کد خبر: ۷۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

افزایش قیمت نان در «نی ریز» و احتمال تعطیلی برخی نانوایی ها

در حالی که مسئولان افزایش قیمت نان را در جهت افزایش کیفیت نان و رقابت نانوایی ها عنوان می کنند، اما مردم نظر دیگری دارند.

به گزارش شیرازه به نقل از نبض نی ریز، اوایل آذرماه سال گذشته در حالی که مسئولان صحبت از افزایش حداکثر 30 درصدی قیمت نان می کردند، قیمت نان در استان فارس و به تبع آن در شهرستان نی ریز یکباره از 35 تا 100 درصد افزایش یافت.

به دنبال این ماجرا و نارضایتی مردم، پس از چندین روز این افزایش قیمت ها کاهش یافت و قیمت نان با افزایش 30 تا 50 درصد مواجه شد.

تمامی نانوایی ها به جز نان لواش آزادپز شدند

اکنون پس از گذشت بیش از 5 ماه از این ماجرا، دولت در اقدامی جدید قیمت نان را مجددا افزایش داده و تمامی نانوایی ها به جز نان لواش آزادپز شده و از دریافت یارانه آرد محروم شده اند.

به گفته کارشناس اداره صنعت، معدن و تجارت نی ریز، مصوبه افزایش قیمت نان بربری در نی ریز از ششم خردادماه و نان سنگ از 11 خردادماه به نانوایی ها اعلام شده و از این پس 500 گرم نان سنگک هزار تومان و 350 گرم نان بربری 650 تومان به فروش می رسد.

در حالی که مسئولان افزایش قیمت نان را در جهت افزایش کیفیت نان و رقابت نانوایی ها عنوان می کنند، اما مردم نظر دیگری دارند.

یکی از مصرف کنندگان نان که شغل آزاد دارد در رابطه با افزایش قیمت نان می گوید: کیفیت نان در نی ریز با آن موقع که قیمت آن کمتر بود هیچ تفاوتی نداشته است. قبلا ما یک نان سنگک را 500 تومان می خریدیم در حالی که امروز باید یک نان 500 گرمی که حتی یک قرص کامل هم نمی شود، هزار تومان خریداری کنیم.

قشر ضعیف قدرت خرید ندارند

مصرف کننده دیگری که کارمند است در این رابطه می گوید: گران کردن نان به معنای کوچک تر شدن سفره مردم است و به طور قطع، قشر ضعیف جامعه از این روند متضرر می شوند. دولت باید با توجه به در پیش بودن ماه رمضان یک فکر اساسی کند و افزایش زیاد قیمت نان هر چند ماهی یکبار کار درستی نیست.

یکی دیگر از شهروندان نی ریزی که کارگر ساختمانی است می گوید: از زمانی که نان بربری و سنگک گران شده این نان ها را خریداری نکرده ام و مجبورم از نان های دیگر مثل لواش و ... استفاده کنم که از لحاظ اقتصادی چندان به صرفه نیست و ارزش غذایی پایینی دارد.

صاحب یک نانوایی سنگک در نی ریز می گوید: میزان پخت ما پس از افزایش قیمت به نصف کاهش یافته و مردم از اینکه نان به صورت وزنی فروخته می شود، ناراضی و گلایه مندند.

یکی از نانوایان نان بربری می گوید: از زمانی که قیمت این نان افزایش یافته، میزان پخت ما از 7 کیسه آرد در یک روز به 1 کیسه رسیده و اگر به این شکل پیش رود، نانوایی به خود به خود تعطیل می شود.

 

نظرات بینندگان