کد خبر: ۷۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
نمایندگان فارس در مجلس مطرح کردند:

رشد صفر درصدی اعتبارات فارس در دو سال اخیر/ خشک شدن سهم فارس از اعتبارات خشکسالی/ تعطیلی هزار و 600 واحد صنعتی فارس

نمایندگان استان فارس سیاست زدگی فضای استان را مهمترین عوامل وضعیت بد اقتصاد فارس دانستند.
به گزارش خبر نگار سرویس سیاسی شیرازه، نماینده مردم شیراز، شنبه ۱۶ مهر ۹۴ در دیدار نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: ایجاد اتاق توسعه یکی از نیازهای ضروری استان فارس برای همگرایی بین تمام گروه‌های سیاسی در راستای ارتقا شاخص‌های اقتصادی است.

ضرغام صادقی با بیان اینکه فضای استان فارس خیلی سریع سیاسی می‌شود، گفت: اگر اتاق توسعه در فارس تشکیل شود می‌توان به کمرنگ شدن مسائل سیاسی و تاثیرات آن در رخدادهای صنعتی و اقتصادی، امیدوار و شاهد توسعه متوازن استان بود.

صادقی با بیان اینکه بعضی‌ها مدام موضوع وجود اختلاف نظر بین نمایندگان فارس در مجلس را مطرح می‌کنند، گفت: شاهد انجام اقدامات تاثیرگذار با مشارکت تمام نمایندگان بوده‌ایم که یکی از آن‌ها حضور آقای نوبخت و تاثیر این حضور بر رشد ۳۷ درصدی اعتبارات فارس در بودجه ۹۴ بوده است.
صادقی درحالی رشد اعتبارات فارس را۳۷ درصد می‌داند که دوگانی نماینده فسا در این جلسه عنوان کرد: در سال ۹۳ رشد اعتبارات فارس منفی ۳۳ درصد بوده است که با احتساب تورم مجموع رشد اعتبارات استان در دو سال اخیر صفر بوده است.

برخی مدیران خود را در جایی پنهان کرده اند
ضرغام صادقی با بیان اینکه نمایندگان فارس در خصوص عمده مسائل کلان استان اشتراک نظر دارند، گفت: وجود اختلاف نظر در برخی مسائل امری بدیهی است، اما برخی مدیران کل در استان به‌جای آنکه پیشقراول توسعه باشند خود را در جایی پنهان کرده‌اند که استاندار باید برای فعال‌تر شدن برخی از مدیران با هدف فراهم شدن زمینه توسعه مطلوب تلاش بیشتری داشته باشند.

سهم ناچیز استان فارس از اعتبارات خشکسالی
نماینده مردم فسا نیز با ارائه آمارهایی به وجود بی‌عدالتی در تخصیص بودجه‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی معاون دکتر نوبخت، در خصوص عملکرد ماده‌های ۱۰ و ۱۲ سازمان بحران کشور، شاهد تخصیص‌های اندک به استان فارس نسبت به سایر استان‌ها هستیم.

محمد حسن دوگانی با بیان اینکه در این آمار، استان فارس تنها ۲۵ درصد تخصیص را داشته است، میزان تخصیص به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان و کرمان را بسیار بیشتر از فارس دانست و گفت: سهم پرداختی استان فارس از کل تخصیص‌ها از محل اعتبارات خشکسالی و بحران 1.8 درصد است حال آنکه سایر استان‌ها بیش از ۳. ۵ و بعضا تا 7.3درصد نیز تخصیص داشته‌اند.
دوگانی با مقایسه سهم اعتبارات خشکسالی و بحران مصوب در سفرهای استانی هیئت دولت، سهم استان فارس را ۱۹ میلیارد تومان ابراز کرد و گفت: سهم استان گلستان ۱۳۴ میلیارد، بوشهر ۱۰۰ میلیارد، خراسان رضوی ۷۲ میلیارد، چهارمحال و بختیاری ۷۵ میلیارد بوده و تمام این سهم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ تخصیص داده شده است حال آنکه در مورد فارس، عدد مصوب هنوز در مرحله اخذ مجوز قرار دارد.
دوگانی با اشاره به فرصت یکی دو هفته‌ای تا نهایی شدن طرح بودجه هیئت دولت، خواستار همراهی همه مسئولان برای افزایش سهم فارس از بودجه‌ شد و گفت: با توجه به بودجه انقباضی سال ۹۵ که در آن حدود ۲۰ درصد از بودجه عمرانی کشور کاسته شده است اگر نتوانیم سهم بودجه استان را افزایش دهیم وضعیت استان نسبت به الان خیلی بد‌تر خواهد شد.

درآمد سرانه فارسیها 66 درصد متوسط کشوری

نماینده اقلید نیز در این دیدار با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل صنایع فارس عدم همکاری بانک‌ها است، گفت: بانک‌ها در موضوع حفظ و حمایت از صنایع همراهی لازم را نداشته‌اند.

الیاس طاهری اظهار کرد: از ۳ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی استان حدود نیمی تعطیل شده و مابقی هم با ظرفیت کمتر از نصف فعالیت دارند.

طاهری افزود: استان فارس با بیش از ۸ درصد جمعیت کشور و وسعت زیاد متأسفانه در سفرهای استانی هیئت دولت فقط ۸۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته‌اند در حالی که برای استان کوچکی مثل مازندران اعتباری بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند درحالی که سرانه درآمدی استان فارس ۶۶ درصد متوسط کشوری است.
نظرات بینندگان