کد خبر: ۷۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

همه چیز درباره پدیده «ال نینو»

ظهور پدیده «ال نینو» می تواند در نقاط مختلف موجب خشکسالی و یا برعکس موجب بارش های شدید و طوفان شود.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، طی روزهای اخیر، اخبار و رسانه های خبری کشور صحبت از وقوع پدیده ای جوی می کنند که شاید کمتر کسی با آن آشنایی داشته و نام آن را شنیده باشد. پدیده ال نینو موضوعی است که این روزها در اخبار و جراید بدان پرداخته شده و در این زمینه مطالب زیادی گفته شده است.

با توجه به رسانه ای شدن این موضوع و برداشت های متفاوت از آن، خنج کهن به سراغ رئیس اداره هواشناسی شهرستان خنج رفته تا به طور کامل از این پدیده جوی برایمان بگوید.

ال نینو، پدیده ای دورپیوند است

احمد بلاغی در این گفتگو ابتدا این پدیده را تعریف کرد و گفت: ال نینو  یعنی گرم شدن آبهای اقیانوس آرام نسبت به میانگین بلند مدت که باعث تشکیل ابر و گسترش و انتقال ابرهای باران زا به نقاط مختلف جهان می شود. این پدیده، دورپیوند است به این معنی که از نقطه ای دور در نقاط دیگر ﺗﺄثیرگذار است و البته به دلیل دورپیوند بودن، شرایط دیگر جوی نیز می تواند بر آن ﺗﺄثیرگذار باشد.

همه چیز درباره پدیده

وی ادامه داد: ظهور این پدیده می تواند در نقاط مختلف موجب خشکسالی و یا برعکس موجب بارش های شدید و طوفان شود. از آنجا که کشور ما دارای شرایط اقلیمی گوناگونی است، بنابراین پدیده ال نینو با اینکه وجود آن از طرف سازمان هواشناسی ﺗﺄیید شده، اما طبق نظر همین سازمان، فقط ال نینو نمی تواند در بارش کشور به تنهایی ﺗﺄثیرگذار باشد و لازم است به عوامل دیگر اقلیمی از جمله دما و ... نیز توجه شود.

بلاغی افزود: اداره هواشناسی خنج نیز طبق وظیفه سازمانی خود موظف است آنچه سازمان هواشناسی پیش بینی و اعلام میکند را به اطلاع عموم مردم برساند.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خنج کهن گفت: دور پیوند ال نینو - لانینا یا انسو، پدیده ای بزرگ مقیاس است که روی مناطق قاره ای اقیانوس آرام شکل می گیرد و دوره برگشت آن از 3 تا 7 سال بوده و دارای سه مرحله ال نینو، خنثی و لانینا می باشد.

رئیس اداره هواشناسی خنج با اشاره به کم سابقه بودن این پدیده، عنوان کرد: ال نینوی امسال با توجه به حالت شکل گیری آن به ال نینوی "کلرادو" موسوم است و با توجه به افزایش 3 درجه ای دمای آب در مناطق مرکزی تا سواحل کشور پرو، در بخش حاره ای اقیانوس آرام می توان گفت که در 50 سال گذشته کم سابقه است. داده های تاریخی مربوط به شاخص ال نینو - لانینا از 250 سال گذشته تاکنون در دسترس است.

پدیده ال نینو اثر غیرمستقیم روی ایران دارد

بلاغی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که در رابطه با پدیده های دورپیوند وجود دارد، طولانی بودن بسامد آنهاست که از حدود 2 ماه (MJO) تا 7 سال (ENSO) می باشد. شایان توجه است که مهم ترین دور پیوندها مانند NAO, AO, MEI, MJO و همچنین مانسون هندوستان، اثر مستقیم روی ایران دارند ولی ال نینو اثر غیرمستقیم داشته و تنها با ﺗﺄثیر روی سایر دورپیوندها، مقدار و توزیع زمانی و مکانی بارش و دما را متاثر می سازد.

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: مرکز ملی اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور از سه ماه گذشته در پیش بینی ماهیانه و فصلی خود که همواره در هفته دوم هر ماه صادر می شود، به رخداد ال نینوی قوی امسال اشاره داشته و با توجه به اثر آن بر شرایط جوی، پیش بینی فصلی، بارش و دما طی پائیز و زمستان را در سطح کشور با متن و نقشه ارائه نموده که این پیش بینی ها بی درنگ در سایت سازمان بارگذاری می شوند.

رئیس هواشناسی شهرستان خنج افزود: مطابق پیش بینی فصلی این مرکز، برای پاییز امسال با توجه به اثر ال نینو، بارش با آغازی زودتر از فصل و با گرایش به نرمال یا بیش از نرمال پیش بینی شده است. همچنین میانگین دما حدود یک درجه بیش از نرمال پنجاه ساله برآورد شده که با توجه به روند افزایش چند دهه اخیر، انحراف چندانی از دمای فصل ندارد.

بلاغی اضافه کرد: برای زمستان امسال نیز انتظار می رود که بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال باشد و دمای هوا بویژه در نیمه دوم زمستان تا 5/1 درجه بیش از نرمال پیش بینی شده است.

سالاد


نظرات بینندگان