کد خبر: ۸۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴
امام جمعه خنج:

زندگی شهید دستغیب، آکنده از عشق الهی و مهر به خاندان عصمت بود

صفایی یکی از شاخصه های شهید دستغیب را که شاید کمتر کسی از بزرگان به این حد بر آن تاکید داشته، دفاع همه جانبه از مقام ولایت، آن هم ولایت مطلقه فقیه دانست.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، امام جمعه تشیع شهرستان خنج بمناسبت سالروز شهادت شهید محراب آیت الله دستغیب، در گفتگوی اختصاصی با خنج کهن، به بیان ویژگی های اخلاقی و سیره عملی این شهید بزرگوار پرداخت.

حجت الاسلام رضا صفایی عنوان کرد: بیستم آذرماه یادآور خاطره تلخی است که ملت ایران آن را در بحبوحه جنگ، یعنی در سال 60 هجری شمسی تجربه کردند و آن واقعه تلخ، ضایعه از دست دادن مجاهد فرزانه، شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب بود. شهید بزرگواری که تمام لحظه های زندگیش آکنده از عشق الهی و مهر به خاندان عصمت بود.

زندگی شهید دستغیب، آکنده از عشق الهی و مهر به خاندان عصمت بود

وی ادامه داد: آن چیزی که در توصیف مقام مجلل ایشان می توان گفت، گوهر ناب کلام امام راحل است که فرمودند: "دست جنایتکار آمریکاییان، یک شخصیت ارزشمند که مربی بزرگ و عالمی عامل که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت."

امام جمعه تشیع خنج اظهار داشت: تعبیر مربی بزرگ، عالم عامل، معلم اخلاق و مهذب نفوس که امام بزرگوار به این عالم وارسته داده اند، شاهدی بر رفعت مقام ایشان می باشد.

صفایی افزود: پیوند عمیقی که این بزرگوار با منبع لایزال الهی برقرار کرده بود موجب شده بود که در امور زندگی روزمره، صاحب کراماتی شود که از هر انسان معمولی ساخته نیست و همین کرامات و خصایص معنوی بود که رابطه ایشان با مردم را تقویت می کرد و باعث ایجاد شوق و اشتیاق زایدالوصفی در بین مردم نسبت به ایشان می شد.

وی عنوان کرد: برجستگی شخصیت شهید دستغیب به این بود که در بعد معنوی و تقیدات دینی و اخلاقی به حدی کار کرده بود که نه تنها در بین عوام بلکه در میان خواص هم زبانزد بود و از طرفی نیز به گونه ای با خلق الهی پیوند ایجاد کرده بود که گویی مدیون آنهاست و خود را مقروض آنها می داند.

امام جمعه شیعیان خنج اضافه کرد: این عالم وارسته عملاً نشان دادند که طی طریق به جدا شدن از جامعه نیست، بلکه عینیت وصول حق به این است که در مرحله اول درک درستی از جامعه و نیاز جامعه داشته باشی و در مرحله دوم در رفع مایحتاج جامعه و مردم، تمام سعی و تلاش خود را به کار ببندی و این رمز موفقیت بزرگانی چون شهید دستغیب است.

صفایی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خنج کهن، گفت: دشمن شناسیِ دشمن از دوست شناسی ما در برخی اوقات قوی تر است، چون ما زمانی اهمیت وجود چنین وزنه هایی را درک می کنیم که دیگر در بین ما نیستند و این یکی از نقاط ضعف ماست.

وی ادامه داد: دشمن در عین حالی که ما را سرگرم یک جنگ تمام عیار تحمیلی کرده بود، به چیدن چنین گلهای نابی جرﺃت یافت و شخصیت ارزشمندی را که بعنوان یک بازوی قوی ولایت مطلقه فقیه بود، ترور کرد.

امام جمعه تشیع خنج به ویژگی های دیگر شهید دستغیب اشاره نمود و عنوان کرد: غیر از معنویت و مردم داری که از ویژگی های ممتاز شهید دستغیب بود، ساده زیستی نیز به معنای کامل آن در ایشان متجلی بود. این شهید بزرگوار بسیار ساده و در حد مردم عادی و مستضعف زندگی میکرد و در اجتماع مردم حاضر می شد؛ وقتی سخن میگفت، چنان لرزه ای بر بدن انسان می افتاد که حالت خوف و رجا در انسان بوجود می آمد؛ به انسان، هم هشدار و هم امید می داد و در واقع این از حالات مردان خداست که روح الهی در آنان تجلی کرده و به مقام شهود و عینیت رسیده اند.

صفایی افزود: شاخصه بعدی شهید دستغیب که شاید کمتر کسانی از بزرگان به این حد بر این مسئله تاکید داشته اند، دفاع همه جانبه از مقام ولایت، آن هم ولایت مطلقه فقیه است.

وی در ادامه اظهار داشت: جملات بسیار نابی از ایشان به یادگار در حافظه تاریخ مانده از جمله اینکه «مَن اَطاعَ الخُمینی فَقَد اَطَاعَ الله» که دامنه ولایت فقیه و اختیارات او را در ضمن همین جمله کوتاه معرفی میفرماید؛ یعنی همان چیزی که جامعه بشری امروز بدان سخت نیاز دارد، پیروی و حرکت در مسیر اجرای حاکمیت الهی و تفکر دین محوری است و تا زمانی که جامعه اسلامی از این اصل – که امروزه بزرگترین نظریه پردازان سیاسی جهان نیز بدان اذعان دارند – غافل باشد، روی سعادت را نخواهد دید.

امام جمعه تشیع خنج با اشاره به وظیفه افراد مختلف در خصوص آثار شهید دستغیب، گفت: امروز رسالت بزرگی بر دوش همه نخبگان، علما و فعالان عرصه علم و فرهنگ است که از طرفی با تبیین و تشریح موازین دینی در سطح جامعه مخصوصاً در بین قشر جوان و نوجوان بکوشند و از طرفی هم به عملی کردن این موازین در جامعه کمک کنند.

صفایی اضافه کرد: تلاش در مسیر تحقق حاکمیت مطلقه دین که امروزه در راس آن ولی فقیه قرار دارد، مصداق جهاد فی سبیل الله است و این هم به شعار نیست بلکه به فهم و اعتقاد می باشد.

وی عنوان کرد: کتابها و آثار فاخر شهید دستغیب و همچنین شهید مطهری حاوی مطالب ناب و ارزشمندی است که می تواند منبع تغذیه علمی و معنوی جوانان جویای حقیقت باشد. لازم است مسئولین فارس مخصوصاً مسئولین فرهنگی و دانشگاه ها به جای پرداختن به برخی کتابها و منابعی که چیزی از معنویت عائد انسان نمی کند و یا بهره کمتری از معنویت و اخلاق دارد، زمینه مطالعه و تحقیق جوانان را در این آثار ارزشمند فراهم نمایند.

امام جمعه شیعیان خنج اظهار داشت: برگزاری سیر مطالعاتی کتب شهید دستغیب و معرفی این چهره درخشان عرصه علم و تهذیب می تواند زمینه جذب جوانان و تنویر افکار آنها را فراهم کند.

صفایی اظهار امیدواری کرد: ان شاءالله که به مدد توفیق الهی بتوانیم با تحقق بخشیدن به منویات شهید محراب آیت الله دستغیب در حفظ و حراست از ارزشهای دین مبین و ولایت فقیه، زمینه ظهور امام عصر(عج) را فراهم نماییم.



سالاد

نظرات بینندگان