کد خبر: ۸۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴

امام جمعه جهرم در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران چه گفت؟

امام جمعه جهرم گفت: امت اسلامی با حرکت نیروهای نخبه و فرهیخته دانشگاهی و حوزوی مسیر پیشرفت خود را طی می کند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پسین جهرم، آیت الله لطف الله دژکام در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران با گرامی داشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: روز 27 آذر خاطره بزرگمردی را برای ما زنده می کند که حرکت و تلاش او در دوره ظلمانی ستم شاهی گامی بود برای اینکه روح و حقیقت اسلامی دانشگاهیان مسلمان کشور ما را به حوزویان بشناساند.

وی با بیان اینکه تلاش آیت الله مفتح در این راستا با ریخته شدن خون مقدسش به ثمر نشست  و وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت، افزود: امروز به برکت این تلاش ها، دلسوزان اسلام حول محور ولایت امام و رهبری جمع هستند.

 امام جمعه جهرم بیان کرد: حدود 36 سال است که در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه سخن می گوییم و در طول این مدت در رابطه با اینکه مراد و منظور از وحدت حوزه و دانشگاه چیست مطالب بسیار زیادی گفته شده است.

وی ادامه داد: نظریه پردازی های مختلف در این راستا گفته شده و برخی منظور از وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت معرفتی، برخی وحدت ایدئولوژیک و برخی از آن به عنوان وحدت ساختاری و وحدت بر اساس تقسیم کار یاد کرده اند.

امام جمعه جهرم با بیان اینکه این چهار نظریه مورد نقد منتقدان واقع شده است، گفت: بیان این نظریه ها از آن جهت که نظریه پردازی بوده و مورد تشویق رهبری معظم انقلاب و نیاز جامعه در حال پیشرفت است ارزشمند بوده و باید به دیدگاه نظریه پردازان که در این زمینه صحبت کردند احترام بگذاریم و واجب است که در فضای علمی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این نظریه ها قابل جمع نبوده و نمی توانیم به هر چهار مورد عمل کنیم، خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه علم و دین، سنت و مندرنیته و بازسازی علوم انسانی را در جامعه ما تقویت کرد.

 امام جمعه جهرم با اشاره به دیدگاه رهبری انقلاب در باب وحدت حوزه و دانشگاه گفت: به تعبیر رهبری انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه در یک افق بالاتر و وسیع تر از چهار نظریه اخیر بوده و آن وحدت در هدف است.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید در حول اهدافی که به تحقق آرمان ها ختم می شود، گام بردارند، تصریح کرد: به فرموده رهبری انقلاب هدف این است که به سمت ایجاد جامعه اسلامی پیشرفته و مستقل حرکت کرده و این مهم چهارچوب هدف نظام و انقلاب اسلامی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف مورد توجه رهبری آن هدفی است که قرآن برای جامعه اسلامی تعیین کرده و مژده ای برای ایجاد جامعه مستقل پیشرفته است، گفت: جامعه ای که هدف رهبری است یک مرحله باید بالاتر رفته و باید به مرحله ای برسیم که در همه ابعاد روی پای خود ایستاده و کسی نتواند جامعه را تهدید و تحریم کند.

 وی با بیان اینکه فریاد اسلام خواهی مردم ایران تنها محدود به این کشور نمی شود، گفت: امرز فریاد انقلاب اسلامی ایران از نیجریه، لبنان، کشمی، افغانستان و کشورهای دیگر بلند بوده و این حرکت انقلابی مورد عنایت امت های نوخواسته اسلامی قرار گرفته که بایداز آن حمایت شود.

امام جمعه جهرم با بیان اینکه امروز کشور ایران به مرحله ستبری رسیده است که آمریکا می گوید نمی شود بدون ایران در موزد سوریه تصمیم گرفت، گفت: امت اسلامی با حرکت نیروهای نخبه و فرهیخته دانشگاهی و حوزوی خود مسیر پیشرفت را طی می کند.

وی با بیان اینکه حرکت وحدت حوزه و دانشگاه باید به سمت تحقق جامعه اسلامی پیشرفته و مستقل باشد، اظهار کرد: وحدت تمدن ساز اسلامی گامی است که توسط حوزویان و دانشگاهیان باید برداشته شود چرا که این امر چشم کفار را کور کرده و سبب شادی کسانی که برای انقلاب زحمت کشیده اند می شود. در این زمینه گام های برداشته شده و گام هایی نیز باید برداشته شود تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی به لزوم توجه مسئولان وزارت علوم، شورای انقلاب فرهنگی، دانشگاهیان و حوزویان در رسیدن به این مهم تاکید کرد و گفت: قرآن کریم چهار شاخص برای این وحدت که حرکت تمدن ساز را ایجاد می کند بیان کرده که باید آن ها را تراز پیشبرد جامعه قرار دهیم.

وی نخستین شاخصه دانشگاه و حوزه متحد از دیدگاه قرآنی را  شدت و سخت بودن نسبت به کافران دانست و گفت: این مهم در طول یک سال گذشته مورد تاکید رهبری انقلاب واقع شده و اصرار ایشان مخالفت با نفوذ بیگانه است.

امام جمعه جهرم با بیان اینکه نرمی با کفار نشانه این است که در وحدت ما لطمه وارد شده،  گفت: چنین چیزی معنا ندارد که نسبت به کفار شدید نبوده و تمام مطالح کشور را به کفار دهیم؛ امروز ملاک وحدت حوزه و دانشگاه در عملکرد سیاسی و اجتماعی این است که هر دو نهاد صاحب فکر و اندیشه کشور جلو نفوذی که رهبری اخطار می کنند، بگیرند.

وی با بیان اینکه روابط سالم بین ایران و سایر کشورها در دوران پسافرجام اشکال ندارد، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد رابطه با کشورها به نفوذ آنها منجر شود؛ این ملاکی است برای حوزه  و دانشگاه تا در راستای استقلال نظام گام بردارند.

امام جمعه جهرم دومین شاخصه وحدت حوزه و دانشگاه را مهربانی نسبت به یکدیگر عنوان کرد و با اشاره به تعبیر رهبری انقلاب از افراد خودی و غیرخودی گفت: رهبری در این زمینه می گویند خودی کسی است که دلش برای اسلام و انقلاب تپیده و دلسوز نظام و انقلاب است.

وی با بیان اینکه غیر خودی را باید دقیق شناسایی کنیم چرا که دستورش را از بیگانه می گیرد، ادامه داد: در بسیاری از برنامه ریزی هایی که در نظام اسلامی داریم کارشناسان دانشگاهی ما باید اجتهاد کارشناسانه مستقل داشته باشند. چنانچه استقلال فکری در دانشگاه به وجود بیاید کسی نمی تواند از بیگانگان دستور بگیرد.

 امام جمعه جهرم از همه مسئولان به ویژه اعضای شورای نگهبان تقاضا کرد تا با تدابیر خود مرز خودی و غیرخودی در انتخابات پیش رو مراعات شده تا مجلس آینده متشکل از افراد دلسوز نظام باشد.

سخنران پیش از خطبه امروز نمازجمعه تهران اضافه کرد: کسی که عکس پروفایل تلگرام و واتس‌آپش را پای فلان برج آمریکا و اروپا می‌گذارد انگار کعبه را زیارت کرده حالا می‌خواهد قیافه بگیرد و نماینده ملت شهید داده ما شود که این ملت این را نمی‌خواهد و حرکت انقلابی ما غیر از این بوده است.

وی با بیان اینکه مسئولان امنیتی کشور باید کاملاً رصد کرده تا غیر خودی ها وارد گود انتخابات نشوند، بیان کرد: چهره های نخبه دانشگاهی باید با دلسوزی خود مجال نفوذ غیرخودی ها را ندهند.

این استاد حوزه و دانشگاه وحدت در نماز را شاخصه سوم حرکت تمدن ساز اسلامی دانست و گفت: نمازجمعه ما سمبل و نمود وحدت بوده و لازم است دانشگاهیان و حوزویان در این اجتماع عظیم حضور پررنگ تری داشته باشد.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی از مسجد و نمازجمعه شکل می گیرد و این شاخص را باید مد نظر قرار دهیم.

امام جمعه جهرم در بیان شاخصه های وحدت حوزه و دانشگاه دنبال فضل خدا بودن را شاخصه چهارم این وحدت به تعبیر قرآن کریم دانست و گفت: نباید غرض های صنفی، گروهی و جناحی این وحدت را خدشه دار کند.

 وی با بیان اینکه اقتصاد دانشگاه بنیان باید وحدت حوزه و دانشگاه را شکل دهد، تصریح کرد: حرکت دانش بنیان شدن اقتصاد وظیفه دانشگاه و حوزه است.


سالاد

برچسب ها: جهرم ، امام جمعه ، دژکام
نظرات بینندگان