کد خبر: ۷۸۵۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
سخنان امام جمعه شیراز درباره وضعیت حمل و نقل فارس

پیشرفت آزاد راه شیراز - اصفهان نگران کننده است/ امیدوارم حمل و نقل دریایی داشته باشیم

آیت الله ایمانی گفت: وصل شدن به راه‌آهن آرزوی هفتاد ساله مردم استان فارس به‌شمار می‌رفت.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان فارس در جمع مدیران زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان فارس حمل و نقل را یک مسئله مهم و زیرساختی در بحث گردشگری استان فارس عنوان و اظهار کرد: در شرایط فعلی که کشاورزی فارس با مشکل کم‌آبی و خشکسالی روبرو شده و صنعت هم به دلیل مسائل خاصی که در استان حاکم بوده رونق ندارد، گردشگری و ارائه خدمات فنی به دیگران، راه‌های اصلی برای رفع مشکلات اقتصادی استان فارس به‌شمار می‌روند و دو راه برای کسب در آمد و ایجاد اشتغال در جامعه است که ما در هر دو عرصه قدرت فوق‌العاده ای داریم.

آیت‌الله اسدالله ایمانی با تاکید براینکه به لحاظ وجود دانشگاه‌های مادر، استان فارس و خصوصاً شیراز توان تربیت نیروهای تخصصی و فنی و صدور خدمات فنی و مهندسی را داراست، گفت: در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی و تشکیل یک کنسرسیوم هستیم تا نیروی فنی و علمی ما بتواند قدرت خود را به جهان ارائه و به خارج از کشور نیز خدمات ارائه دهد تا از این طریق زندگی خود و افراد دیگر را تامین کند.

وی با تصریح اینکه در زمینه ارائه و معرفی توانمندی‌ها به خارج از کشور خیلی کم کار شده است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی ایجاد کرده‌ایم اما هنوز راه طولانی تا حد مطلوب و متناسب با ظرفیت‌های استان فارس و شیراز داریم.

امام جمعه شیراز، گردشگری را در دسترس‌ترین راهکار برای توسعه اقتصادی استان فارس به واسطه وجود پرجاذبه‌ترین جذابیت‌های گردشگری در ایران دانست و گفت: بعضی از استان‌‌های کشور جاذبه‌های طبیعی، بعضی تاریخی و برخی مذهبی را دارند حال آنکه در فارس ما همه این جاذبه‌ها به‌علاوه جاذبه علمی را یک‌جا داریم، اما توجه به این ظرفیت‌ها نیازمند دقت، کار، زیرساخت و قبل از همه نیازمند ساختار برای بهره برداری صحیح از مسئله گردشگری در فارس می‌باشیم.

وی ادامه داد: گردشگری بر عکس سایر عرصه‌ها، صنعتی است که همه آحاد جامعه را درگیر می‌کند، صدور خدمات فنی و مهندسی مختص گروهی خاص خواهد بود اما در گردشگری تمام مشاغل و افراد جامعه دخیل و منتفع خواهند بود.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه به مسائل استان فارس اشراف کامل دارد، گفت: در شرایط فعلی اولویتی که برای استان مطرح است مسئله گردشگری می‌باشد که نیاز به ساختار و زیرساخت دارد و یکی از زیرساخت‌ها توسعه حمل و نقل است؛ روزگاری فارس سه‌ونیم درصد کل راه‌های کشور را در اختیار داشت اما اکنون به 12ونیم درصد رسیده که این یک رشد محسوب می‌شود. همچنین زمانی بزرگراه و راه‌آهن نداشتیم ولی اینک ایجاد شده و یک رشد محسوب می‌شود اما متناسب با ظرفیت‌ها نیست.

آیت‌الله ایمانی ایجاد و توسعه آزادراه و راه‌آهن را مکمل یکدیگر دانست و گفت: راه و راه‌آهن هر کدام مخاطب خاص خود را دارد، ما باید تسهیلاتی ایجاد کرده و بستر و ساختاری آماده کنیم که همه امکانات را داشته باشیم، اگر دوستان فضای حمل و نقل را آسان و ایمن کنند مشکلات گردشگری کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه آزادراه شیراز اصفهان در دوره ای توسط برخی از نمایندگان مجلس وتو شد و این طرح را هوا کردند، گفت: در دوره دیگری که یک شرکتی آماده اجرای طرح شد برخی از نمایندگان دوره های گذشته مطرح کردند که در حوزه انتخابیه ساختن پتروشیمی بهتر از دنبال کردن آزادراه است اما هیچ یک از پتروشیمی ها و آزادراه‌ها را نساختند و از هر دو دست کشیدند.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: در دوره بعد نیز گفتند سرمایه گذار خصوصی باید مشارکت کند و درحالی که من یک روحانی ام و کارم این نیست اما برای پیدا کردن سرمایه‌گذار تلاش کردم و حتی گردش مالی سرمایه‌گذار را هم وزارت راه گرفت و کارها انجام شد ولی درنهایت نه خودشان پروژه را پیش بردند و نه آن را به سرمایه‌گذار واگذار کردند و بهره‌برداری از آن تا کنون به تأخیر افتاده است.

آیت‌الله ایمانی سرعت پیشرفت پروژه را مطلوب ندانست و گفت: اگر حرکت پروژه به اینگونه لاک‌پشتی و کند باشد به جایی نخواهیم رسید و تا پایان پایان سال 96 هم کار تمام نمی‌شود و هدف سال 1400 که ساخت 500 کیلومتر آزادراه است هم محقق نمی‌شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه بحث توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی یکی از دغدغه‌های مهم است، خاطرنشان کرد: ما نگران تأخیر در پروژه آزادراه هستیم و اگر نگران نبودیم شخصا به‌دنبال سرمایه‌گذار نمی‌رفتم و تمام ریسک ها را به خاطر انگیزه و دغدغه ای که برای حل مشکلات استان داشتم پذیرفتم چراکه معتقدم ما تا آزاد راه و قطار سریع‌السیر نداشته باشیم، امکان جذب گردشگر، چه ایران‌گردی چه جهان‌گردی را نخواهیم داشت زیرا جذب گردشگر نیازمند ایمنی و امنیت است.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به سرعت فعلی قطار در شیراز گفت: با همین امکانات هم می‌توان سرعت قطار را افزایش داد، اگرچه عده‌ای از نمایندگان از ابتدا با این کار مخالف بودند و در زمان افتتاح پروژه هم توصیه می‌کردند که بنده حضور نداشته باشم، امروز هم همان‌ها اشکالات را متذکر می‌شوند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه وصل شدن به راه‌آهن آرزوی هفتاد ساله مردم استان فارس به‌شمار می‌رفت، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی برای استان فارس ضروری است و باید تلاش کنیم خط دوم هم کشیده شود و اگر به عسلویه، گلگهر و ماهشهر وصل شود وضعیت راه آهن فارس تغییر می کند و درآمدزا خواهد شد.

وی یکی دیگر از نیازهای مهم رونق گردشگری را ایجاد مجتمع‌های خدماتی، اقامتی و تفریحی در طول راه‌ها عنوان و اضافه کرد: شاید قبلا این موضوع با ایجاد یک اتاقک مرتفع می‌شد اما اکنون باید براساس استانداردها و متناسب نیاز مجتمع‌های علمی اقامتی تفریحی پیشرفته به وجود بیاد تا جاذبه داشته باشد و مسافر توقف کند.

نماینده ولی فقیه در فارس با یادآوری اینکه استان‌های فارس، خراسان رضوی و قم، تنها استان‌های دارای معاونت زیارتی و گردشگری است، گفت: این معاونت قبلاً هم بود اما در حد یک دکور با آن برخورد می‌شد و عملا نقشی ایفا نمی‌کرد، حال آنکه معنای ایجاد چنین معاونتی آن است که سنگینی امر گردشگری بر روی زیارتی باشد و فضا و تسهیلات مناسب برای زائران دیده شود.

آیت‌الله ایمانی ابراز امیدواری کرد که معرفی معاون جدید زیارتی و گردشگری استانداری فارس، تنها برای پر کردن یک پست خالی و دکوری نباشد و اظهار کرد: ما قبل از هر زیرساختی نیازمند ساختار هستیم، باید به لحاظ علمی و مسائل تجربی با هدف رفع موانع کار شروع شود و به شکل علمی جلو برویم ما نیز حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

امام جمعه شیراز با اشاره به راه‌اندازی هواپیمایی ویژه استان فارس تحت عنوان سپهران گفت: این موضوع مصوب شد حال اینکه تا چه حد راه افتاد و مشکلاتی را حل می‌کند اطلاع نداریم ضمن اینکه امیدواریم حتی در آینده بحث حمل و نقل دریایی را هم داشته باشیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴
0
پیمانکاران بزرگراه در ایزدخواست دو سال است که حق و حقوق کارگران و کسبه را پرداخت نکرده بطوری که برخی از کسبه ورشکست شده و شرایط نامطلوبی دارند کارگران نیز که به نان شب محتاج هستند به مزد خود نرسیده اند آیا انصاف است آنها در برابر زن و فرزند خود شرمنده شوند