کد خبر: ۷۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس فارس:

حرم مطهر امین ولایت میزبان 10 سرباز گمنام خمینی می شود + زمان و مکان تشییع

چرا پیکر شهدای گمنام یک هفته قبل به استان تحویل داده نشد تا مردم بتوانند استقبال شایسته‌ای از آنان داشته باشند؟!

به گزارش خبرنگار سرویس قطعه شهدای شیرازه، مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس فارس گفت: سومین حرم اهل بیت(ع) صبح سه شنبه 20مردادماه همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) میزبان پیکر مطهر 10شهید گمنام دوران دفاع مقدس خواهد بود.

سردار خداداد ابراهیمی با بیان اینکه هیچ یک از شهدای گمنام در شیراز دفن نمی‌شوند، گفت: صبح سه‌شنبه استقبال از شهدای گمنام در هر چهار ناحیه سپاه شیراز به صورت همزمان با قرائت زیارت عاشورا انجام می‌شود و بعد از آن مراسم وداع با شهدا در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) و با حضور مردم عزادار انجام می‌شود و از حرم به سمت مدرسه خان تشییع می‌گردند.

وی با بیان اینکه پس از وداع مردم شهیدپرور شیراز با شهدا، پیکر مطهر آنان به منظور خاکسپاری به پنج شهر استان فارس اعزام می‌شود، گفت: در شهرهای بهمن و ایزدخواست در شهرستان آباده، شهر رامجرد از توابع شهرستان مرودشت و شهر پیر و دبیران در شهرستان زرین دشت چهارشنبه شب 21 مرداد مراسم وداع با شهدا و در صبح روز 22مرداد مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هنوز شش هزار شهید جاویدالاثر در کشور وجود دارد، گفت: با احتساب این 10 شهید تاکنون در استان فارس 264 شهید گمنام در 67 نقطه استان فارس شامل 11 بخش، پنج شهر، 28 مرکز شهرستان، 11 مرکز نظامی، هفت مرکز دانشگاهی، یک روستا، چهار گلزار شهدا و یک اداره کل خاکسپاری شده‌اند.

سردار ابراهیمی با اشاره به اینکه حدود 100 شهید گمنام در 17 نقطه شهر شیراز آرمیده است، توضیح داد که براساس آنچه که مرکز اعلام کرده، در مراحل بعدی برای خاکسپاری شهدا، شهرهای دیگر در اولویت قرار دارند.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه آیا در بین شهدای غواص شهید اهل استان فارس هم وجود داشته است، تصریح کرد: تعدادی از شهدای غواص سایر استان‌ها شناسایی شده‌اند اما تاکنون هیچ شهید غواصی که اهل استان فارس باشد، شناسایی نشده است و ممکن است در شناسایی‌های بعدی خداوند توفیق میزبانی شهدای غواص را به مردم فارس عنایت کند.

به گفته وی، مکانی که پیکرهای مطهر این شهدا به دست آمده و عملیاتی که در آن به شهادت رسیده اند هنوز در اختیار بنیاد حفظ آثار قرار نگرفته است.

سردار ابراهیمی با بیان اینکه امروزه برای شناسایی شهدای گمنام از تست «دی.ان.ای»استفاده می‌شود، گفت: شناسایی پیکر شهدا کار زمان‌بری است و باید اطلاعات مربوط به خانواده شهدا با اطلاعات مربوط به شهید گمنام مقایسه شود.

به گفته وی اطلاعات اولیه مانند جنس و نوع لباس و پوتین، اشیاء همراه پیکر شهدا و همچنین سن شهدا ملاکی برای شناسایی و تشخیص پیکر مطهر شهدا از اجساد عراقی‌ها است.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس فارس خاطرنشان کرد: میانگین سن شهدای ایران بین سن 16 تا 27 سال است و کشته‌های عراقی بین 30 تا 40سال سن دارند.

سردار ابراهیمی ضمن ابراز گلایه از مسئولان و فرماندهان ارشد استان فارس گفت: استان فارس، استان مقتدری در کشور نیست و در همه زمینه‌ها حتی تحویل پیکر مطهر شهدا به این استان اجحاف می‌‌شود.

وی این سوال را مطرح کرد که چرا پیکر گلگون شهدای گمنام یک هفته قبل به استان تحویل داده نشد که مردم بتوانند استقبال درخور و شایسته‌ای از آنان در همه جای استان داشته باشند؟!

این رزمنده و فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه عملیات‌های کربلای 4 و 5 از مهمترین عملیات‌های جنگ بود که توسط رزمندگان استان فارس اجرا شد، خاطرنشان کرد: در عملیات کربلای 5 سایر لشکرها توانستند با گذر از معبری که لشکر والفجر استان فارس باز کرده بود، خود را به دروازه‌های شهر بصره برسانند و سرنوشت جنگ بعد از این عملیات رقم خورد به‌طوری که سازمان ملل بعد از این عملیات، قطعنامه 598 را تصویب کرد و آمریکا نیز از ترس پیروزی‌های ما عملا در خلیج فارس علیه ایران وارد جنگ شد.

وی اظهار کرد: در عملیات‌هایی که استان فارسی‌ها حضور داشتند فرماندهان و افراد بزرگی را از دست دادیم اما به دلیل عدم همت مردم و مسئولین برای بیان کارهای آنان، شخصیت این بزرگواران در محجوریت مانده‌اند.

حرم مطهر امین ولایت میزبان 10 سرباز گمنام خمینی می شود + زمان و مکان تشییع

به گزارش شیرازه، در حالی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس می گوید هیچکدام از شهدای شناسایی شده غواصان دسته بسته مربوط به فارس نیستند که در روز 11 مردادماه سال جاری در گفتگو با روزنامه افسانه خبر از تعلق تعدادی از این شهدا به استان فارس داده بود. سردار ابراهیمی گفته بود: جزئیات هویت شهدای غواص استان به زودی اعلام می شود.

نظرات بینندگان