کد خبر: ۷۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴

بستر و حریم پنج رودخانه فارس از تصرف رودخانه خواران آزاد شد

در سال جاری بستر و حریم رودخانه های قره آغاج، کر، شش‏پیر، رودشیر و رودخانه فصلی سلطان آباد توسط این دفتر آزاد سازی شده است.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای فارس ، مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل آب منطقه ای فارس روز سه شنبه افزود: در سال جاری بستر و حریم رودخانه های قره آغاج، کر، شش‏پیر، رودشیر و رودخانه فصلی سلطان آباد توسط این دفتر آزاد سازی شده است.

محمدرضا خاندشتی افزود: علاوه بر این، رودخانه قره آغاج از احداث اعیانی و باغات در محدوده منطقه زنگنه بن‏رود به وسعت 2500 مترمربع و بستر رودخانه کر و محدوده بستر دریاچه سد درودزن به وسعت 20 هکتار در بخش کامفیروز آزادسازی شده است.

خاندشتی از آزاد سازی بستر رودخانه فصلی سلطان آباد در محدوده مسکونی شهرستان شیراز به وسعت 500 متر مربع خبر داد و اضافه کرد: همکاری و اقدام مشترک شرکت آب منطق ه‏ای و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در آزاد سازی حریم چشمه کوه‏چنار و هشت هکتار اراضی منابع طبیعی و ملی در ساحل دریاچه مهارلو از دیگر اقدامات انجام گرفته در سال جاری است.

به گفته وی علاوه براین، بستر رودخانه شش‏پیر از موانع، سازه‏ها و پل‏های غیرمجاز آزاد سازی شده و نیز بستر رودخانه رودشیر سپیدان از سازه‏های مربوط به پرورش ماهی رفع تصرف شده است.
مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل آب منطقه ای همچنین به آزاد سازی 25 هکتار اراضی واقع در بستر رودخانه شاپور در محدوده شهرستان کازرون و هدایت جریان آب رودخانه به سمت ایستگاه پمپاژ بوشیگان اشاره کرد.

وی در خصوص دستگاه‏ها و ادوات توقیف شده در سال جاری توسط این دفتر گفت: تاکنون 20 دستگاه لودر، 30 دستگاه تراکتور، یک دستگاه حفاری، یک دستگاه ادوات حفاری و 35 دستگاه کامیون توقیف شده است.

وی گفت: در سال گذشته نیز 12 دستگاه لودر و 25 دستگاه کامیون توقیف گردیده است.

خاندشتی ضمن بیان اینکه برخورد با متخلفین و متوقف نمودن فعالیت های غیر مجاز از جمله فعالیتهای این دفتر است،گفت : امور کنترلی و بازدارنده براساس مفاد قانون توزیع عادلانه آب انجام می شود.

وی با تاکید بر فعالیت این دفتر در منطقه کامفیروز در سال گذشته و جلوگیری از تخریب، تصرف، اعیانی و حفر چاه در حریم و بستر رودخانه خاطرنشان کرد: در سال گذشته در حین گشت زنی گروه گشت و بازرسی رودخانه ها و سواحل مواردی در این منطقه مشاهده می شد و یا بر اساس گزارشات واصله از منطقه اقدامات صورت می پذیرفت.

وی افزود: اما در سال 1394 به دلیل تشدید بحران آب و قانون ممنوعیت کشت برنج که محصولی آب بر است، دو گروه گشت و بازرسی جهت جلوگیری از تخلفات، به خصوص تصرف اراضی بستر رودخانه و کشت محصول برنج در زمینهای آب منطقه ای فارس به طور اختصاصی و شبانه روزی در منطقه کامفیروز مستقر گردید.

وی ادامه داد: این گروه در منطقه به صورت گشت زنی روزانه و شبانه و از طریق برخورد با تخلفات، بسته سردهانه ها و کانال های غیرمجاز و اعاده به وضع سابق اراضی تخریب و تصرف شده در بستر رودخانه فعالیت کرد.

خاندشتی احداث دایک در حاشیه اراضی مخزن سد تنگاب، رفع تصرف از بستر رودخانه قره‏آغاج در محدوده بخش سیمکان و آزاد سازی بستر رودخانه قره‏ آغاج در محدوده شهرستان قیروکارزین به وسعت 47 هکتار را از دیگر اقدامات این دفتر عنوان کرد.

وی در پایان با یادآوری پدیده خشکسالی در استان و کاهش قابل ملاحظه بارندگی و آورد شن و ماسه در رودخانه ها، از مردم استان خصوصاً کشاورزان و باغداران و متقاضیان شن و ماسه رودخانه ای خواست قبل از هرگونه اقدام در محدوده بستر و حریم رودخانه ها و سواحل، مجوز های قانونی را از آب منطقه ای فارس دریافت کنند.

این شرکت نیز با توجه به شرایط و علیرغم محدویت ها، تمام توان فنی خود را در جهت همکاری با متقاضیان اعمال خواهد کرد و بدیهی است از هرگونه دخل و تصرف بدون مجوز در محدوده حریم و بستر رودخانه ها و تالاب ها جلوگیری می کند.
نظرات بینندگان