کد خبر: ۷۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۰ تير ۱۳۹۴

رئیس دادگستری پاسارگاد: 60 درصد ازدواج ها در این شهرستان به طلاق می انجامد

محمدی گفت: فقر در جامعه پاسارگاد فوران می کند که همین فقر و مشکلات اقتصادی مهمترین علت آمار بالای طلاق در شهرستان می باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، عبدالله محمدی رییس دادگستری شهرستان پاسارگاد در گفتگو با طنین پاسارگاد اظهار داشت: در یک سال گذشته در دادگستری پاسارگاد اقدامات خوبی انجام شده است، موفق شدیم با وجود کمبود شدید کادر قضایی وحتی اداری در طول شش ماه اول سال 93، هزار و دویست پرونده را مختومه کنیم و همچنین با تلاش همکاران موفق شدیم زمان فرایند رسیدگی به پرونده ها را از سه ماه به یک ماه کاهش بدهیم.

وی با بیان اینکه چندین کارمند جدید در دادگستری پاسارگاد مشغول به کار شده اند،گفت:در زمینه پیشگیری از وقوع جرم با روسای بانکها، بنگاه های املاک و دیگر نهادها جلساتی داشتیم و همچنین در رابطه با تخریب اراضی وحفظ حقوق بیت المال اقدامات خوبی در شورای حفاظت ار اراضی انجام شده است.

رئیس دادگستری پاسارگاد افزود: چارت سازمانی دادگاه های عمومی دستخوش تغییراتی شده است و از این پس دادگاه های عمومی به دادگاه های کیفری 1 وکیفری 2 و همچنین دادگاه اطفال ونوجوانان دسته بندی شده است.

وی ادامه داد: از این به بعد پرونده جرائم مهمی مانند قتل عمد، آدم ربایی به دادگاه های کیفری 1 که با چند قاضی اداره می شود، ارسال خواهند شد.

محمدی اضافه کرد: دادگستری شهرستان پاسارگاد در حال حاضر دادگاه کیفری 2 می باشد و سایر موارد که جرائم مهم در سطح شهرستان می باشند به دادگاه کیفری 1 که در مرودشت تشکیل می شود رسیدگی خواهند شد، البته آموزش های لازم به ضابطین دادگستری(نیروهای انتظامی) داده شده است و این مهم در آینده نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.

محمدی ابراز داشت: مهمترین چالشی که در شهرستان پاسارگاد وجود دارد، افزایش بیش از حد پرونده های خانوادگی مانند طلاق،مطالبه مهریه، اجرت المثل و سایر دعاوی مانند صدور چک بلامحل می باشد.

وی اضافه کرد: از علل مهم حجم بالای پرونده های خانوادگی می توان به اعتیاد، بیکاری جوانان، نبود صنعت و کارخانجات و از طرفی خشکسالی های اخیر با توجه کشاورز خیز بودن منطقه  اشاره کرد و البته ازعلل بسیار مهم از  هم گسیختن بنیاد اصیل خانواده ها به ماهواره وشبکه های اجتماعی نیز می توان اشاره کرد.

محمدی خاطر نشان کرد: عدم آموزش مناسب و کافی از نهادهای مربوطه و رها شدن جوانان به حال خود از دیگر دلایل آمار بالای پرونده های خانوادگی است که در این راستا دادگستری پاسارگاد در نظر دارد با کمک تمامی ادارات و ارگانهای مربوطه و به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره تبلیغات، امام جمعه و ائمه جماعات، آموزش وپروش،دانشگاه ها و شبکه بهداشت جهت رفع این معضل و همچنین مساله مهم طلاق و در جهت پیشگیری از آن اقدامات موثری انجام دهد.

رئیس دادگستری پاسارگاد با بیان اینکه در کشور از هر 5 ازدواج 4 طلاق انجام می شود گفت: در شهرستان پاسارگاد نیز به طور میانگین از هر 5 ازدواج سه طلاق انجام می شود که این آمار  با توجه به جمعیت کم شهرستان بسیار زیاد و هشدار دهنده است و البته نسبت به حجم ورودی پرونده ها به دادگستری پاسارگاد پرونده های طلاق بسیار زیاد می باشد.

محمدی بیان داشت: فقر در جامعه پاسارگاد فوران کرده است که همین فقر و مشکلات اقتصادی مهمترین علت آمار بالای طلاق در شهرستان می باشد، البته مواردی مانند پایین بودن سن ازدواج دختران و عدم برنامه ریزی مناسب و نبود امکانات فرهنگی وتفریحی از دیگر دلایل متزلزل شدن بنیاد خانواده ها و افزایش آمار طلاق در پاسارگاد شده است.

نظرات بینندگان