کد خبر: ۷۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

اخراج 20856 نفر کارگر از کارخانجات فارس در یکسال گذشته و ادعای «عبور از رکود»/ آقای روحانی کدام را باور کنیم؟

کارگران مجربی که نظام اسلامی برای تحصیل آن ها هزینه کرده و کارخانجات برای مهارت آموزی و تجربه اندوزیشان خون جگر خورده اند اکنون در دوران رونق! در گوشه و کنار خیابان ها جوراب فروش شده اند!
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، تقویم سال 93 به ایستگاه پانزدهم خود در شهریورماه رسیده است و رئیس جمهور در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی از یک وفای به عهد سخن به میان می آورد. او می گوید: «به شما قول داده بودیم که در رکود قالب خواهیم شد. امروز در کنار مرجع امام رضا(ع) اعلام می کنم ما خوشخبتانه از رکود عبور کرده ایم».

تلفات 20 هزار نفری عبور از رکود تنها در فارس/ راستگویانی که آدرس غلط به مردم می دهند

تلفات 20 هزار نفری عبور از رکود تنها در فارس/ راستگویانی که آدرس غلط به مردم می دهند

سخنان روحانی به سرعت در روزنامه های اصلاح طلب و حامی دولت به تیتر یک تبدیل شد. هر روز که می گذشت پروپاگاندای رسانه ای داغ تر از دیروز این موضوع را از زوایای مختلف پرورش می دادند اما کارشناسان و صاحب نظران و حامیان دولت مثل هاشمی رفسنجانی نظر دیگری داشتند. رئیس تشخیص مصلحت نظام شهریورماه امسال در جمع اعضای یک حزب اصلاح طلب گفت: ضرر رکود به مراتب از تورم بیشتر است که افزایش بیکاری اولین نتیجه آن است و انتظار می‌رود دولت به این بخش توجه بیشتری کند. لیلاز اقتصاددان اصلاح طلب هم چندی پیش گفته بود کشور با رکود مواجه است.

زمان هر چه گذشت، دولت به صحبت های کارشناسان منتقد سیاست های اقتصادی دولت اهمیتی نداد که هیچ، هشدارهای نزدیکترین افراد به خود را هم نادیده گرفت تا این که در روزهای اخیر 4 وزیر کابینه تدبیر و امید با نامه ای تیر خلاص را به ادعای عبور از رکود زدند.

همه این ها در حالی است که تنها در استان فارس پس از ادعای آقای روحانی مبنی بر عبور از رکود، نان آوران خانواده با سونامی بیکاری مواجه شدند. برخی آمارها حکایت از آن دارد که سال گذشته 11 هزار کارگر کارخانجات فارس به دلایلی همچون تعطیلی کارخانه و تعدیل نیرو خانه نشین شده اند که از این تعداد، 9459 نفر مربوط به 7 ماه پایانی سال 93 بوده اند.

امسال نیز تا 5 ماهه اول سال یعنی تا پایان مردادماه 11397 کارگر شاغل به خیل بیکاران فارس افزوده شده اند در حالی که 721 نفر از این تعداد به دلیل اتمام قرداد اخراج شده اند و مابقی به دلیل عدم رونق فعالیت های اقتصادی کارخانجات و کارگاه ها کار خود را از دست داده اند.


شهریورماه امسال، مهرزاد مویدی عضو کارگری شورای عالی اشتغال هم از موج جدید اخراج کارگران از کارخانجات فارس خبر داد و گفت: آن قدر کارخانه تعطیل شده در فارس هست که اگر مسئولین هر روز بخواهد چسب بر در یکی از این کارخانجات بزنند تا پایان سال زمان کم می آورند.

وی افزود: بالا رفتن هزینه های تولید و کمبود نقدینگی به دلیل عدم فروش محصولات و در کنار آن عدم توزیع یارانه تولید، کارخانجات را به سمت اخراج چراغ خاموش کارگران و نهایتا تعطیلی کشانده است.

مویدی از مسئولین می پرسد، چگونه است در زمان افتتاح پروژه ها مسئولین دولتی قیچی به دست، باد به غبغب می اندازند و ژست قهرمانانه می گیرند اما وقتی بنگاه اقتصادی به مشکل بر می خورد، به هیچ مسئولی بر نمی خورد؟

برخی خبرهای جسته و گریخته ای از فعال شدن بعضی کارخانجات قدیمی در فارس به گوش می رسد اما طلبکاران، طلب خود را می خواهند و کارخانجات با دست خالی نه می توانند، بدهی انباشته خود را بپردازند و نه توان پرداخت مطالبات کارگران را دارند.

واقعیت این است، کارگران مجربی که نظام اسلامی برای تحصیل آن ها هزینه کرده و کارخانجات برای مهارت آموزی و تجربه اندوزیشان خون جگر خورده اند اکنون در دوران رونق! در گوشه و کنار خیابان ها جوراب فروش شده اند!

با این تفاسیر مشخص نیست، تفسیر دقیق رئیس دولت تدبیر و امید از «رکود» و عبور از آن چیست! بعد از 4 نامه دیگر کسی به اختلاف در بین اعضای هیئت دولت تردیدی ندارد اما جای شگفتی است که واژه رکود با وجود تعریف علمی مشخص، در میان مسئولان دولتی از معنای یکسانی برخوردار نیست.

معلوم نیست آیا به اعضای هیئت دولت آدرس های غلط داده می شود یا به مردم؟!
نظرات بینندگان