کد خبر: ۷۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴
نماینده مردم شیراز در مجلس مطرح کرد؛

خروج 10 هزار میلیارد تومان از سپرده های مردم فارس از استان

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده، سپرده های مردم فارس نزد بانکهای استان طی سال گذشته به رقم 28 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش شیرازه، سید حسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خیرنگاران با اشاره به برخی کاستی ها و مشکلات استان فارس گفت: از مسئولان جدید استان فارس انتظار می رود اولویت های اصلی استان را بهتر بشناسند و به معضلات عمده استان توجه بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده، سپرده های مردم فارس نزد بانکهای استان طی سال گذشته به رقم 28 هزار میلیارد تومان رسیده است که متاسفانه، بانکها مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از این سپرده گذاری را به استانهای دیگر و پایتخت کشور منتقل کرده و از چرخه اقتصادی استان خارج کرده اند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود:هم اکنون در حدود 5/50 درصد از کل سپرده گذاری های مردم در کل کشور به تهران منتقل می شود که اگر این سرمایه در استانها گردش کند و در امور تولیدی و حمایت از صنایع سرمایه گذاری شود میزان بیکاری و اشتغال در سطح استانها تا این اندازه سخت و ناگوار نخواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: اگر هزینه متوسط ایجاد شغل پایدار در عرصه هایی نظیر خدمات، کشاورزی و صنعت را در نظر بگیریم، آنگاه متوجه خواهیم شد بانکهای استان با خروج این حجم از سرمایه از استان مانع از ایجاد ده هزار شغل پایدار در فارس شده اند که این امر نشان می دهد مسئولان ارشد استان باید رصد دقیق تری نسبت به تحولات استان داشته باشند.

ذوالانوار همچنین با اشاره به عملکرد برخی بانک ها گفت: برخی بانکها طی چند سال اخیر عملکرد مطلوبی داشته اند و برای توسعه استان، حمایت از صنایع و تولید و همچنین ایجاد اشتغال اقدامات مناسبی را انجام داده اند که در این راستا می توان به بانکهایی نظیرمسکن، کشاورزی و توسعه صادرات اشاره کرد اما در نقطه مقابل نیز بانک های هستند که مانند بانک تجارت، قریب شصت درصد از سپرده گذاری های مردم استان را به تهران انتقال داده اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بازخورد منفی این اتفاق اشاره کرد و افزود: این قبیل اقدامات بانکها سبب کاهش اعتماد مردم به سیستم بانکداری کشور شده و یکی از دلایل به وجود آمدن پول های سرگردان و نقدینگی بالا در دست مردم را می توان همین عامل دانست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به قطع کمک مالی شورای شهر به مساجد شیراز افزود: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن اشاره شود، کمک های مالی بوده است که طی سالیان گذشته، از طریق شهرداری شیراز و با تصویب شورای شهر، به مساجد شیراز به ویژه مساجد جنوب شهر اعطا می شد که متاسفانه، با ایراد آئین نامه ای اخیر فرمانداری شیراز، این کمک ها قطع شده است.

ذوالانوار همچنین افزود: مسئولان ارشد شهر شیراز و استان فارس باید اهمیت و جایگاه مساجد را در تقویت باورهای دینی و کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی بیش از پیش درک نمایند و همه باید دست به دست هم دهیم تا مساجد فعال تر و آباد تر باشند که این قبیل اقدامات، ابهامات زیادی را در خصوص بینش و عملکرد برخی مسئولان در اذهان مردم ایجاد کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حواشی به وجود آمده برای باغ مهر جوان شیراز گفت: بزرگترین سرمایه استان فارس جوانان تحصیلکرده و با سواد این خطه هستند و مسئولان باید همه تلاش خود را در جهت شکوفایی و رشد این جوانان به کار گیرند و حداقل اگر نمی توانند به آنها کمک مناسبی نمایند، بر سر راه پیشرفت آنها مانع نیز ایجاد نکنند.

 نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: متاسفانه طی چند وقت اخیر به این بهانه که باغ مهر جوان که محل اسکان و فعالیت بخشی از جوانان تحصیلکرده و نخبه شیرازی می باشد متعلق به سازمان همیاری شهرداری هاست، با پشتیبانی استانداری این فضا از نخبگان دریغ شده و گویا این باغ در حال تغییر کاربری است.

ذوالانوار با اشاره به پیشینه ساخت این بنا نیز گفت: از سازمان بازرسی کل کشور تقاضا داریم به این مسئله ورود کند و بررسی نماید چهار واحد مسکونی واقع در این باغ که در زمان استانداری آقای انصاری لاری و در دولت اصلاحات در این مکان بنا شده، از بودجه عمرانی استان هزینه شده و یا با بودجه شهرداریها صورت گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: آنچه که اتفاق افتاده، برخوردی نامناسب با جوانهای نخبه و نحصیلکرده استان فارس بوده و ما نیز عدم نارضایتی خود از بابت وقوع این مسئله را اعلام می داریم و مجددا از سازمان های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور تقاضا می کنیم به این مسئله ورود کرده و ضمن بررسی جوانب امر، نتیجه را به اظلاع عموم برساند.
نظرات بینندگان