کد خبر: ۷۱۳۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۴
آیت‌الله ایمانی در دیدار با رؤسای دادگستری فارس:

مراکزی که حیای جامعه را هدف قرار داده اند شناسایی شود/ بخاطر پایین آمدن جرایم خشن در فارس باید از قوه قضائیه قدردانی کرد

نماینده ولی‌فقیه در فارس گفت: وجود اتباع بیگانه در شهر شیراز می‌تواند تهدید و فرصت باشد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، آیت‌الله اسدالله ایمانی در دیدار با رؤسا و قضات دادگستری استان فارس بابیان اینکه قضاوت اولین نماد حاکمیت است، اظهار داشت: طبعاً تابلوی حکومت و نشان‌دهنده صحت‌وسقم و نبض حکومت جامعه در قوه قضائیه است.

وی افزود: معمولاً ما در ارزیابی‌های خود کثرت پرونده‌ها را علامت بالا رفتن سطح جرم می‌دانیم اما با یک نگاه می‌توانیم ادعا کنیم که این بالا رفتن سطح پرونده‌ها در محیط‌های دادگستری نشانه اعتماد مردم به این تشکیلات است یعنی مردم به تشکیلات اعتقاد و اعتماد دارند و طبعاً مشکلات خود را عنوان می‌کنند نه اینکه در گذشته این جرائم نبوده بلکه این‌ها وجود داشته اما به دستگاه قضایی ارجاع داده نمی‌شد اما امروز بر اساس این اعتماد و باور متقابلی که به وجود آمده مردم ناراحتی‌ها و مشکلات خود را بازگو می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: این نکته‌ای است که بارها رهبر معظم انقلاب آن را مطرح می‌کنند که دستگاه قضایی ملجأ مظلومان باشد لذا ما مشاهده می‌کنیم که دستگاه قضایی به‌ویژه در فارس ملجأیی برای کسانی که حقی از آنان ضایع شده است.

وی با اشاره به مهاجرت‌های گسترده‌ای به مناطق شهری بیان کرد:‌ جامعه وقتی در یک محیط بسته و کوچکی باشد رودربایستی‌ها و مسائل مختلف هم از وقوع جرم و بزه جلوگیری می‌کند و هم وقتی بزه و جرمی رخ داد با تدابیر کدخدامنشانه در آن محدوده کوچک حل و فصل می‌شود؛ اما زمانی که جمعیت از فضای بسته روستا و یا طایفه و ایل و عشیره خود خارج شود و در یک شهر غریب زندگی کند خود جمعیت یک عامل است برای اینکه رودربایستی‌ها از بین رود و مقدار زیادی از جرائم شکل بیشتری پیدا کند و برخورد با جرائم از روش‌های سنتی دور بماند لذا با ازدیاد پرونده‌ها روبه‌رو هستیم.

آیت‌الله ایمانی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم جمعیت را به روستاها بازگردانیم و به شکل سنتی زندگی آنها را مدیریت کنیم که یک ریش‌سفید مشکلات آن‌ها را حل‌وفصل کند، پس این در شرایط امروز جامعه ما منتفی است؛‌ از سوی دیگر نمی‌توانیم به اعتماد مردم هم بگوییم که به دستگاه قضایی وجود نداشته باشد در حالی روزبه‌روز سطح اعتماد مردم و به طبع مراجعات آن‌ها زیادتر می‌شود، لذا در این حالت باید برای پرونده‌های ارجاعی محاکم و دستگاه قضایی فکری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی و مجموعه حکومت باید برای توسعه قضات از نظر کمی و رشد کیفی اقدامات لازم را داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس بیان کرد: قوه مقننه باید این فضای رشد کمی و کیفی قضات را به وجود آورد و قوه مجریه هم در این زمینه همکاری کند تا قضات مطابق با موازین شرع تربیت شوند و این خلأ پر شود و به‌عنوان پیشنهاد می‌گویم که این کار انجام شود.

امام جمعه شیراز بیان کرد: راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف فکر بکری است که باید آن‌ها را توسعه و گسترش داد؛ اما بقیه پرونده‌ها که به دادگستری ارجاع می‌شود و یا در همان شورای حل اختلاف هم قاضی باید حضور داشته باشد تا مسائل را بتواند به طور صحیح و دقیق دنبال کند نیاز داریم که این تشکیلات نیروهای مطمئن و کارآمد را به دست آورد و حکومت باید این فضا را به وجود آورد.

وی تصریح کرد: جرائم خشن در سطح استان فارس به پایین‌ترین میزان ممکن رسیده است و باید از زحمات و تلاش‌هایی که بوده تشکر و تقدیر داشت که این نشان می‌دهد در اجرای قوانین دقت بیشتری شده و سرعت زیادتری را پیدا کرده است.

آیت‌الله ایمانی گفت: یکسری نقاط وجود دارد که آمادگی و استعداد جرم‌خیزی دارند و باید قبل از حادثه به فکر آن بود و این همان مسئله پیشگیری و کارکردن در آن عرصه است.

وی توجه به مسائل اخلاقی جامعه را یکی از مسائل پیشگیری عنوان و بیان کرد: مسائل اخلاقی جامعه با یک یا دو واسطه به مسائل کیفری، گناه و بزه در جامعه بازمی‌گردد، یعنی وقتی‌که ما روی یکسری حرام‌ها انگشت بگذاریم، یکسری گرفتاری‌های دیگر در جامعه ما خودبه‌خود اصلاح می‌شود و به تعبیر دیگر به دلیل به هم تنیده بودن جامعه و قوانین اسلام باید تمام این‌ها را اجرا کنیم تا جامعه آن شرایط مطلوب و ایده ال را پیدا کند.

وی افزود: برخی از مسائل اخلاقی به ظاهر ممکن است بگوییم حادثه خاصی و امنیتی به دنبال ندارد اما باواسطه اینها را پیدا می‌کنیم و آن هم مراکزی است که فضای بی‌حیایی یا کم‌حیایی را در جامعه ما گسترش می‌دهد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه حیا در دین اسلام مرادف دین و عقل است، گفت: اگر ما حیا را از جامعه گرفتیم عقل و دین را هم گرفته‌ایم و اگر به حیا توجه نکنیم نه به دین و نه به عقل توجهی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی تلاش گسترده و عظیمی در سطح جهان در حال رخ دادن است تا حیا را در انسان‌ها بشکنند و از بین ببرند و ارزش‌ها و قداست‌ها شکسته شود، گفت: در این وضعیت که حیا دارد در جامعه شکسته می‌شود و ما باید بررسی کنیم که مظاهر حیا در جامعه کجاست و هرکجا که مشاهده کردیم حیا به عناوین مختلف اعم از برگزاری مجالس مختلف زن و مرد، آوازها و کنسرت‌های با صدای بلند و محتوای بد و زشت و اشعار نامطلوب و غلط و غیره مورد هدف قرار گرفته است،‌ باید برخورد کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه اگر با مراکزی که حیا را مورد هدف قرار گرفته‌اند برخورد و برای بقای حیا در جامعه تلاش نکنیم یقیناً در جاهای دیگر باید تاوان بیشتر و هزینه سنگین‌تری پرداخت کنیم، گفت: پیش‌بینی ما این است که مراکزی که حیای جامعه را هدف قرار داده است به عنوان مراکز آلوده شناسایی و با آنها برخورد کنیم.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: برخی از باغات اطراف شهر و یا حتی از برخی از فروشگاه‌ها که تبدیل به مراکزی شده تا حیا را به طور کلی در جامعه ما مورد هجوم قرار دهند، و یا سایر مراکزی که ابزارهای دیگر دارند و در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می‌دهند باید شناسایی و برخورد شوند.

آیت‌الله ایمانی گفت: وجود اتباع بیگانه در شهر شیراز می‌تواند تهدید و فرصت باشد و بستگی به نوع نگاه و عملکرد ما و آن‌ها دارد؛ موقعی که بدانیم اتباع بیگانه تمرکز غیرمتعارف در یک یا چند نقطه پیدا می‌کنند که تحت اشراف قانون نیست ممکن است خطر ایجاد شود و تهدید برای جامعه به‌حساب آید.

وی تصریح کرد: اتباع بیگانه مجاز در کشور از حقوق شهروندی برخوردار هستند و باید هم‌چنین باشد اما مسئله عناصر غیرمجاز است که طبعاً هیچ مسئولیتی در برابر کارهایی که انجام می‌دهند ندارند و بعد مهم‌تر تمرکز بدون اشراف قانون و دیده بان قانون و ضابط دادگستری است که باید مورد توجه قرار گیرند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴
0
حاج آقا ظهرهای ماه رمضون یه سر تشریف ببرید بلوار چرمان و بقیه پارک های حاشیه ای! یه عده انگار اومدن سیزده بدر و مشغول روزه خواری!