کد خبر: ۷۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز مطرح کرد:

آیا فرانسه چوب حمایت از داعش را می خورد/ تحلیل های متفاوت از حملات تروریستی در پاریس

برخی تحلیلگران، معتقدند این حملات می تواند به حضور نظامی مستقیم آمریکا و اروپا در سوریه بیانجامد و فرایند تصرف سوریه را تشدید کند.

به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، علی رحیمی استاد علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در خصوص اهداف حملات تروریستی در غرب بخصوص فرانسه نوشت: امروز تحلیل های زیادی پیرامون حملات داعش به پاریس انجام می شود و عمده ترین نگاه ها درمورد زیر خلاصه می شوند.

الف- برخی تحلیلگران داعش را عنصری محصول غرب و آمریکا می دانند و معتقدند امروز این حیوان درنده کنترل خود را از دست داده است و دیگر مهار شدنی نیست بنابراین مانند سگ هاری که پاچه بوجودآورندگان خود را می گیرد اکنون به دنبال حمله وحشیانه به همه کسانی است که او را بوجود آورده اند پس حمله به پاریس را باید نوعی انتقام الهی دانست که دامن فرانسه را گرفته است تا انتقام حمایت های فرانسه از مزدوران داعش اینک دامن خویش را نیز بگیرد.

ب- گزینه دوم کسانی هستند که معتقدند حملات داعش به فرانسه نوعی برنامه ریزی برای جلوگیری اروپا از مهاجرت سوری ها به آن کشورها است. این گروه معتقدند اسرائیل با مدیریت کردن داعش می کوشد وجهه مهاجران اروپایی را خطرناک جلوه دهد و جلوی آنها را بگیرد تا فرایند مهاجرت به اروپا کاهش پیدا کند طبق این تحلیل حمایت آمریکا و اسرائیل و مدیریت آنها در حمله داعش به فرانسه هویداست.

ج- گروه سوم گروهی هستند که این حملات را یازده سپتامبر دوباره ای این بار برای فرانسه و اروپا می دانند و معتقدند این حملات می تواند به حضور نظامی مستقیم آمریکا و اروپا در سوریه بیانجامد و فرایند تصرف سوریه را تشدید کند. این افراد معتقدند که آمریکا از طریق حملات پاریس می کوشد مثل فروپاشی برج های دوقلوی آمریکا بهانه ای برای تصرف کشورهای خاورمیانه پیدا کند تا بتواند دوباره در معادلات سوری و جایگزینی حکومت بعد از بشار اسد نقش اصلی را ایفا کند.

برای تحلیل نظرات بالا دلایل زیر را می توان بیان کرد.

1- قدرت اطلاعاتی آمریکا به حدی است که توانسته است موبایل آنگلا مرکل را در چندین سال شنود کند چگونه ممکن است از اخبار داعش و ارتباطات ابوبکر البغدادی اطلاع نداشته باشد، کاملاً طبیعی است که برای سازمان های جاسوسی مانند CIA و موساد نفوذ در فرایند داعش کار بسیار ساده ای است. اگر بگوییم که داعش توسط آنها بوجود آمده است.

2- حتی ساده ترین تحلیل گران می دانند که حملات داعش به پاریس هیچ نفع سیاسی و اقتصادی و فرهنگی برای داعش ندارد و چگونه ممکن است سران داعش که قدرتمندترین گروه تروریستی تاریخ بشر را مدیریت کرده اند به این نکته پی نبرده باشند که حمله به قلب اروپا، غرب و افکار عمومی را علیه آنها متحد می کند و فرایند سقوط داعش شتاب می گیرد.

3- عربستان سعودی به عنوان حامی اصلی داعش در همه کشورهای جهان شناخته می شود. در عین حال اولین دولتی که حملات داعش به فرانسه را محکوم کرد عربستان سعوددی بود و این کاملاً مشخص بود که می داند حمله به پاریس چه حجم سنگینی از بار روانی را به کشور تحمیل می کند و طبیعی است که این مسئله حداقل توسط حاکمان عربستان به گوش داعش رسانده شده است.

4- نکته دیگری که به این دیدگاه کمک می کند شروع سنگین هواپیماهای فرانسه علیه مواضع داعش است که توانسته است در همین چند روز معادلات چشمگیری را در فرایند نابودی داعش به همراه داشته باشد.

5- تلاش ترکیه بخصوص اردوغان و دعوت از سران اروپا برای اجلاس فوری علیه داعش آن هم توسط کشوری که بیشترین سود اقتصادی را از تکفیری های داعش برده است مانند دم خروس است که با قسم حضرت عباس جور در نمی آید.

بنابر آنچه گفته شد تحلیل قابل قبول آن است که داعش محصول غرب است و کماکان بهانه حضور غرب را در سوریه فراهم می کند تا مانند جنگ دوم جهانی روسها پیروز شوند و غربیها غنیمت جمع کنند.
نظرات بینندگان