کد خبر: ۷۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

در دیدار مجمع نمایندگان فارس با امام جمعه شیراز چه گذشت؟

هم اکنون توان تولید هلی کوپتر در استان وجود دارد همچنین دستگاههای کاهش مصرف برق را نیز در استان تولید کرده‌ایم اما کسی از آن استقبال وحمایت نکرد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روز گذشته اعضای مجمع نمایندگان استان فارس با آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در فارس دیدار کردند. البته برخی نمایندگان به هر دلیلی در این جلسه حضور نیافتند و این برنامه با حضور محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم، محمدحسن دوگانی نماینده مردم فسا، ضرغام صادقی، جعفر قادری و حسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز، رحیم زارع نماینده آباده، بوانات و خرمبید، الیاس طاهری نماینده مردم اقلید، داریوش اسماعیلی نماینده سروستان، کوار و خرامه، نادر فریدونی نماینده مردم، فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین و نبی الله احمدی نماینده مردم داراب و زرین دشت برگزار شد.

۵۰۰ هزار حاشیه نشین در شیراز داریم/ اندازه مصرف ۳ سال کشور لاستیک بی‌کیفیت وارد شده
نماینده ولی فقیه در استان فارس در این دیدار ضمن تقدیر از حضور یکپارچه و پررنگ مردم در مراسم استکبار ستیزی روز ۱۳ آبان گفت: مردم ما با حضور خود در این روز به آنچه که حضرت امام خمینی (ره) به عنوان خط کلی حرکت امت تعیین کرده بودند لبیک گفتند.

از واردات عجیب و غریب لاستیک و دکل های نفتی تا خشکیدن اعتبارات خشکسالی و پنهان شدن برخی مدیران فارس

آیت الله اسدالله ایمانی با بیان اینکه اگر مسائل و مشکلات به نحو صحیح مطرح و منعکس شود، مطالباتی ایجاد می‌کند و مسئولان هم به‌فکر پاسخگویی می‌افتند، اظهار کرد: اینکه برخی از مسائل که راه حل دارد به خاطر یعضی از اقدامات انجام نشده و معطل مانده است اگر در رسانه‌ها مطرح شود آنوقت مسئولان به فکر پاسخ گویی می‌افتند. انعکاس مسائل از طریق رسانه‌ها نوعی فرهنگ سازی است که هدف از آن یافتن راه حل مشکلات است.

ایمانی مهم‌ترین مشکل فعلی استان فارس را افزایش بیکاری دانست و گفت: بیکاری که مسأله قدیمی در استان فارس است باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در سطح استان شده است.

وی دیگر مشکل عمده استان را مسأله مهاجرت عنوان کرد و ابراز داشت: مهاجرت بی‌رویه از روستا‌ها به سمت شهر‌ها به خصوص کلانشهر شیراز مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید برای آن فکری شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه هم اکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در شهر شیراز داریم، گفت: کسانی که زمانی به عنوان نیروی مولد در روستا‌ها به فعالیت مشغول بودند با مهاجرت به شهر‌ها خود به مصرف کننده و جویای کار تبدیل شده‌اند.

امام جمعه شیراز مشکل دیگر استان را نبود صنایع مادر در استان اعلام کرد و گفت: امروز موضوع مالیات بر کالا و ارزش افزوده، راه‌هایی برای کسب درآمد در استان‌های مختلف به‌شمار می‌رود حال آنکه فارس به‌دلیل نبود صنایع بزرگ و مادر، از این درآمد‌ها نیز محروم مانده است.

وی بحث آب را از دیگر مسائل اساسی استان عنوان کرد و گفت: اگر به جد به مسأله آب توجه نشود و اگر مسائل مرتبط باآب به شکل فعلی پیش برود در آینده با بحران‌های عمیقی مواجهه
خواهیم شد.

ایمانی با بیان اینکه هم اکنون در بحث تأمین آب شرب در برخی از مناطق وضعیت شبه بحرانی وجود دارد، گفت: ما روستاهایی در کشور داشته‌ایم که از نظر کشاورزی جزء تولید کنندگان بر‌تر کشور بوده‌اند و الان به خاطر نبود آب مردم این مناطق تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید بنا براین بود که اعتبارات به پروژه‌های بزرگ بالای ۵۰ درصد پیشرفت اختصاص یابد که کار درستی هم بود اما متأسفانه به خاطر تعداد کم پروژهای این چنینی در استان، از این قضیه نیز متضرر گشتیم.

آیت الله ایمانی با اشاره به عدم تناسب وسعت و گستردگی استان فارس و میزان اعتبارات قطره چکانی تخصیص یافته، اظهار کرد: چون از ۲۰ سال قبل اعتبارات این استان کم دیده شده واگر درصدی به اعتبارات اضافه شود چون بنای کار پائین بوده است، حتی در مواردی تورم را هم پوشش نمی‌دهد.

وی با اشاره به وجود صنعت هلی‌کوپترسازی و نیروهای فنی آماده به‌کار در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ساخت پالایشگاه در استان فارس، تصریح کرد: در مسائلی که به مردم مرتبط می‌شود استان فارس در کشور حرف اول را می‌زند به عنوان مثال در عرصه سلامت خیرینی که در استان وجود دارند بیشترین ریال کمک را در کشور کرده‌اند همچنین در مسأله ذکات مسأله استان فارس بیشترین پرداختی دربین تمام استان‌ها را داشته است.

امام جمعه شیراز افزود: هرجا که بحث مسائل زیر ساختی و جود دارد و مربوط به دولت می‌شود به خاطر ضعف برنامه ریزی‌ها ویا مسائل دیگری که در اولویت استان قرار گرفته است شاهد ضعف و عقب ماندگی استان هستیم.

آیت الله ایمانی با بیان اینکه شأن مردم فارس می‌طلبد که بیش از این جهت توسعه استان تلاش شود گفت: آزاد راه شیراز- اصفهان با گذشت ۲۵ سال از شروع آن هنوز وضعیت نامطلوبی دارد درحالی که آزاد راه‌های دیگر استان‌ها چندین سال بعد از آن شروع شده و اکنون به بهره برداری رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه راه آهن شیراز- اصفهان پس از ۷۰ سال در سال ۸۸ یک خط آن به بهره برداری رسید، اظهار کرد: باید راه آهن استان توسعه یابد و شیراز به راه ریلی مواصلاتی دیگر استان‌ها تبدیل شود چرا که اگر قرار باشد مثل وضعیت فعلی شیراز نقطه آخر راه آهن باشد بازده اقتصادی ندارد و این همه هزینه را به هدر داده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی یک مسأله حق است که باید هرچه زود‌تر به اجرا درآید تا هرکسی نتواند با اهرم تحریم ملت ایران را تحت فشار قرار دهد.

وی افزود: زمانیکه به اندازه مصرف ۳ سال کشور لاستیک بی‌کیفیت یکجا از خارج خریداری و وارد کشور می‌شود توان تولید خود را ازدست می‌دهند و تا زمانی که این رویه در کشور حاکم باشد هرگز اقتصاد مقاومتی شکل نخواهد گرفت.

ما هنوز نماینده مجلس هستیم نه یک کاندیدای انتخابات/ در آینده دستتان به نمایندگان نمی رسد
نماینده مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار ضمن انتقاد از مواجهه‌های صورت گرفته با نمایندگان، گفت: ما هنوز نماینده مجلس هستیم نه یک کاندیدای انتخابات چرا باید مسئولان و ائمه جمعه از همراهی در برنامه‌ها با نمایندگان پرهیز داشته باشند.

داریوش اسماعیلی گفت: با توجه به اینکه آغاز نام‌نویسی از کاندیدا‌های مجلس در اواخر آذرماه شروع می‌شود و هنوز مشخص نیست که از میان نمایندگان فعلی استان چه کسی در میان کاندیدا‌ها خواهد بود، لذا نباید آن‌ها را از حضور در تریبون نمازجمعه منع کرد.

اسماعیلی افزود: تریبون‌های نماز جمعه از تریبون‌هایی است که نمایندگان مجلس از طریق آن به مردم گزارش کار ارائه داده و مسائل را با موکلان خود در میان می‌گذارند و نباید تریبون‌های مختلف به‌بهانه اینکه انتخابات مجلس پیش رو قرار دارد، از نمایندگان فعلی مجلس گرفته شود.

وی در حالی پرسید چرا نباید در مراسم‌های افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی طرح‌ها، مسئولان و ائمه جمعه نمایندگان را همراهی کنند که حجت الاسلام حسین ملک مکان در این جلسه ضمن انتقاد از فشارهای نمایندگان برای استفاده از تریبون‌های نماز جمعه برای بیان کارهای خود در چند ماهه منتهی به انتخابات، از نمایندگان خواست تا در این مورد مراعات کنند و اگر می‌خواهند در نماز جمعه گزارشی ارائه دهند بهتر است قبل از خطبه‌ها صورت بگیرد.

اسماعیلی گفت: مطمئن باشید که مهندسان در حال مهندسی هستند به‌طوریکه در آینده به‌زور هم دستتان به نمایندگان مجلس برای حضور در جمع نمازگزاران جمعه نخواهد رسید.

اسماعیلی مهم‌ترین مشکل استان فارس را در تخصیص کم اعتبارات دانست و گفت: نمایندگان از محل ماده ۱۸۰، اعتبارات خوبی را برای مسائل فرهنگی مانند مساجد و فعالیت‌های مذهبی در نظر گرفتند اما در مورد مصلا‌ها طرح‌های در نظر گرفته شده به گونه‌ای هستند که هرچقدر هم که ما برای آن‌ها اعتبار تخصیص دهیم باز هم ناتمام می‌مانند، به همین دلیل تمایلی برای این تخصیص‌ها وجود ندارد.

برخی مدیران خود را در جایی پنهان کرده اند
نماینده مردم شیراز، ایجاد اتاق توسعه یکی از نیازهای ضروری استان فارس برای همگرایی بین تمام گروه‌های سیاسی در راستای ارتقا شاخص‌های اقتصادی است.

از واردات عجیب و غریب لاستیک و دکل های نفتی تا خشکیدن اعتبارات خشکسالی و پنهان شدن برخی مدیران فارس
ضرغام صادقی با بیان اینکه فضای استان فارس خیلی سریع سیاسی می‌شود، گفت: اگر اتاق توسعه در فارس تشکیل شود می‌توان به کمرنگ شدن مسائل سیاسی و تاثیرات آن در رخدادهای صنعتی و اقتصادی، امیدوار و شاهد توسعه متوازن استان بود.

صادقی با بیان اینکه بعضی‌ها مدام موضوع وجود اختلاف نظر بین نمایندگان فارس در مجلس را مطرح می‌کنند، گفت: شاهد انجام اقدامات تاثیرگذار با مشارکت تمام نمایندگان بوده‌ایم که یکی از آن‌ها حضور آقای نوبخت و تاثیر این حضور بر رشد ۳۷ درصدی اعتبارات فارس در بودجه ۹۴ بوده است.
صادقی درحالی رشد اعتبارات فارس را۳۷ درصد می‌داند که دوگانی نماینده فسا در این جلسه عنوان کرد: در سال ۹۳ رشد اعتبارات فارس منفی ۳۳ درصد بوده است که با احتساب تورم مجموع رشد اعتبارات استان در دو سال اخیر صفر بوده است.

ضرغام صادقی با بیان اینکه نمایندگان فارس در خصوص عمده مسائل کلان استان اشتراک نظر دارند، گفت: وجود اختلاف نظر در برخی مسائل امری بدیهی است، اما برخی مدیران کل در استان به‌جای آنکه پیشقراول توسعه باشند خود را در جایی پنهان کرده‌اند که استاندار باید برای فعال‌تر شدن برخی از مدیران با هدف فراهم شدن زمینه توسعه مطلوب تلاش بیشتری داشته باشند.

سهم ناچیز استان فارس از اعتبارات خشکسالی
نماینده مردم فسا نیز با ارائه آمارهایی به وجود بی‌عدالتی در تخصیص بودجه‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی معاون دکتر نوبخت، در خصوص عملکرد ماده‌های ۱۰ و ۱۲ سازمان بحران کشور، شاهد تخصیص‌های اندک به استان فارس نسبت به سایر استان‌ها هستیم.

محمد حسن دوگانی با بیان اینکه در این آمار، استان فارس تنها ۲۵ درصد تخصیص را داشته است، میزان تخصیص به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان و کرمان را بسیار بیشتر از فارس دانست و گفت: سهم پرداختی استان فارس از کل تخصیص‌ها از محل اعتبارات خشکسالی و بحران 1.8 درصد است حال آنکه سایر استان‌ها بیش از ۳. ۵ و بعضا تا 7.3درصد نیز تخصیص داشته‌اند.
دوگانی با مقایسه سهم اعتبارات خشکسالی و بحران مصوب در سفرهای استانی هیئت دولت، سهم استان فارس را ۱۹ میلیارد تومان ابراز کرد و گفت: سهم استان گلستان ۱۳۴ میلیارد، بوشهر ۱۰۰ میلیارد، خراسان رضوی ۷۲ میلیارد، چهارمحال و بختیاری ۷۵ میلیارد بوده و تمام این سهم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ تخصیص داده شده است حال آنکه در مورد فارس، عدد مصوب هنوز در مرحله اخذ مجوز قرار دارد.
دوگانی با اشاره به فرصت یکی دو هفته‌ای تا نهایی شدن طرح بودجه هیئت دولت، خواستار همراهی همه مسئولان برای افزایش سهم فارس از بودجه‌ شد و گفت: با توجه به بودجه انقباضی سال ۹۵ که در آن حدود ۲۰ درصد از بودجه عمرانی کشور کاسته شده است اگر نتوانیم سهم بودجه استان را افزایش دهیم وضعیت استان نسبت به الان خیلی بد‌تر خواهد شد.

درآمد سرانه فارسیها 66 درصد متوسط کشوری

نماینده اقلید نیز در این دیدار با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل صنایع فارس عدم همکاری بانک‌ها است، گفت: بانک‌ها در موضوع حفظ و حمایت از صنایع همراهی لازم را نداشته‌اند.

الیاس طاهری اظهار کرد: از ۳ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی استان حدود نیمی تعطیل شده و مابقی هم با ظرفیت کمتر از نصف فعالیت دارند.

طاهری افزود: استان فارس با بیش از ۸ درصد جمعیت کشور و وسعت زیاد متأسفانه در سفرهای استانی هیئت دولت فقط ۸۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته‌اند در حالی که برای استان کوچکی مثل مازندران اعتباری بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند درحالی که سرانه درآمدی استان فارس ۶۶ درصد متوسط کشوری است.

عدم اجازه ساخت دکل نفتی در فارس به خاطر وارد کردن دکل از چین
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با آیت الله ایمانی عنوان کرد: متأسفانه در اغلب امور استان حاکمیت سیاسی مشهود است و در چند ماهه اخیر ۲۵ نفر از فرمانداران، بخشداران و مدیران استان که قبلا توسط همین دولت انتخاب شده بودند مجدداً تعویض شده‌اند.

حسین ذالانوار افزود: به دلایل سیاسی کسانی را برای پست‌های مهمی مثل بخشداری، از ارگانهایی مثل آموزش و پرورش انتخاب می‌کنند که این افراد حتی سابقه مدیریت یک آموزشگاه را نیز در پرونده خود ندارند.

از واردات عجیب و غریب لاستیک و دکل های نفتی تا خشکیدن اعتبارات خشکسالی و پنهان شدن برخی مدیران فارس

وی با بیان اینکه در دولت رعایت عدالت صورت نمی‌گیرد گفت: حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است در حالیکه برای دریاچه‌های خشک شده فارس هیچ گونه اعتباری اختصاص نیافته است.

ذالانوار با اشاره به سفر استانی دولت، گفت: هنوز پول کسانی که در سفر دولت به استان فارس به مهمانان ارائه خدمت نموده‌اند پرداخت نشده همچنین حق الزحمه برخی از کسانی که در اجرای انتخابات نقش داشته‌اند نیز پرداخت نشده است.

نماینده مردم شیراز با اشاره به توانمندی‌های استان در زمینه صنعت عنوان کرد: هم اکنون توان تولید هلی کوپتر در استان وجود دارد همچنین دستگاههای کاهش مصرف برق را نیز در استان تولید کرده‌ایم اما کسی از آن استقبال وحمایت نکرد.

وی اظهارکرد: بانکهای استان سرمایه‌های استان را که معادل ایجاد ۱۰ هزار شغل بوده از استان خارج کرده‌اند.

ذوالانوار افزود: در دولت قبل قرار داد ساخت ۱۴ دکل نفتی با صنایع فجر فارس و جهاد دانشگاهی استان بسته شده است که تا کنون مجوز ساخت آن داده نشده است در حالی که دکل‌های نفتی مورد نیاز کشور از چین وارد می‌شود و وزیر نفت عنوان می‌کند که ما فقط می‌توانیم از شما دکل را اجاره کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس، از معطل ماندن مخابرات راه دور، متوقف شدن تولید سوئیچ‌های مخابراتی در زیمنس به‌دلیل وارد کردن این کلید‌ها از چین، کندی اجرای طرح خط اتیلن مرکزی و... از دیگر مواردی دانست که موجب وارد شدن انتقاد به عملکرد دولت و دستگاه‌های دولتی است.

وضعیت بغرنج فارس در تخصیص اعتبارات

جعفر قادری نماینده مردم شیراز نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت بغرنج استان در تخصیص اعتبارات عنوان کرد: برای حفظ و بهره برداری از آبهای مرزی ۱۰ میلیارد دلار و ده‌ها میلیارد دلار نیز برای توسعه میادین مشترک به استانهای مرزی اختصاص یافته است. همچنین استانهای مرکزی مثل کرمان سرمایه‌های عظیمی در بخش معدن جذب کرده‌اند به طور مثال بانک پاسارگاد که صاحب ۱۷ بنگاه معدن و صنعت می‌باشد ۱۶ عدد از ان در کرمان واقع است.

جعفر قادری افزود: استانهای شمالی نیز با توجه به اینکه ۴ دانگ از ۶ دانگ سه قوه در اختیار آن‌ها می‌باشد اعتبارات خوبی جذب کرده‌اند ولی وضعیت ما در این بین نامطلوب است.

قادری با بیان اینکه متأسفانه سرمایه‌های خیرین فارسی جایگزین اعتبارات دولتی شده است گفت: باید در فارس سرمایه‌های خیرین را به سمت کارآفرینی هدایت کنیم تا دولت مجبور شود اعتبارات بخشهای عمرانی را اختصاص دهد.

وی اظهار کرد: مجمع خیرین کارآفرین فارس باید زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان راه اندازی شود تا بتوانیم از سرمایه‌های خیرین فارسی در جاهایی که دولت برای ما هزینه‌ای نمی‌کند استفاده و ایجاد اشتغال نماییم.
نظرات بینندگان