کد خبر: ۷۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۴
مدیرکل اداره راه و شهرسازی فارس:

اول مردادماه آخرین مهلت نام‌نویسی کاندیداهای انتخابات نظام مهندسی/ آزادراه شیراز اصفهان توجیه زیست‌محیطی دارد

اگر کاندیدایی برای این انتخابات تبلیغ سیاسی کند، رأی‌دهندگان به آن‌ها می‌خندند.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه آزادراه شیراز- اصفهان مراحل قانونی برای اجرا را طی کرده است، گفت: این پروژه، بزرگ‌ترین آزادراه در حال احداث در کشور است که درحال حاضر به طور میانگین 20درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

هوشنگ عشایری در نشست خبری اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی تصویب کرده است که از محل فروش اوراق مشارکت 15میلیارد تومان اعتبار برای احداث آزادراه شیراز- اصفهان تخصیص یابد.

وی با تصریح اینکه مسیری به طول یک کیلومتر از آزادراه شیراز- اصفهان در منطقه کامفیروز به گاوداری و مرغ‌داری برخورد کرده بود، گفت: به دلیل اینکه هزینه تملک گاوداری و مرغ‌داری به هزینه‌های پروژه اضافه نشود، از طرف مجری طرح نامه درخواستی مبنی بر جابه‌جایی 200متری این مسیر به اداره منابع طبیعی شهرستان کامفیروز ارسال می‌شود که به دلیل لزوم قطع درختان مورد موافقت قرار نمی‌گیرد و حتی اگر این نامه به اداره کل راه و شهرسازی هم ارسال شده بود، مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت و با آن مخالفت می‌کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اذعان به اینکه آزادراهی که از میان جنگل عبور کند به قطع درختان هم منجر می‌شود، تصریح کرد: ما هم نگران قطع درختان هستیم چراکه زیست انسان در خطر قرار می‌گیرد اما طرح توجیه اقتصادی و زیست محیطی دارد چراکه زمان سفر را از 270دقیقه به 180دقیقه کاهش می‌دهد و سرعت از 85کیلومتر به 120 کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد که این خود باعث کاهش آلاینده‌های ناشی از مصرف انرژی‌های فسیلی می‌شود و درمجموع به نفع محیط زیست است.

عشایری با بیان اینکه اکنون مشکلی در مسیر احداث آزادراه وجود ندارد و پیمانکار به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: ما قول و تعهد اخلاقی دادیم که خاک‌هایی که برداشت می‌شود در مناطقی دپو شود که دچار کچلی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان فارس روز پنجشنبه، نهم مهرماه همزمان با سراسر کشور از ساعت 8صبح تا 17 و در صورت استقبال و تمدید تا ساعت 21 انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به ابلاغ شیوه نامه انتخابات نظام مهندسی گفت: هفت نفر عضو هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی مشخص شده است و امیر فلاح‌نیا به عنوان رئیس، ساسان فروتن نائب رئیس و حبیب دانشجو به عنوان دبیر هیات اجرایی مشخص شده‌اند.

رئیس دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسی استان فارس با بیان اینکه انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هر سه سال یکبار در کشور به صورت سراسری اجرا می‌شود، اظهار کرد: ثبت‌نام از داوطلبان واجد شرایط شرکت در انتخابات نظام مهندسی ساختمان از اول تيرماه آغاز شده است و تا اول مردادماه ادامه دارد.

عشایری ضمن دعوت از تمام اعضای سازمان نظام مهندسی استان فارس جهت شرکت در اين دوره از انتخابات گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس 25 هزار عضو دارد که از این تعداد10 هزار نفر دارای پروانه اشتغال به کار هستند و در میان این تعداد، چهار هزار و 500 نفر دارای پروانه پایه یک و دو اشتغال به کار مهندسی هستند و تنها این افراد می‌توانند در انتخابات کاندیدا شوند.

وی با بیان اینکه از بین کاندیداها 15 نفر به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: هر 25هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی می‌توانند رای دهند و کاندیدای مورد نظر خود را برای نظارت بر کار خودشان و تصمیم‌گیری در حوزه ساختمان انتخاب کنند.

عشایری با اشاره به اینکه تاکنون 44 نفر جهت کاندیداتوری ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: تاکنون تنها ثبت‌نام 19 نفر نهایی شده است که با توجه به زمان‌بر بودن استعلامات از متقاضیان خواهشمندیم ثبت‌نام خود را به روزهای آخر موکول نکنند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس یادآور شد: در ششمین دور انتخابات نظام مهندسی فارس 21هزار نفر عضو سازمان بودند و 120نفر متقاضی عضویت در هیات مدیره نظام مهندسی شده بودند که رقابت بسیار سنگین بود و نفر آخر با اختلاف سه رای از عضویت در هیات مدیره بازماند.

عشایری ارتقاء کرامت انسانی در حوزه شهروندی را مهمترین هدف برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان برشمرد و افزود: هدف ما در حوزه مسکن و شهرسازی، ارتقای سطح کیفی زندگی برای مردم است و اگر سازمان مهندسی دارای بدنه تخصصی، پویا و فعالی باشد در این راستا نقش مهمی ایفا می‌کند.

وي رتبه سازمان نظام مهندسي فارس از نظر تعداد اعضاء را سوم كشور عنوان و اضافه كرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در سال‌های اخیر به لحاظ کیفیت در جشنواره‌ها دارای رتبه‌های اول تا سوم کشوری بوده است.

مديركل راه و شهرسازي فارس یادآور شد: ریشه اولیه شکل‌گیری قوانین و مستندات نظام مهندسی ساختمان کشور از استان فارس آغاز شده است.

وي در پاسخ به سوالي مبنی بر اينكه انتخابات نظام مهندسي بيش از آنكه انتخاباتي فني باشد يك انتخابات سياسي است، تأکید کرد: انتخابات نظام مهندسی یک انتخابات کاملا فنی، مهندسی و تخصصی است و شاید تا حدودی اقتصادی باشد اما بعید می‌دانم کسی با رويكرد سیاسی به عرصه اين انتخابات ورود پیدا کند چراکه اگر کاندیدایی برای این انتخابات تبلیغ سیاسی کند، رأی‌دهندگان به آن‌ها خواهند خندید و در دور قبل که به عنوان ناظر بودم انتخابات کاملا غیرسیاسی بود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در پاسخ به سوال دیگری با بيان اينكه منكر مهرفروشي از سوي برخي مهندسان ساختمان نيستم، گفت: به جد مخالف مهرفروشی هستم و خلاف اخلاق است که کسی مهرفروشی کند و چنین کسانی به معنای واقعی مهندس نیستند و نقش تخصصشان به عنوان یک مهندس در ارتقای کیفیت زندگی مردم جامعه را درک نکرده‌اند که در این راستا شورای انتظامی با افراد متخلف برخورد می‌کند.

عشایری ابراز امیدواری کرد که هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی بتواند با نظارت‌های جدی‌تر مانع مهر فروشی شوند.

به گفته وی اگر مدل اجرا را از فرآیند توزیع به فرآیند رقابت تبدیل کنیم، فضای مهرفروشی تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه سیاست دولت در بخش مسکن نامشخص است، گفت: دولت در حوزه مسکن سیاست مشخصی دارد و در قالب مسکن اجتماعی سه گروه هدف را تعریف کرده است برای گروه میانی تسهیلات 40، 60 و 80میلیونی را درنظر گرفته و برای گروه مرفه جامعه چیزی اختصاص نداده است و برای اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر که هیچ سرمایه‌ای ندارند هم مسکن استیجاری عمومی را تعریف کرده که البته در اجرا با مشکلاتی مواجه است.

عشایری بخشی از رکود مسکن را ناشی از عوامل خارج از این حوزه دانست و افزود: ضرب‌الاجل تعیین کردن برای مذاکرات و گره زدن آن به مسائل کشور باعث شده شاهد رکود در همه چیز ازجمله بحث مسکن باشیم.

رئیس هیات اجرایی سازمان نظام مهندسی فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: هفتمین دور انتخابات نظام مهندسی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین انتخابات است و براساس قانون نظام مهندسی ساختمان و منطبق با شیوه نامه‌های وزارت راه و شهرسازی اجرا خواهد شد.

امیر فلاح‌نیا افزود: اعضای هیات مدیره نظام مهندسی فارس 15 نفر خواهد بود که 8 نفر در گروه عمران، 3نفر در گروه تأسیسات و 4نفر در گروه معماری و شهرسازی عضو خواهند شد.

نظرات بینندگان