کد خبر: ۸۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴
مدیرکل بهزیستی فارس:

بیش از پنج هزار نفر در فارس به ایدز مبتلا هستند/ تزریق مشترک و رابطه جنسی پرخطر دو عامل اصلی انتقال ایدز

موسوی گفت: 80 درصد بیماران به دلیل تزریق مشترک و رابطه جنسی محافظت نشده به ایدز مبتلا شده‌اند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه بیش از پنج‌هزار بیمار مبتلا به ایدز در فارس زندگی می‌کنند، گفت: بیماری ایدز مانند یک شوک عظیم وارد دنیا شد و برنامه ریزان سلامت را نگران کرد و با پیشرفت‌های علمی که طی دهه‌های اخیر انجام شده مهار ایدز امکان پذیر شده است.

مرتضی موسوی در مراسم روز جهانی ایدز بر ضرورت آگاه سازی مردم درباره ایدز و آسیب‌های اجتماعی تاکید و اظهار کرد: در سطح کشور حدود ۳۰ هزار فرد مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که پنج هزار و ۴۸۹ نفر از آن‌ها از استان فارس هستند.

مدیرکل بهزیستی فارس خاطرنشان کرد: ایدز بیماری است که علاوه بر خطرناک بودن با اقدامات ساده قابل پیشگیری است که همین می‌طلبد تمام آحاد جامعه از نخبگان تا مردم معمولی در امر پیشگیری مشارکت کنند.

موسوی بهترین راه پیشگیری از ایدز را آگاه سازی مردم دانست و افزود: در گذشته کمتر درباره آسیب‌های اجتماعی صحبت می‌شد ولی امروز دیگر آسیب‌های اجتماعی قابل سرپوش گذاشتن نیستند و باید مردم را درباره آن‌ها آگاه کرد تا بتوانیم در زمینه پیشگیری از آسیب‌ها و به ویژه بیماری ایدز مشارکت مردم را هم داشته باشیم.

وی یادآور شد: بر اساس نمونه برداری انجام شده در کشور در سال ۶۵ ابتلا به ایدز در ۶۷ درصد موارد به خاطر تزریق مواد از طریق سرنگ‌های آلوده و در ۱۸ درصد موارد به علت مسائل کنترل نشده جنسی بود ولی در سال ۹۴ سهم هر یک از این دو علل به ۴۰ درصد رسیده است.

مدیرکل بهزیستی فارس ابراز امیدواری کرد که بهزیستی به عنوان یک سازمان پویا، علاوه بر رصد کردن آسیب‌ها، نگاهی نیز به مشکلات آینده داشته باشد تا بتوانیم سلامت جامعه را تضمین کنیم.

تزریق مشترک و رابطه جنسی محافظت نشده دو علت عمده انتقال ایدز است

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی فارس نیز در این مراسم گفت: باید اطلاعات مردم را درباره بیماری ایدز بالا برد و سعی کرد برخی از باورهای آن‌ها را درباره این بیماری تغییر داد.

محمودرضا عرب بیان کرد: با توجه به اینکه ایدز بیشتر از طریق تزریق مشترک و رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود، می‌توان گفت که یک نوع بیماری رفتاری است و به وسیله رفتار نامناسب منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه کردن درباره پیشگیری از بیماری ایدز یک نوع سرمایه گذاری محسوب می‌شود، گفت: باید افرادی را که امکان ابتلای آن‌ها به ایدز وجود دارد تشویق کرد تا هر چه سریع‌تر آزمایش‌های مربوطه را انجام دهند چرا که هر چه قدر سریع‌تر بیماری تشخیص داده شود درمان آن راحت‌تر خواهد بود.

سالاد

نظرات بینندگان