کد خبر: ۷۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
فرمانده پدافند هوایی شیراز:

با هر تجاوزی که به خاک کشور شود برخورد می‌کنیم/ رمز موفقیت نیروهای پدافند ولایتمداری است

فروزنده گفت: دهم شهریورماه برنامه هایی برای معرفی توان نظامی و دانش دفاعی پدافند هوایی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، فرمانده پدافند هوایی شیراز با بیان اینکه اولین بارقه‌های تشکیل پدافند هوایی ایران در دهه 1330 زده شد، گفت: نخستین نیروی پدافندی ایران در سال 1312 با خرید و واگذاری تعدادی توپ57 میلیمتری به نیروی زمینی ارتش تشکیل شد اما با راه اندازی آموزشگاه رادار نیروی هوایی درسال1332 ودر پی آن در سال 1333 با جداشدن نیروی پدافندی از نیروی زمینی و الحاق آن به نیروی هوایی نخستین پدافند هوایی با عنوان سازمان دفاع هوایی کشور در درون نیروی هوایی کشور تشکیل شد.

سرهنگ حمید فروزنده در آستانه سالروز تشکیل قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا (ص) در نشست خبری اظهار کرد: از سال 1350یک شبکه کنترل و فرماندهی که به عنوان مغز متفکر پدافند هوایی عمل می‌کرد، ایجاد شد و تا قبل از شروع جنگ ماموریت آن به صورت دفاع از آسمان مناطق صنعتی مهم و شهر های بزرگ ثابت ماند اما با شروع جنگ علاوه برآن به دفاع از پایانه‌های نفتی و هدایت و حمایت از کشتی‌های تجاری کشور در مقابل حملات دشمن می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ با استفاده از تجارب گذشته و با توجه به دیگر جنگ‌های منطقه مسئولین کشوری و لشکری به این نتیجه رسیدند که به منظور فرماندهی یکپارچه نیاز به فرماندهی مستقل پدافند هوایی می باشد بنابراین در10شهریورماه سال 1387 به دستور مقام معظم رهبری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تشکیل شد.

فروزنده با بیان اینکه ارتش به چهارمجموعه زمینی، هوایی، دریایی و پدافند تقسیم می‌شود، گفت: با ایجاد قرارگاه مستقل خاتم‌الانبیا، تمام شبکه پدافندی کشور تحت یک فرماندهی قرار گرفته و این شبکه با بهره‌گیری از تمام توان سه مجموعه زمینی، هوایی و دریایی، کار حفاظت از آسمان کشور را انجام می‌دهد.

این مقام نظامی با بیان اینکه پدافند هوایی در راستای حفظ امنیت حریم هوایی کشور از همه امکانات خود اعم از سامانه‌های حساس، ابزارهای کشف و شناسایی،گردان های دیدبانی بصری و اطلاعات مردمی و نیروهای بسیج استفاده می‌کند، گفت: ساخت تجهیزات دفاعی، کشور را از وابستگی به دیگر کشورها بی نیاز می‌کند و به توسعه توانمندی نیروهای داخلی در این زمینه نیز کمک می کند.

فرمانده پدافند هوایی شیراز دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران را بر پایه دفاع توصیف و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه ساخت تجهیزات دفاعی و نظامی داشته است، همواره برای کشورهای منطقه پیام صلح و دوستی داشته و اعلام کرده ایم که ما قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم و همواره دکترین دفاعی را دنبال کرده ایم اما با هر تجاوزی که به خاک کشورمان شود شدیدترین برخورد را خواهیم کرد.

فروزنده در ادامه رمز موفقیت نیروهای پدافند را ولایتمداری و تبعیت از مقام معظم رهبری دانست وگفت: گروه پدافندهوایی شیراز از سال 1360 وارد سیستم یکپارچه پدافندی کشور شده و به عنوان یکی از مناطق نه گانه از فضای کشور دفاع می کند.

وی با تاکید براینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در تامین تجهیزات خود مستقل بوده و بر دانش بومی تکیه دارد، گفت: پدافند هوایی، پشت خط مقدم انجام وظیفه می‌کند و متشکل از سربازانی گمنام که نقشی بی‌بدیل در عرصه امنیت کشور بر دوش دارند.

این مقام نظامی با بیان اینکه به‌دلیل حساسیت‌های کار در این یگان نظامی امکان اطلاع‌رسانی محدود است، گفت: امسال به بهانه ۱۰ شهریور، روز ملی پدافند هوایی و سالروز تشکیل قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا، برنامه‌هایی را در راستای معرفی توان نظامی و دانش دفاعی این بخش از ارتش جمهوری اسلامی و همچنین قدردانی از تلاش‌های پرسنل گمنام پدافند هوایی، تدارک دیده شده و اجرایی می‌شود.

به گفته وی، مراسم غبار روبی گلزار شهدا، جلسه های انس با قرآن، دیدار با نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، اهدای خون توسط پرسنل پدافند هوایی شیراز، همایش پیاده روی و جشنواره سرباز نمونه از جمله برنامه‌هایی است که برای گرامیداشت این روز در نظر گرفته است.

نظرات بینندگان