کد خبر: ۷۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

درباغ سبزی که سرابی بیش نیست!

مال باخته گانی که با عضویت در همین شرکت ها توسط عوامل آنها فریب خورده و اموال خود را از دست داده اند که در برخی موارد شوک های روحی و روانی ایجاد شده، تاثیری غیر قابل جبران برای آنان در بر داشته است.

به گزارش شیرازه به نقل از نبض نی ریز، بازاريابي شبكه اي نوعي از تجارت است كه در آن مصرف كنندگان يك شركت توليد كننده مي توانند بازارياب محصولاتي باشد كه خود مصرف مي كنند، و با انعقاد قرارداد با شركت توليد كننده و معرفي و فروش محصولات به اطرافيان خود، درآمد قابل توجهي كسب كنند. در صورتي كه شخص بتوانند با معرفي اين تجارت به اطرافيان خود و معرفي آنها به شركت، گروه فروش خود را شكل دهد، طبق پنل هاي درآمد زائي شركت درصدهاي مشخصي از قيمت كالاهاي فروخته شده در گروه فروش خود را به عنوان پورسانت و پاداش دريافت كند.

هرچند ظاهر این ماجرا شاید ساده به نظر برسد و برای خیلی از افراد جویای درآمد بالا، وسوسه انگیز باشد، اما متاسفانه طي سال هاي اخير بسياري از افراد و شركت هاي سود جو در كشورمان با استفاده از این نوع تجارت به صورت غير قانوني و با قصد سوء استفاده، اقدام به کلاهبرداری از مردم کردند و هر از چندگاهی این گونه شرکت ها با تخلفاتی که انجام می دهند از سوی مراجع قانونی، شرکت و کار آن ها به صورت تعلیق در می آید و مراجعین زیادی به نیروی انتظامی، وزارت صنعت و معدن، فرمانداری ها و.... مراجعه کرده و علت ان را جویا می شوند.

مال باخته گانی که با عضویت در همین شرکت ها توسط عوامل آنها فریب خورده و اموال خود را از دست داده اند که در برخی موارد شوک های روحی و روانی ایجاد شده، تاثیری غیر قابل جبران برای آنان در بر داشته است.

تجارتی که علاوه بر غیر قانونی بودن، تمامی مراجع نیز آن را خلاف شرع دانسته و هر نوع همکاری، سرمایه گذاری و فعالیت در این نوع شرکت ها به فتوای همه مراجع، در حکم ربا، قمار، کلاهبرداری و نیز از موارد خوردن مال به باطل و بناحق تلقی شده و در نتیجه حرام و گرفتن پورسانت آن جایز نیست.

شهر نی ریز نیز از این تجارت دور نمانده و مدتی است که شاهد فعالیت چنین شبکه هایی با عناوین مختلف و غالبا به صورت خانگی و مخفیانه است.

در همین خصوص دادستان نی ریز در گفتگو با خبرنگار ما با تایید فعالیت چنین شرکت هایی در نی ریز گفت: در گذشته در نی ریز چنین شرکت هایی فعالیت داشتند که با کلاهبرداری و شکایت مردم برای مدتی فعالیت آن ها متوقف شد و هم اکنون شرکت هایی مشابه در حال فعالیت می باشند که در حال جمع آوری اطلاعات برای برخورد قانونی با آن ها هستیم.

محمد صادق رفیعی از مردم خواست: با توجه به اینکه امکان سو استفاده چنین شرکت هایی از شهروندان بسیار زیاد است و شرکت های جعلی و بدون مجوز قانونی مبادرت به فعالیت در چنین فضاهایی می کنند، از فعالیت در چنین شبکه هایی اکیدا خودداری کنند.

رفیعی تصریح کرد: این شرکت ها با نشان دادن در باغ سبز به شهروندان، تنها برای جیب مردم کیسه دوخته اند و هیچ آینده ی روشنی در انتظار آن ها نخواهد بود.

ولی سوال اینجاست که چرا با وجود منع قانونی و شرعی هنوز هم شاهد فعالیت چنین شرکت هایی هستیم؟

نظرات بینندگان