کد خبر: ۸۱۰۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

سوداگران مرگ به زندگی نزدیک می شوند؟!/ همنوایی برخی نمایندگان با کشورهای اروپایی

نمایندگان مجلس به جای اینکه خط مشیء کشورهای موفق در امر مبارزه با قاچاق مثل عراق، امارات، کویت، قطر، عربستان را الگو قرار دهند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، «با این طرح مخالفم»، «نسبت به قاچاقچیان هیچ گونه آتش بسی نداریم»، «موافقم چون تعداد اعدامی ها کاهش می یابد»، «باید تاثیرات حذف اعدام بررسی شود»؛ این گوشه ای از واکنش برخی مسئولین نسبت به طرح عده ای از نمایندگان مجلس برای حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر است. طرحی که به واسطه آن، قاچاقچیان مسلح مواد مخدر دیگر اعدام نمی شوند و به جای رفتن پای طناب دار، باید تا ابد در زندان بمانند.

این طرح اما موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام برای ادعای خود استدلال های متفاوتی دارند.

قاضی عزیزمحمدی یکی از قضات باسابقه که موافق حذف طرح اعدام است در این باره می گوید: مگر این همه سال کشت و کشتار راه انداختیم موضوع حل شد! ما فقط در موضوع قصاص چون آیات و احکام الهی داریم باید حکم اعدام را اجرا کنیم اما در مواد مخدر الزامی ندارد. به اعتقاد من باید جلوی ورود و ترانزیت مخدر به کشور را گرفت. خودتان ببینید این همه سال اعدام کردیم اما مواد مخدر کم نشد.

قاضی محمد کشکولی یکی دیگر از قضات باسابقه اما نظر متفاوتی نسبت به قاضی عزیز محمدی دارد. او می گوید: مخالف این طرح هستم. بهتر است مانند کشور مالزی مجازات اعدام باشد اما با روش های مختلف به متهم به نوعی عفو از اعدام صادر شود و تنها محبوس باشد اما متهم بداند که این جرم اعدام دارد. با توجه به اینکه در همسایگی کشوری مانند افغانستان هستیم و تولیدات مواد مخدر مستقیم وارد ایران می شود درست نیست مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر از قانون حذف شود.

سردار علی مویدی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی که به نوعی فرد شماره یک مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر موضوع به شمار می رود، با انتقاد شدید از این طرح، طراحان را به مباحثه کارشناسی دعوت کرد. مویدی گفت: برخی از آقایان در مجلس روی موضوع قانون مواد مخدر تمرکز دارند و اتفاقا موفق هم شدند تا در قانون آیین دادرسی کیفری برخی قوانین را تصویب کنند که با امنیت نظام مغایرت دارد. موضوع بحث قاچاق مواد مخدر صرفا نیست بلکه این جرمی است که جرایم دیگر از آن متاثر می شود.

وی افزود: بنده شخصا با این طرح مخالف هستم و موضوع پلیس هم همین است. مگر می شود با جرمی که با امنیت جامعه درگیر است و سلامت جامعه را به خطر می اندازد بازی کرد؟ آقایانی که حس دموکراسی شان گل کرده نگاهی به اطرافشان بیندازند و ببینند چقدر شهید در این راه داده ایم. اروپا را ببینید که برای یک قاچاق ساده چه تدابیری انجام می دهند و چه مجازاتی دارند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: مواد مخدر و قاچاقچیان مواد مخدر سرمایه های زیادی از کشور را در خط مقدم این مبارزه و در داخل شهرها از بین برده اند. ما مسائل اساسی زیادی در کشور داریم که بلاتکلیف مانده و مساله الان این موضوع نیست. برخی افراد به دنبال منافع شخصی و اهداف مالی خودشان هستند و پلیس آمادگی دارند به صورت کارشناسی با این افراد مباحثه کند.

موافقان و مخالفان این طرح تنها در مرکز کشور نیستند بلکه، در سطح استان ها، به خصوص استان هایی که با قاچاق مواد مخدر درگیری جدی دارند، نیز، موافقان و مخالفانی دارد.

حق نگر یکی از اعضای شورای شهر شیراز، این طرح را نوعی چراغ سبز به قاچاقچیان دانست و گفت: نمایندگان مجلس به جای اینکه خط مشیء کشورهای موفق در امر مبارزه با قاچاق مثل عراق، امارات، کویت، قطر، عربستان را الگو قرار دهند نسبت به سست نمودن قوانین فعلی نیز لایحه تدوین می نمایند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی تقاضا کرد که با توجه به نابودی بخش اعظمی از ذخائر جوانان این استان به‌دست موادفروشان نسبت به مقابله با طرح فوق اقدام و حتی در جهت تدوین قوانین سختگیرانه و بازدارنده تر اقدام نمایند.

مدیران دستگاه قضایی فارس اما نظر متفاوتی نسبت به اعضای شورای شهر دارند. طهماسب یزدانیان دادستان سابق شیراز گفت: مجازات اعدام بسیار سخت و سنگین است که اگر تبدیل به حبس ابد شود بسیار بهتر است. علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری فارس هم گفت: به نظر من کسانی که برای بار اول به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر می شوند اعدام نشوند بهتر است.

اما این طرح در چه مرحله ای است؟ پرسشی است که یک عضو هیئت رئیسه به آن پاسخ داده است. محمد دهقان گفت: مقررشده که مرکز پژوهش ها بررسی های خود را دراین باره انجام دهد و نتایج خود را به اعلام کند، زیرا باید مشخص شود که اگر اعدام حذف شده و به قاچاقچیان مواد مخدر یک درجه تخفیف داده شود و برای آنها مجازات حبس ابد در نظرگرفته شود این موضوع به لحاظ اجتماعی به نفع جامعه است یا خیر؟ بنابراین تنها زمانی می توان طرح مورد نظرنمایندگان را بررسی کرد که ابعاد موضوع به درستی مشخص شود.

فارغ از این که مرکز پژوهش های مجلس نتیجه بررسی های خود را اعلام می کند، مطرح شدن طرحی که به نوعی، عقب‌ نشینی از مجازات قاچاقچیان مواد مخدر و حمایت از آن ها محسوب می شود، آن هم در فاصله 2 ماه مانده به انتخابات مجلس چه معنایی دارد؟ آیا عده ای حق ندارند بگویند طرح شائبه سیاسی دارد؟!

آیا این طرح بیشتر به نفع قاچاقچیان مواد مخدر و باندهای گردن کلفتی است که با مکیدن شیره جان جوانان این کشور به ثروت هنگفتی دست یافته اند یا به سود مردم که خیالشان از بابت مجازات سوداگران مرگ راحت باشد؟!

آیا فردی که با حکم اعدام را به جان می خرد و با جسارت پا به عرصه قاچاق مواد مخدر می گذارد با حذف سایه سنگین و شوم مرگ از سر آن ها، دست از قاچاق برمی دارد یا با خیالی آسوده، حجم قاچاق خود را افزایش می دهد؟!

کشورهای اروپایی در تناقضی آشکار يك روز، اقدامات ايران در عرصه مقابله و كشف مواد مخدر را قدر مي‌گذارند و روز ديگر بيانيه‌ هاي حقوق بشري در مخالفت با اعدام قاچاقچيان مواد مخدر صادر مي‌كنند. آیا طرح حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، با رفتار کشورهای اروپایی تفاوتی دارد؟!

سالاد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴
0
معمولا کسانی بیشتر اعدام میشوند که خود فقط در ازای پول اقدام به جابجایی مواد میکنند و اصل قاچاق و توضیع آن متعلق به انها نیست.

در این بین نه قاچاقی و نه توضیع کننده اعدام میشود. و فقط راننده است که با لای چوبه دار میرود.

که متاسفانه بیشتر هم از جوانان اغفال شده در ازای چند میلیون پول هستند که خیلی از مواقع نیز از جنس محموله نیز خبر ندارند.