کد خبر: ۷۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
استاندار فارس:

اختیارات مدیران استانی افزایش یابد/کاری کنیم سرمایه گذار برای یک مجوز معمولی راهی تهران نشود

استاندار فارس گفت: تنها ۹ درصد اختیار اعتبارات در دست ماست.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، استاندار فارس گفت: شاه کلید حل مشکلات در سطح استان‌ها دادن اختیارات بیشتر به مدیران استانی است تا تصمیمات در استان‌ها اتخاذ شود.

سیدمحمدعلی افشانی در جلسه شورای اداری استان فارس که با حضور وزیر اقتصاد برگزارشد، ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، پاکی و اخلاص آنان را الگوی همیشگی مدیران جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار امیدواری کرد: تصمیماتی که در سفر وزیر اقتصاد به استان گرفته می‌‌شود‌ برای استان و کشور منشأ توسعه و رونق باشد.

وی با اظهار تاسف از اینکه مدیران استانی امروز اختیاراتشان بسیار کمتر از ده سال قبل است، گفت: فارس از ۱۳۸ کشور جهان بزرگ‌تر است و باید مدیران استان بتوانند مشکلات سرمایه گذار را در همین استان حل کنند و میزان اختیارات استانداران و مسئولان استانی باید متناسب با توان و ظرفیت هر استان مد نظر قرار گیرد و افزایش یابد چراکه توان کار‌شناسان استانی و علاقه آن‌ها کمتر از کار‌شناسان تهرانی نیست.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در فارس تصریح کرد: در گذشته بیش از ۶۰ درصد اعتبارات عمرانی در اختیار استانداران بود اما اکنون تنها ۹ درصد اعتبارات در دست ماست یعنی در هیچ حتی برای پروژه‌های عمرانی هم نمی‌توانیم به راحتی تصمیمی بگیریم لذا انتظار ما این است که هم اختیارات افزون شود و هم قوانین دست و پاگیر برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان اصلاح شود تا مجبور نباشند برای گرفتن مجوز راه تهران را طی کنند.

افشانی با بیان اینکه استان فارس مزیت‌های فراوانی دارد ولی تناسب بین این مزیت‌ها و شاخص‌های توسعه استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: فارس رتبه اول تولیدات کشاورزی و دامی را با تولید ۱۳ و نیم میلیون تن محصول دارد اما خشکسالی‌های اخیر خسارت سنگینی را برای استان و بخصوص برای کشاورزان و دامداران ایجاد کرده است.

وی بحث مدیریتی واحدهای صنعتی را یکی از مشکلات جدی در این واحد‌ها عنوان و اضافه کرد: در بخش معادن، ۳۹ ماده معدنی شناخته شده در فارس وجود دارد که برخی منحصر به‌فرد است، ۲۰ ماده معدنی به بهره‌برداری رسیده است و در زمینه معدنی نیز ۴ هزار واحد فعال و ۶۹ شهرک و ناحیه صنعتی داریم در استان فارس وجود دارد.

استاندار فارس گفت: به علت مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی و معوقات بانکی و عوارض پرداختی و بحث مدیریت واحدهای صنعتی که مهم و اساسی به‌شمار می‌رود، واحدهای صنعتی دچار مشکلات جدی هستند.

به گفته وی استان فارس با داشتن یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور به لحاظ تامین و تربیت نیروی انسانی هیچ مشکلی ندارد.

افشانی با اشاره به ظرفیت‌های علمی، پزشکی، گردشگری و سایر توانمندی‌های استان فارس، خاطرنشان کرد: اکنون که با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری و تدبیر تیم مذاکره کننده توفیق بزرگ در زمینه هسته‌ای به دست آمده و زمینه سرمایه گذاری در آینده فراهم‌تر خواهد بود انتظار ما این است که در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاران به استان فارس هدایت شوند تا از شرایط پسا تحریم استفاده مطلوب و بیشتری را برای استان داشته باشیم.

نظرات بینندگان