کد خبر: ۷۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴
آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب:

نبوت منهای ولایت به معنای دین ناقص است

آیت الله دستغیب افزود: مکاتبی که علوم دینی و اعتقاد به جبر و تفویض را از اهل بیت عصمت و طهارت نگرفته اند به جایی رسیده اند که در جهان اسلام و به نام اسلام این همه جنایت می کنند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون، تولیت آستان مقدس احمدی ومحمدی حضرت آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب در مراسم باشکوه عید غدیر در جمع مردم  ومسئولین شهرستان سپیدان ضمن عرض تبریک به مناسبت  این عید عزیز با محکوم نمودن حوادث دلخراش به وقوع پیوسته در آیین حج در سرزمین امن الهی اظهار داشت: کسانی که نام خودشان را مفتی گذاشته اند، کوچک ترین فهم و درکی از واژه های قرآنی ندارند و مزدوران آل سعود و آمریکا و صهیونیست هستند، در توجیه این حوادث فرافکنی می کنند و می گویند این حوادث دخلی به عناصرمسئول و شاهان و شاهزادگان سعودی ندارد. یک مفتی که خود را سردمدار عقاید اسلامی می داند می گوید این حادثه مربوط به قضا و قدر است و به خواست خدا به وقوع پیوسته و خارج از اختیارات بشری است. مفتی های سعودی اگر کمترین اطلاعی از مسائل قضا و قدر داشتند می فهمیدند که در بحث تقدیر بسیاری از مقدرات معلق به اختیار و فعل شخص است و علل و عواملی که انسان به اختیار خود ایجاد می کند گاهی مبدأ شر و گاهی منشأ خیر می گردد و این جدای از برخی از مقدرات حتمیه است که درجای خود مربوط به حکمت الهی است.

آیت الله دستغیب افزود: مکاتبی که علوم دینی و اعتقاد به جبر و تفویض را از اهل بیت عصمت و طهارت نگرفته اند به جایی رسیده اند که در جهان اسلام و به نام اسلام این همه جنایت می کنند، یمن را به خاک و خون می کشند، از تروریست های تکفیری و داعشی پشتیبانی می کنند، وضعیتی که در سوریه و عراق شاهد هستیم را به وجود می آورند و بعد هم عنوان اسلام را به خود می دهند.

وی با بیان اینکه در دو قرن اخیر دشمنان اسلام از بسیاری از مسائلی که موجب انحراف و تفرقه در جوامع اسلامی بوده سوء استفاده کرده و مسئله وحدت و هم زیستی مسلمان را به گونه دیگری در آورده اند تصریح کرد: در عربستان ریشه انحرافات بسیاری پاگرفت، گروهی به عنوان وهابیون به عنوان کسانی که می خواهند عقاید مسلمین را تشریح کنند با تأسیس حکومت غاصب آل سعود بنای حکومت تکفیری ها را نهادند. حکومتی بی پایه و اساس از لحاظ اعتقاد به اسلام با تزویر و زور و زر در مرکز اسلام بنا شد و روز به روز شاهد جنایات و خیانت های آنها بوده ایم در حالی که نام خود را خادم حرمین گذاشته اند. فجایع آل سعود برای مردم آن دسته از کشورهای اسلامی که نور ولایت اهل بیت(ع) در دل آن ها تابش دارد، قابل درک است اما در دیگر کشورها و خصوصاً کشورهای عربی اینگونه نیست ولذا وظیفه ما آگاه کردن امت های اسلامی است تا آنها نیز متوجه این حیله ها و تزویرها شوند و بدانند وقتی یک فاجعه دردناکی در منا پیش می آید همان داستان صدر اسلام و بعد از رحلت پیامبر و زمان معاویه تکرار می شود.

عضو مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نعمت ولایت، اتمام نعمت است. غدیر چیزی است که تمام نعمت های الهی را تکمیل و تمیم کرده است. در قرآن کریم می خوانیم «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ: ودر روز قیامت از اين نعمت بازخواست مى‏شويد» و امام صادق(ع) می فرمایند منظور از این نعمت، نعمت ولایت است. یعنی نعمتی که اتمام همه نعمت هاست. اگر ولایت الهیه باشد همه نعمت های دیگر را هم به دنبال خودش دارد و اگر نباشد دیگر نعمت ها نیز در شرایطی قرار می گیرد که حالت نقمت پیدا کند. بنابراین به تناسب اهمیت و عظمت این نعمت، باید شکرگذاری  نسبت به آن بالاتر و مهم تر باشد. در این عصر به لطف خداوند و با پایداری ملت عزیز، نور ولایت در جامعه اسلامی ما درخشش پیدا کرده است.

آیت الله دستغیب گفت: حضرت امام خمینی(ره) با بیان لطیف و زیبای خویش در زمانی که کسی فکر نمی کرد حضرت آیت الله خامنه ای روزی پرچم دار این انقلاب اسلامی باشد فرمودند: اگر بین روئسای جمهور و سردمداران کشورها در دنیا بگردید کسی را پاک تر و صادق تر از آقای خامنه ای پیدا نخواهید کرد. در خبرگان اول شاهد بودیم که در تعیین این سرنوشت فقط خداوند و توجهات حضرت ولیعصر(عج) مؤثر بودند و «الله اعلم حیث یجعل رسالته». امام و رهبری پا جای پای امیرالمومنین(ع) گذاردند و غدیر را در عصر ما متجلّی کردند. کسی که پرچم دار امروز جهان اسلام و الگوی « أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» است و اخوت و برادری دینی اسلامی را ارشاد می کنند و البته درجایگاهی نیز لازم است که شمشیر امیرالمومنین از غلاف خارج گردد و سنت الهی نیز چنین است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان افزود: تصور و تلقی نبوت منهای ولایت به معنای دین ناقص است و تفکیک بین این دو امر مهم پس از رسول خدا آغاز مسیر انحرافی در سرنوشت امت اسلامی گردید. در حدیث متواتر از شیعه و سنی آمده است که پیامبر(ص) در اواخر عمر شریفش تصریح فرمود که «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ : من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خداقران و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیاویزید هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض کوثر.» و بنابر این روایت رابطه میان کتاب خدا و عترت و اهل بیت پیامبر این چنین است که تا وقتی تمسک به این هر دو داشته باشید گمراه نمی شوید و این معنایش این است که اگر یکی را گرفتید و دیگری را ترک کردید مسیر شما مسیر ذلالت و گمراهی است. « لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ : این ها از هم جدا شدنی نیستند تا زمانی که سر حوض کوثر به من بازگردند».


وی بیان داشت:اگر کتاب خدا معصوم است هیچ گونه کجی و انحراف در آیات قرآن نیست، در رابطه با عترت و اهل بیت پیامبر نیز همین است. چون این دو با هم یکی است و از هم جدا نیست و مسلمانان همانطور که باید به کتاب خدا متمسک باشند به عترت نیز باید متمسک باشند. اما بنا بر حوادث تاریخی برخی گفتند کتاب خدا ما را بس است و مسیر انحرافی پایه گذاری شد و لذا مسلمانان هم در اصول کار و هم در فروع آن مواجه با اشکالات زیادی شدند. این آیه و واقعه غدیر خم اساس محکم و ثابت برای جاودانگی دین اسلام است و در تمام اعصار آماده است که بشریت را در همه ابعاد احیاء کند. متأسفانه برخی از پذیرش دین کامل یعنی دینی که اکمال آن در غدیر خم بود سرباز زدند و در استفاده و بهره گیری از کتاب خدا هم بازماندند، چرا که پس از پیامبر آیات الهی را باید علی(ع) و ائمه هدی علیهم السلام تفسیر می نمودند و وقتی این ها کنار گذاشته شدند طبعاً آیات الهی به نحوی در بین طوایفی از مسلمین تفسیر شد که غیر واقع بود. آن ها حقایقی از قرآن را درک نکردند و واقعیت هایی از آن را نفهمیدند و در طول زمان به گمراهی هایی کشیده شدند. امام این عترت با برکت و جاودانه در کنار قرآن باقی ماند و هرکس آزادانه به آنها تمسک پیدا کرد نجات یافت.

تولیت معظم آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) بیان داشت: به لطف و عنایت خداوند و توجهات امام زمان(عج) و جان نثاری شهدا، جانبازان و آزادگان، شاهد حکومت ولایی و نظام امامت در کشور خودمان هستیم و این نیازمند شکرگذاری ویژه است و نباید غافل بود که اگر خداوند به انسان نعمت ولایت داد انتظار و توقعش نیز بیشتر است. در یک فضای نورانی ولایی خداوند انتظار ندارد که مردم آن سرزمین در بعضی از موارد، منکر و گناهی را مرتکب شوند. لذا گاهی هم ممکن است به تناسب وضعیتی که خداوند از ما انتظار دارد و ما نسبت به آن کوتاهی می کنیم خداوند نیز خلاف انتظار ما را مقدر کند و با کمال تأسف و تأثر امروز در جامعه ما نسبت به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی شده است.

آیت الله دستغیب گفت: آثار اخلاص و فداکاری شهید قنوتی و دیگر شهدا در شهرستان سپیدان همیشگی و جاودانه است و اگر فکر و ذکر انسان به یاد شهدا باشد یقیناً درخشندگی ثمرات خون شهدا را خواهد دید. شهرستان سپیدان، دارالمؤمنین و شهر مساجد، دارای سابقه ای ممتد از خوبی هاست و بیش از گذشته نیازمند حفاظت و حراست مراکز گردشگری و تفرج گاه هاست. حضور اهل ایمان در اینگونه مکان ها مانع از برخی منکرهاست و خود رواج معروف است. در این شهرستان به لطف خدا تفرقه و اختلاف در مسائل اساسی نیست و بنده از امام جمعه محترم، فرماندار و نماینده محترم مجلس و سایر مسئولین و تلاش های ایشان در حفظ مبانی دینی تشکر می نمایم.

در ابتدای این مراسم موسوی انور امام جمعه سپیدان ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر و بیان اندوه و تأثر جهان اسلام در پی حوادث مکه و منا، خانواده دستغیب را خاندانی محبوب و موجب افتخار استان فارس دانست و افزود: آیت الله سید علی اصغر دستغیب پشتوانه حوزه های علمیه و مایه دلگرمی مؤمنین و مردم ولایتمدار در سومین حرم اهل بیت(ع) هستند و حضور ایشان در سمت تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) این حرم مطهر را به پایگاه قوی معنوی، فرهنگی و سیاسی برای انقلابیون مبدل کرده است.

نظرات بینندگان