کد خبر: ۷۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

آیت الله ملک حسینی: نباید مرزهای بسته را به روی دشمن باز کرد

نقد درست برای تبیین مذاکره زیر شبح تهدید لازم است اما باید از نقد با دید سیاست بازانه دوری کرد.

به گزارش شیرازه، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی گفت: معنای «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، سکوت نیست.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی ضمن بیان تحلیلی از روند مذاکرات اظهار داشت: پیش بینی به معنای دانستن تمام مولفه های آینده صحیح نیست زیرا آینده از مؤلفه های گوناگونی تشکیل شده است اما پیش گویی درباره مذاکرات، چندان سخت نیست. پیشینه غرب نشان می دهد آنها هیچ گاه راضی به وجود ایرانی عزتمند نبوده اند و در یک نگاه ساده و معطوف به آینده می توان گفت که آنها نخواهند گذاشت که ما راحت باشیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که «اکنون چه باید کرد؟» گفت: باید صرف نظر از نتیجه مذاکرات به آینده امیدوار بود تا مورد عنایت خداوند و امام زمان (عج)، قرار گرفت. تجربه های مقام معظم رهبری از طرفی در عرصه های گونان مانند رهبری، ریاست جمهوری و انقلابی بودن و از طرف دیگر با بهره گیری از یک نگاه دشمن پژوهانه، نشان می دهد که ایشان هیچ خوش بینی ای به مذاکرات ندارند که این عدم خوشبینی، معلول شناخت دشمن است، نه عدم اعتماد به تیم ایرانی بلکه ایشان نسبت به تیم ایرانی، حسن ظن و نسبت به طرف مقابل، سوء ظن دارند.

وی با یادآوری این نکته که نتیجه تابعی از توافق است: یقینا توافقی که عزت ملت ایران را دربرنداشته باشد، مردود است. بدون درنظرگرفتن نتیجه مذاکرات، باید با حکمت و مصلحت پیش رفت، باید خطوط قرمز را رعایت کرد، نباید از تهدید و تحریم ترسید، نباید مرزهای بسته به روی دشمن را باز کرد و نباید عزت امروز را که به واسطه خون شهیدان است را از دست داد.

رییس مدرسه علمیه خان با بیان این نکته که مباحث هسته ای شامل فکر و دانش آن و تاسیسات آن، مولود دانشمندان ما است افزود: چون فکر و علم علوم هسته ای بومی است پس آنها نمی توانند آن را از ما بگیرند ولی ما باید از سایت ها و تاسیسات هسته ای خود دفاع کنیم؛ باید به دشمن بفهمانیم که ما اهل جنگ نیستیم و اهل گفتگو هستیم، من معتقدم آنقدر عزت در مذاکرات مهم است که «باید به مذاکره بایستیم، نه اینکه بنشینیم».

آیت الله ملک حسینی، اتمام حجت با دشمن و معرفی ایران هسته ای را از برکات مذاکره دانست و گفت: نفی مطلق مذاکرات و دادن فضا به دشمن صحیح نیست. من بین خوشبین نبودن به مذاکرات و ترک آن ملازمه ای نمی بینم؛ متاسفانه پس از بیانیه لوزان به سرعت می توانستیم موافقان و مخالفان دولت را ببینیم که آن وضعیت تاسف بار بود. نقد و انتقاد اگر از معبر صحیح باشد، نه تنها خوب بلکه ضروری است؛ گاهی متاسفانه نقد با عداوت است که این قابل قبول نیست.

وی در پایان ضمن اعلام حمایت از اجتماع مخالفین مذاکره زیر شبح تهدید که روز یکشنبه در مسجد امتیاز شیراز برگزار می شود گفت: نقد درست برای تبیین مذاکره زیر شبح تهدید لازم است اما باید از نقد با دید سیاست بازانه دوری کرد؛ نشست و مناظره، برای بدست آوردن نتیجه حق، مؤثر در همدلی است.

نظرات بینندگان