مشکل شده و با زندانی شدن سرپرست خانوار، گویی خانواده وی نیز زندانی می‌شوند.

القاصی‌مهر ادامه داد: فردی که زندانی می‌شود خود چندان مشکلی ندارد اما آثار و تبعات مجازات متوجه خانواده زندانی می‌شود در حالی که در قوانین بر اصل شخصی بودن مجازات تاکید شده و مجازات باید بر فردی تحمیل شود که مرتکب جرم شده و عواقب مجازات نباید دامنگیر دیگران نزدیک به زندانی شود.

رئیس کل دادگستری فارس تصریح کرد: با این وضعیت خانواده زندانیان به کانون ارتکاب جرم تبدیل می‌شوند و بسیاری از فرزندان این خانواده‌ها به علت از دست دادن سرپرست ترک تحصیل کرده یا به مشاغل کاذب و جرم روی آورده‌اند.

القاصی‌مهر بیان کرد: این موضوع برای خود من حل نشده که ما بر اساس آموزه‌های شرع مقدس اسلام و اصول پذیرفته شده حقوقی باید مجازات را تنها بر مجرم تحمیل کنیم اما این موضوع هیچ پاسخی ندارد که خانواده زندانی چه گناهی دارد که با زندانی شدن سرپرست، دچار مشکلات بسیار می‌شود.

این مقام قضایی متذکر شد: قانونگذار پیش‌بینی کرده خانواده افرادی که به زندان معرفی می‌شوند مورد پوشش قرار گیرند و این موضوع بر عهده سازمان زندان‌ها گذاشته شده اما برای این کار هیچ اعتباری دیده نشده است و قانون مصوب مجلس بی‌اثر باقی مانده است.

به گفته وی، یکی از دلایل رشد جمعیت کیفری همین امر است که هدف از مجازات ارعاب دیگران و پیشگیری از تکرار جرم بوده اما در خیلی از موارد زندان کردن افراد، موجب ازدیاد جرم می‌شود.

القاصی‌مهر افزود: امروز خانواده زندانیان تنها قشر فراموش شده جامعه هستند و هیچ ارگانی مسئولیت این قشر را نپذیرفته است.

وی یادآور شد: نگرش منفی به فرد زندانی و خانواده وی یکی از دیگر مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم در حالی که این افراد گاه از نظر تقوی، تعهد و... انسان‌های شریفی هستند که به سبب دلایل اجتماعی، تاخیر در پرداخت بدهی، تصادف و... گرفتار شده‌اند.

رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: در این حوزه باید فعالیت بیشتری صورت گیرد و رسانه‌ها و صدا‌ و‌ سیما باید در این زمینه کار بیشتری انجام دهند که گاه برنامه‌هایی تولید می‌شود که اثرات آن در ایجاد آرامش در جامعه و افزایش امنیت چندان مفید نیستند.

القاصی‌مهر عنوان کرد: این سوال مهمی است که چه میزان ساعات در رسانه ملی صرف تبیین مشکلات خانواده زندانیان می‌شود که گاه این زندانیان مجرم نیستند و طرف مقابل آنها نیز متضرر شده و باید به هر دو طرف و به ویژه خانواده زندانی کمک شود.

وی در پایان ضمن اشاره به مشکلات انجمن حمایت از زندانیان، خواستار حضور موثر مردم و خیران در کمک به خانواده زندانیان جرائم غیرعمد شد.

نظرات بینندگان