کد خبر: ۷۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

با یک گل هم بهار می شود!/ روایتی از غیرت و پشتکار یک بانوی نی ریزی در تحقق اقتصاد مقاومتی

از مهرماه سال گذشته با وامی که گرفتم، گلخانه را مستحکم و اصولی درست کردیم. از شهرهای مختلف گل خریدم و شروع به تکثیر گل و گیاهان زینتی کردم.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از نبض نی ریز، یکی از این عرصه هایی که کشور ما خصوصاً در سال های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، عرصه اقتصادی است. عرصه ای که رهبر معظم انقلاب به شدت بر آن تاکید داشته و برای برون رفت از مشکلات آن مفهومی به نام «اقتصاد مقاومتی» را معرفی می کند.

اقتصادی كه در شرايط فشار، در شرايط تحريم، در شرايط دشمني ها و خصومت های شديد مي تواند تعيين كننده رشد و شكوفايی كشور باشد.

«فاطمه لیره» یکی از زنان سخت کوش ایرانی است که توانسته با پشتکار و تلاش خود در کنار کار خانه داری و تربیت فرزند، کار آفرینی و درآمدزایی کند.

او با کمک وام های اشتغال زایی توانسته به سهم خود قدمی در تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد و در راستای توسعه زندگی و کشورش در حد توان خود کمک کند.

خبرنگار ما به سراغ وی رفته و از او قصه زندگی اش را می پرسد.

خانم لیره از زندگی اش این طور می گوید:« در ابتدا خیاطی می کردم، اما به دلیل برخی مشکلات جسمی مجبور شدم خیاطی را کنار بگذارم. این بار سراغ بافندگی لباس رفتم. چند ماهی به کلاس های آموزشی رفتم و کار با دستگاه بافندگی را یاد گرفتم و با خرید دستگاه شروع به بافت لباس های زمستانی کردم. مدتی این طور می گذشت. از همان اوایل زندگی علاقه زیادی به گل و گیاه داشتم. هر جا می رفتم و گلی می دیدم، قلمه ای از آن به خانه می آوردم و پرورش می دادم. تا اینکه کار به جایی رسید که دیگر گلخانه منزلمان پر از گل شد و جایی برای گلدان دیگری نداشت. یک روز از همسرم خواستم گلخانه کوچکی در حیاط خانه درست کند تا گل های اضافی را آنجا نگهداری کنم.»

خانواده خانم لیره که از علاقه زیاد او به گل و گیاه آگاه بودند، گلخانه بزرگتری درست می کنند.

«آن زمان شنیده بودم که سپاه وام های اشتغال زایی می دهد، با مشورت خانواده تصمیم گرفتیم وام بگیریم و گلخانه را توسعه دهیم. از مهرماه سال گذشته با وامی که گرفتم، گلخانه را مستحکم واصولی درست کردیم. از شهرهای مختلف گل خریدم و شروع به تکثیر گل و گیاهان زینتی کردم.»

او در کنار پرورش گل و گیاه شروع به کاشت نهال پسته و پرورش گل محمدی می کند.

« اول کار چند کیلو پسته خریدم. اما چون کیفیت پایینی داشتند، در همان اوایل جوانه زنی خراب شدند و مجبور شدم همه را دور بریزم. اما ناامید نشدم و دوباره شروع کردم. در منزل پسته ها را به مرحله جوانه زنی می رسانیم و در قطعه زمین کشاورزی که داریم نگهداری می کنیم تا به مرحله نهال برسند.»



او که درباره پرورش گل و گیاه هیچ دوره آموزشی ندیده است از مشکلات کار خود می گوید:« اول کار ضررهم کردیم. بعضی از گل ها به دلیل شرایط رشد متفاوتی که داشتند، خشک می شدند. تا اینکه با کمک فرزندانم از طریق اینترنت شرایط نگهداری هر گل را یاد گرفتم و کار رونق بیشتری گرفت.»

خانم لیره که قصد دارد در آینده نزدیک کار خود را توسعه دهد، می گوید: «صبح که از خواب بیدار می شوم اول سری به گلخانه می زنم بعد هم به سراغ بافتن لباس های زمستانی می روم و در کنار آن به کار نهال ها هم رسیدگی می کنم.»





خانم لیره که از کار و درآمد خود راضی است توصیه ای هم به جوانان دارد و می گوید: «معتقدم هر کاری صبر و حوصله می خواهد و با دست روی دست گذاشتن و بیکار نشستن، نه تنها انسان پیشرفت نمی کند بلکه بیماری هم سراغ انسان می آید. برای هر کاری باید علاقه داشت، اگر علاقه نباشد فرد کار را هرچند درآمد زا باشد، رها می کند اما اگر علاقه باشد، اگر چندین بار هم شکست بخورد باز هم ادامه می دهد. متاسفانه جوانان امروز به هیچ کاری علاقه نشان نمی دهند و می گویند کار نیست. اما معتقدم که کار فراوان است. اگر هر کس با علاقه به سراغ کاری برود، هرچند درآمد کمی داشته باشد ارزش دارد و برایش شیرین است.»

نظرات بینندگان