کد خبر: ۷۷۳۷۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با شیرازه:

محتوای نامه 4 وزیر را بارها مطرح کردیم اما دولت می گفت برخورد شما سیاسی است

قادری گفت: نمی‌دانم چه مشکلی است که درخصوص حل مشکلات اقتصادی اقدام جدی انجام نمی‌شود؟!

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور گفت: مطالبی که در این نامه بیان شده بارها از سوی فعالان اقتصادی مطرح شده است اما تا کنون خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

دکتر جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار ما با تصریح اینکه وجود ابهامات و مشکلات اقتصادی کاملا روشن است، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی بارها مطرح شده اما برای حل آن در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است و این موارد را وقتی منتقدان و مخالفان دولت مطرح می‌کردند حمل بر برخورد سیاسی با دولت می‌شد اما اکنون که خود مجموعه دولت این بحث‌ها را مطرح کرده‌اند دیگر کسی نمی‌تواند این اشکالات را به حساب برخورد سیاسی با دولت تلقی کند و مواردی است که اگر اصلاح نشود، گرهی از مشکلات اقتصادی کشور باز نمی‌شود و رکود ادامه می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه مطرح کردن مشکلات به مفهوم برخورد سیاسی با دولت نیست بلکه به این مفهوم است که باید این ایرادات برطرف شود، گفت: همه موافقین و مخالفین دولت بر یک کشتی سوار هستند و در شرایط فعلی تداوم رکود و حل نشدن مشکلات اقتصادی می‌تواند همه ما را با مشکل مواجه و اعتماد مردم را نسبت به نظام و انقلاب کم ‌کند و از طرفی کشور را در مقابل تهدیدات خارجی و ائتلافاتی که برعلیه کشور ما وجود دارد، شکننده و به نقاط آسیب‌پذیر برساند بنابراین ضروری است هرچه سریع‌تر برای حل مشکلات اقتصادی اقدام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در هر کدام از حوزه‌های اقتصادی جا برای کار کردن وجود دارد و راه‌حل‌ها نیز کاملا روشن است، تصریح کرد: نمی‌دانم چه مشکلی است که درخصوص حل مشکلات اقتصادی اقدام جدی انجام نمی‌شود؟!

این کارشناس مسائل اقتصادی عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت و سرعت کند در تصمیم‌گیری‌ها و عدم تسریع در اقدام را از جمله ایرادات دولت در مسائل اقتصادی عنوان و اظهار کرد: بحث افت و کاهش شدید شاخص بورس، مطلبی غیرقابل انکار است و دلیل آن جدا از بحث‌های بین‌المللی و مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت و فلزات به مشکلات داخلی برمی‌گردد زیرا هنوز وضعیت قیمت خوراک پتروشیمی‌ها روشن نشده و دولت با واحدهای پالایش فرآورده‌های نفتی برخورد مهربانانه‌ای ندارد؛ همچنین وضعیت قیمت گاز برای واحدهای تولید برق به‌ویژه در حوزه‌هایی که امکان صادرات وجود دارد، مشخص نشده است.

قادری به‌هم‌ریختگی‌های بازار پول را غیرقابل انکار توصیف و خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد از کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات صحبت می‌کند درحالی که ضروری است قبل از اینکه بخواهند نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند، باید دولت فکر ی به حال بی‌اعتنایی بانک‌ها به مصوبات شورای پول و اعتبار کند زیرا بانک‌ها نرخ سود 24 درصد را برای تسهیلاتی که ارائه می‌دهند در نظر می‌گیرند اما حدود 30 درصد از تسهیلات پرداخت شده را نزد خود نگه می‌دارند که این عملا نرخ سود تسهیلات را تا 34 درصد افزایش می‌دهد که این اقدام بحث نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها را هم زیر سوال می‌برد.

وی تاکید کرد: دولت قبل از اینکه بخواهد نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش دهد باید فکری برای نظارت جدی‌تر بر بانک‌ها داشته باشد به طوری که بانک‌ها آتش به اختیار نباشند و هر بانکی براساس مصالح و منافع خود عمل نکند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست دوگانه دولت در برخورد با هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت از طرفی اعلام می‌کند که برای پرداخت یارانه به شدت مشکل داریم و زمان پرداخت یارانه مصیبت عظمی است اما از طرف دیگر در این خصوص اقدام خاصی انجام نمی‌دهد و ملاحظاتی را در نظر می‌گیرد که این ملاحظات توجیهی ندارد و با شعارهای اولیه دولت سازگار نیست.

وی ضمن اشاره به کم‌توجهی دولت به بخش خصوصی علیرغم شعارهایی که داده می‌شود، تصریح کرد: دولت از یک طرف می‌گوید باید به بخش خصوصی کمک کنیم اما از طرف دیگر اقدامی درخصوص مصوبه مجلس که باید مطالبات و بدهی‌های بخش خصوصی با دولت به صورت تهاتری پرداخت شود، انجام نمی‌دهد و یا اینکه درخصوص مصوبه دیگر مجلس مبنی بر انتشار اسناد خزانه برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی اقدام خاصی انجام نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اوراق مشارکت اکنون برای خریداران و فروشندگان جذابیتی ندارد، توضیح داد: سود اوراق مشارکت برای خریداران 20 درصد و برای منتشرکنندگان 28 درصد است؛ منتشرکنندگان اوراق مشارکت 20درصد سود را به مردم و 2 درصد را به عنوان کارمزد به بانک‌ها می‌دهند و حدود 20 درصد از مبالغ به دست آمده از انتشار اوراق مشارکت را باید نزد بانک نگه دارند که مجموعه این عوامل سبب عدم استقبال از خرید و فروش اوراق مشارکت می‌شود.

قادری دیگر اشکالات و ابهامات اقتصادی را برشمرد و گفت: دولت می‌داند که تولیدات واحدهای تولیدی داخلی در انبارها مانده است اما بازهم به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که همه چیز را به بعد از اجرایی شدن برجام حواله می‌دهند و این سبب می‌شود مردم هم تقاضای امروز خود را به فردا موکول کنند و درنتیجه مشکلات جدی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ظرفیت‌ها و رانت هایی که برای تولیدکنندگان و رقبای خارجی در داخل کشور ایجاد شده و می‌شود را سبب نگرانی‌های تولیدکنندگان داخلی دانست و این سوال را مطرح کرد که با فضا و امکانات دادن به تولیدکنندگان خارجی پس تکلیف تولیدکنندگان داخلی چه می‌شود؟!

قادری با یادآوری اینکه دولت نرخ رشد در سه ماهه اول سال جاری را اعلام کرد، گفت: اما هنوز نرخ رشد سه ماهه دوم سال 94 اعلام نشده است در حالی که صنایع اصلی که سهم بالایی در ارزش افزوده کشور دارند مانند صنعت فولاد، سیمان، مصالح ساختمانی و صنایع خودروسازی با مشکلات جدی مواجه هستند بنابراین نمی‌توان گفت کشور از رکود خارج شده است.

وی با تصریح اینکه اکنون تصمیمات دولت نسبت به گذشته منطقی‌تر و آسیب‌پذیری‌ها از فشارهای خارجی کمتر شده است، اظهار کرد: اکنون تولیدکنندگان داخلی نگران تشدید تحریم‌ها و فشارهای خارجی نیستند و در حقیقت نسبت به سازماندهی امور اقتصادی در داخل کشور انتقادات جدی دارند و تعابیری مثل اینکه مشکل ما تحریم خارجی نیست را مطرح کرده و از تحریم‌ داخلی و برخوردهای نامهربانانه‌ای که با صنایع می‌شود گله و شکایت دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: حجم بالای بیکاری در جامعه و شکایاتی که از نواحی مختلف به دولت، نمایندگان مجلس و مسئولین مختلف می‌رسد حکایت از وجود مشکلات جدی در اقتصاد کشور دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تصریح اینکه دولت نتوانسته است پرداختی‌ عمرانی را به موقع انجام دهد، گفت: اکنون از 50 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی فقط حدود 9 هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از 20 درصد اعتبارات را پرداخت کرده درحالی که به نیمه ماه هفتم سال رسیده‌ایم.

قادری با اذعان به وجود مشکلات جدی در اقتصاد کشور افزود: فعالان اقتصادی نمی‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند و صادرات نفتی و غیرنفتی هم نمی‌تواند ارز لازم را برای دولت تامین کند بنابراین ضروری است دولت با ایجاد هماهنگی در تیم اقتصادی خود هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای رفع ایرادات اقتصادی انجام دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اعتقاد به اینکه توجه به اقتصاد داخلی یک رکن اساسی و اصلی در حل مشکلات اقتصادی است، تصریح کرد: اگر همه فشارها و تحریم‌های خارجی هم برداشته شود ولی برای ساماندهی و به سامان کردن فعالیت‌های اقتصادی در داخل کشور اقدامی انجام نشود، رفع تحریم‌ها هم نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند چراکه اثر تحریم‌ها بیشتر به عنوان تشدیدکننده مشکلات بوده و برداشتن تحریم می‌تواند مشکلات را کم کند اما آن‌ها را حذف نمی‌کند.

قادری تاکید کرد: اگر دولت می‌خواهد مشکلات اقتصادی را حل کند باید بیشتر هم و غم خود را روی سیاست‌های اقتصاد داخلی بگذارد که این اقدام روی نگاه و نگرش و فشارهای بین‌المللی هم می‌تواند اثر بگذارد زیرا اگر در داخل اقتصاد را به درستی مدیریت کنیم، انگیزه برای فشار آوردن به ما هم کمتر می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص نحوه برخورد روحانی با نامه چهار وزیر و احتمال جابه‌جایی وزرا تصریح کرد: اکنون دولت در شرایطی نیست که بخواهد تغییراتی در کابینه انجام دهد ضمن اینکه جابه‌جایی وزرا مشکلی از مشکلات دولت را حل نمی‌کند و دولت باید واقعیت‌ها را بپذیرد و برای حل ایرادات و مشکلاتی که از طرف موافقین و مخالفین دولت مطرح شده است، سازو کاری را تعیین کند و به موقع واکنش دهد و در جهت حل مشکلات گام بردارد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمدمهدی
GERMANY
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴
0
فعلا که دولت در هر عرصه ای وارد شده به جمله "ما نمی توانیم" رسیده
مردم هم دیگه ازش هیچ توقعی ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴
0
جناب قادری. فقط برای مردم روشن کن در زمان احمدی نژاد چرا این انتقادها را مطرح نکردی؟چرا اون زمان تمام قد در حال دفاع بودی و همه چیزو گل وبلبل نشان میدادی؟چر اون زمان نمیگفتی تورم بالای پنجاه درصد داره مردم نابود میکند؟جناب قادری چرابا مردم رو راست نیستید ؟ الان که تورم به پایین ترین سطح رسیده ومملکت داره روی ارامش میبیند دارید انتقام میگیرید نه انتقاد؟دکتر به فردای قیامت فکر کن که در مهظر پروردگار سربلند باشی نه سر افکنده
رفیعی از تهران
آقای ناشناس! متاسفم برات که تعیب کوکورانه از دولت به اصطلاح اعتدال چنان چشماتو کور کرده که حتی این توان را نداری که حداقل همین سایت را سرچ بزنی تا ببینی که قادری و سایر منتقدین اقتصادی دولت راستگویان در زمان محمود هم انتقادهای به نسبت شدیدتری به برنامه های اقتصادی دولت دهم داشتند. باز هم متاسفم براتون که همگام با آقای رئیس! برای قبری گریه می کنید که مرده در آن نیست! فتامل!
ناشناس
آقاي ناشناس اميدوارم يكسال و نيم ديگه هم با همين حرارت و عصبيت از اعتداليون اصلاح طلب دفاع كني ضمنا يك مقداري حافظه بلند مدت خودت را تقويت كن