کد خبر: ۷۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

بقعه شیخ یوسف سروستانی در آستانه تخریب + تصاویر

این بنای باشکوه دوران ایلخانی که در شهرستان سروستان قرار دارد سالهاست بر اثر بی مهری مسئولین میراث فرهنگی فارس در حال تخریب است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، مقبره شیخ یوسف سروستانی یکی از بناهای فاخر تاریخی و فرهنگی شهرستان سروستان می باشد که در  سال 1317 به ثبت ملی رسیده است.

براساس گزارش سروآنلاین، این بنای باشکوه که یادگار دوره ایلخانی می باشد در ضلع شرقی میدان مرکزی شهر سروستان قرار گرفته و در ضلع شمالی آن مسجد صاحب الزمان(عج) ساخته شده است.

براساس مستندات تاریخی،این بنا 40 سال پس از فوت شیخ یوسف سروستانی که از علمای بنام و عرفای بزرگ ایران و فارس می باشد توسط شاگردانش ساخته شده(282 ه.ق) و دارای یک گنبد آجری با 12 ستون سنگی و دو در ورودی کاملا سنگی است.

از نظر زیبایی و ظرافت، این بنا یکی از آثار فاخر هنری و معماری است که توسط استاد علی القاضی ساخته شده و انواع خطوط فارسی در سنگ نوشته های آن مشاهده می شود.

با وجود دارا بودن همه شاخصه های هنری، معماری، فرهنگی و تاریخی، متاسفانه این بنا این روزها حال و روز خوشی ندارد و دچار فراموشی شده و در حال تخریب است.

با اینکه مقبره شیخ یوسف سروستانی یکی از آثار ملی است و طبعا حفظ و نگهداری آن به عهده سازمان میراث فرهنگی می باشد، اما  از داشتن حتی یک نگهبان و یا نظافت چی بی بهره است.

هر چند طی پنج سال گذشته طرح آزاد سازی فضای اطراف این اثر تاریخی و فرهنگی تهیه شده و حتی املاک خصوصی حریم این مجموعه توسط اداره کل میراث فرهنگی فارس خریداری شده اما از نظر اجرای طرح هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. 

مستهلک شدن دیواره های گلی این بنا، تخریب برخی قسمت های سنگ نوشته ها و جمع شدن زباله در اطراف آن نشان دهنده آن است که این اثر فاخر این روزها حال خوشی ندارد و چشم امیدش به اجرایی شدن طرح های راکد مانده مورد نظر کارشناسان سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی است.

بدون شک تسریع در روند اجرایی طرح آزاد سازی حریم بقعه شیخ یوسف و به دنبال آن خارج شدن این بنای فاخر فرهنگی و تاریخی از حصار بی تفاوتی ها، موجب حفظ این بنا و در کنار آن، رونق صنعت گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی این شهرستان با توجه به حضور گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد. 



نظرات بینندگان