کد خبر: ۸۱۶۸۴
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۴

آزمونی دیگر برای اصولگرایان شیراز؛ شاخصه های اصولگرایی چقدر در انتخاب افراد نقش دارد؟

اگر وحدت اصولگرایی و ارائه لیست مشترک تنها به معنای همسفره شدن بزرگان و سیاسیون باشد، بدنه اجتماعی همدل و هم نفس نمی شوند و تمکین نمی کنند؛ حرف از همگرائی موجود زنده است نه قرار گرفتن چند دسته چوب خشک در کنار هم.
شیرازه - سرویس سیاسی: پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله می فرمایند: يَدُاللّه ِ عَلَى الجَماعَةِ و الشَّيطانُ مَعَ مَن خالَفَ الجَماعَةَ يَركُضُ. دست خدا بر سر جماعت است و شيطان با كسى همراه است كه با جماعت ناسازگارى كند. از این حدیث پیامبر مهربانی ها و ده ها روايات و احاديث معصومين(ع) در مي‌ يابيم كه وحدت، یکدلی و برادری یکی از مهمترین موضوعات دین اسلام است و باید به جد مراقب بود که پرچم تفرقه در جامعه ای بلند نشود.

تفرقه ای که نقطه مقابل وحدت و مقدمه شکست هر امت، جامعه و گروهی می تواند باشد؛ هر زمان اتحاد و یکدلی مبنای کار قرار گیرد همان طور که خدا وعده داده، نصرت حاصل می شود و برعکس، تفرقه، رهاوردی جز شکست و ناامیدی ندارد. به عنوان مثال در سال 92 جریان اصولگرایی به دلیل تشتت آرا و خودخواهی برخی عناصر آن، نتوانست منسجم و یکدست در آوردگاه مهم انتخابات ریاست جمهوری حضور یابد و به همین دلیل نیز موفقیتی کسب نکرد.

حالا اما پس از گذشت 2 سال از آن ایام، جریان اصولگرایی زنگ وحدت در انتخابات مجلس دهم را به صدا درآوردند تا در مدت زمان باقیمانده پرچم های تفرقه را یکی بعد از دیگر فرو بنشانند. این دود سفید از اردوگاه اصولگرایان فارس نیز بلند شده و قرار است در چند روز آینده اعضای لیست 4 نفره این جریان سیاسی برای انتخابات مجلس در شیراز نهایی شود.

چه کسانی قرار است ذیل چتر اصولگرایی در شیراز قرار گیرند و به مردم معرفی شوند؟ معیار و مبنای عقلای این جریان سیاسی برای انتخاب افراد چیست؟ آیا هر کس اسم خود را اصولگرا گذاشت می تواند در این لیست قرار گیرد؟ پرسش این پاسخ را باید عقلای اصولگرایی در استان دهند، چرا که چشم بدنه اجتماعی این جریان به لیست آن ها دوخته شده است تا ببینند افراد معرفی شده چقدر با اصول و گفتمان اصولگرایی واقعی قرابت دارد. چون اگر وحدت اصولگرایی و ارائه لیست مشترک تنها به معنای همسفره شدن بزرگان و سیاسیون باشد، بدنه اجتماعی همدل و هم نفس نمی شوند و تمکین نمی کنند؛ حرف از همگرائی موجود زنده است نه قرار گرفتن چند دسته چوب خشک در کنار هم.

دایره جریان اصولگرایی، گسترده است اما نامحدود نیست و چهارچوب، اصول و شاخصه هایی دارد که باید بزرگان این جبهه سیاسی در استان، لیست نهایی را بر اساس آن تنظیم کنند. برخی از مهم ترين شاخص هاي «اصولگرايي» را که سال گذشته به عنوان محور وحدت جریان اصول‌گرایی به تصویب رسید در ادامه می آید:

اصل اول التزام عملی به ولایت فقیه و فصل‌ الخطاب قرار دادن رهبری

اصولگرایان به موضوع ولایت فقیه نگاه اعتقادی دارند و ولی فقیه را جانشین امام عصر(عج) می دانند. یعنی شخص اصولگرا نسبت به فتنه گران سال 88 که هیچ التزام عملی به اصل مترقی ولایت فقیه ندارند، موضع شفاف و روشنی دارد و سعی نمی کند با سوء استفاده از جایگاه قانونی خود، پست و منصبی برای چنین افرادی فراهم کند. همچنین فرد اصولگرا با انحراف نسبتی ندارد و سعی می کند ضمن مرزبندی شفاف، همواره از آن ها در قول و عمل فاصله بگیرد. عقلای اصولگرایی باید در غربال نهایی افرادی را برگزینند که مرزبندی روشنی با فتنه گران و جریان انحراف داشته باشد.

اصل دوم: عدالت محوری و مبارزه با فساد
اصولگرا باید دغدغه اجراي عدالت در جامعه داشته باشد و در این مسیر هیچ لغزشی نداشته باشد طوری که حتي به نزديكان خود نيز كوچكترين امتيازي ندهد. از طرفی اصولگرا باید بداند، بهترین روش کشورداری اجراي واقعي عدالت است. پس ابتدا هر چيز را در جاي خود قرار دهد.
یعنی کسی که از طرح های اقتصادی عدالت محور هیچ حمایتی نکرده و بعضا آنها را به تمسخر نیز گرفته نباید در لیست اصولگرایی قرار داشته باشد. آیا فردی که بخاطر عدم استخدام فرزندش در وزارت خانه، وزیر را تهدید به استیضاح می کند می توان او را عدالت محور نامید؟! آیا شخصی که از انتصاب فرد غیرمتخصص در سمت مدیرکلی حمایت می کند، یعنی سعی کرده هر چیز سرجای خود قرارگیرد؟!

اصل سوم: نوآوری و نو اندیشی
اصولگرا در حالي كه در «امروز» زندگي مي كند، به «فرداها» مي انديشد و فكرهاي نو و حرفهاي تازه دارد. یعنی فردی که افق دیدش جفرافیای شهر شیراز است، ایده ای و طرحی نداشته و ندارد نباید جایی در این لیست داشته باشد. آیا فردی که نوبت نطق های خود را در مجلس به دیگران می دهد و در تولید قانون و رفع گره های قانونی از ریل پیشرفت کشور، نقشی نداشته است می تواند نوآور و نواندیش باشد؟!

اصل چهارم: حفظ استقلال سياسى
اصولگرایی نان به نرخ روز خور نیست و حرفش يكي است. از نگاه اصولگرا سياست عين ديانت و ديانت عين سياست است. فرد اصولگرا برای رسیدن به هدف، وسيله را توجيه نمي كند، یعنی برای رای آوری مردم را فریب نمی دهد. از طرفی اصولگرا به شعار اصلي انقلاب اسلامي «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» باور دارد و هرگز اين اجازه را به ديگران نمي دهد كه براي مردم و کشورش بیگانگان تصمیم بگیرند. یعنی فردی که متناسب با شرایط کشور و قدرت سیاسی حاکم بر دستگاه اجرایی، گفتمانش عوض می شود، جایی در این لیست ندارد. آیا کسی که در شیراز با اصلاح طلبان اعتدال نما ناهار می خورد و شام را با چهره های اصولگرا در تهران، چهره انقلابی است و می تواند در این لیست قرار گیرد؟

برخی گزینه های قرار گرفتن در لیست اصولگرایی که در انتخابات دور گذشته مجلس، در لیست جبهه متحد و پایداری حضور داشتد، عملکردشان در بزنگاه ها چگونه بود؟ وقتی بر صندلی بهارستان نشستند به کلی گفتمان و حامیان سیاسی خود را فراموش کردند و در چرخشی عجیب، با پوشیدن ردای اعتدالیون به دیدار مهندسان اصلی فتنه 88 شتافتند یا این که بر سر عهد و میثاقشان پایدار ماندند؟ آیا باز هم اصولگرایان نردبان چنین افرادی می شوند؟! رای مثبت و منفی به طرح ها و لوایح مختلف و دفاع از استقلال و عزت و سربلندی ایران اسلامی ملاک مهم دیگری است برای تشخیص ماندگاری این افراد بر اصول.

اصل پنجم: ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی و توجه ویژه به طبقات ضعیف

اصولگرا معتقد به ساده زیستی است و تجمل و زرق و برق در زندگی او معنایی ندارد و همواره دنبال کاهش فاصله طبقاتی است و همه همت خود را صرف کاهش آلام طبقات مستضعف می کند. آیا فردی که چند جا حقوق میلیونی می گیرد می تواند مدعی ساده زیستی و  حمایت از طبقات ضعیف باشد؟ آیا اصولا قشر مستضعف جامعه را می تواند درک کند؟ و یا این که چند طرح و برنامه در حمایت از ضعفا و فقرا داشته و دارد؟

اصل ششم: تقویت حرکت و خرد جمعی و فعالیت هماهنگ

اصولگرا خودمحور نیست و همیشه بر مبنای خردجمعی تصمیم می گیرد و مصلحت جامعه را بر منافع شخصی ترجیح می دهد. یعنی بر قول و قرارهای جمعی پایبند است حتی به ضررش باشد. یعنی افرادی باید در این لیست قرار گیرند که به کار جمعی اعتقاد داشته باشند و در قول و عمل به آن پایبند بوده باشند. پس فردی که در کمتر جلسه مجمع نمایندگان استان شرکت می کند، نمی تواند بگوید به خرد جمعی پایبند است. شخص یا اشخاصی که در موضوع انتخاب احمدی استاندار سابق فارس و همچنین بعد از استعفای دسته جمعی نمایندگان و در ماجرای انتخاب استاندار جدید، با نادیده گرفتن نظر جمع، تک روی و دور زدن بقیه مرام و مسلکشان بوده می توانند در لیست نهایی اصولگرایان جایی داشته باشند؟!

«پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی و دفاع از ارزش‌های اسلامی»- «احترام و توجه به جایگاه اجتهاد و مرجعیت و نقش روحانیت»- «اعتقاد به مردم‌سالاری دینی»- «دشمن‌شناسی و استکبار ستیزی»- «تلاش برای وحدت امت اسلامی و تأکید به پیشرفت همه جانبه کشور» از دیگر شاخصه های اصولگرایی است که باید بر اساس آن، کاندیداها مورد سنجش قرار گیرند.

امیدواریم جریان اصولگرا در شیراز این بار، انتخابی منطبق بر اصول و شاخصه های خود داشته باشد نه این که بنا به برخی مصلحت ها، فشارها و یا خدایی ناکرده لابی گری ها، افرادی در این لیست قرار گیرند، که فقط در زبان اصولگرا هستند. چرا که قرار گرفتن چنین افرادی در لیست، نه تنها هم افزائي نيست، بلکه نوعی بي اعتباري است که حجت را بر مردم ولایتمدار تمام می کند و دودش به چشم کل جریان می رود.

سالاد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
کاشکی آقای ذوالانواردیگه نمی اومد
ناشناس
آره حیف ایشونه
ناشناس
حضور مهندس ذوالانوار در ليست اصولگرايان باعث اعتبار و افزايش اعتماد خيل مردم متدين و قدر شناس شيراز است.
جوان شيرازي
آره حيف آقاي ذوالانوار چون جايگاه شخصيتي بالايي دارد اما آنقدر انسان متواضعي است كه حتي دفعه قبل هم نظرش عدم حضور در انتخابات بود اما با اصرار بزرگان و با توجه به ظرفيت بالا و اثرگذاري ايشان در مناسبات ملي و استاني و استيفاي حقوق مردم انشااله اينبار هم از اين ذخيره گرانبهاي ملي در انتخابات استفاده گردد
ناشناس
واقعا 4 سال چه کردند که بازم بیان.... موافقم که کمی استراحت کنند
سامان جهرمی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
اگر انتخابی درست نکنند خیانت کرده اند
نجابت
عباسی
قادری
دستغیب
می تواند بهترین گزینه ها باشند.
علیرضا
دستغیب؟؟!!!!
محمدحسن روزی طلب بهترینه
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
این شرائط که برشمردید بخصوص اصل پنجم در کمتر افرادی سراغ دارم
آنچه یافت می نشود آنم آرزوست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
بهترین کاندیدی که این دوره میشه روش حساب باز کرد دکتر شاهین محمد صادقی است
مسعود
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
دکتر قادری خیلی گزینه خوبی است چون دکترای اقتصاددارد وهم اینکه 8سال نماینده مردم شریف شیراز می باشند
ناشناس
8 سال ؟؟؟
8 سال بس نیست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
متاسفانه بعضی ازاصولگرایان فکرمیکنند مالک جبهه اصولگرایان هستند ودیگران را اخراج میکنند حتی باتبلیغات وتهمتهای ناصحیح این حرکت به ضررخودآنهاست امید است واقعگرا ومتحد باشند لیست پیشنهادی بنده: صادقی- عباسی- عزیزی- دستغیب
ناشناس
4 مورد از فعالیت های آقای عزیزی رو میفرمایید؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
فریدون عباسی
تنها کسی که تا الان برای رای دادن بهش به قطعیت رسیدم.
وصیت
پسر عزیزم کسی که از سرزمینت کوچ کرده ودر رفاه سکنی گزیده نمی تواند درد تو سرزمینت را بشناسد ودرک کند پس آگاهانه تر قدم بردار
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
باقرلنکراني عزیزی انشاءالله کرسی مجلس خواهندگرفت انشاءالله که کل نمايندگان شیراز اصولگرایان انتخاب شوند
احمد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
فقط محمد هادي رباني شيرازي فرزند آيت الله رباني شيرازي
ایرانی مقیم لبنان
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
متاسفم برای شما که نظرات بنده را نمایش نمی دهید.
یاعلی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
به نظرم وجود کسی مثل دکتر فریدون عباسی در این برهه از تاریخ انقلاب در مجلس برای صیانت از دستاوردهای هسته ای کشور ضرورت بسیار بزرگی داره
بیخود نیست که موساد سعی کرد ایشان رو هم مثل بقیه دانشمندان هسته ای ترور کنه...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
قادری.دستغیب.عزیزی .عباسی لیست اصولگرایان شیراز میشه... حسن روزیطلب نه کاریزمای کاندیداتوری داره نه تندروی هاش از یاد عقلای اصولگرایی رفته ... امیدوارم عقلا نام این فرد را در کنار افرادی همچون دکتر قادری نگذارند
صابر
سه نفر از اعضای این لیست نهایی شدند... قادری- عباسی و نجابت... بحث سر این است که نفر چهارم از بین آقایان عزیزی، دستغیب، ضرقام صادقی و ذوالانوار چه کسی باشد؟
البته شنیدم که ضرغام و دستغیب اگر تولیست قرار نگیرن می خوان لیستی جدا و احتمال تحت لوای اعتدال ارائه بدن...
محمد صادقی هم پیش تر گفته بود اگه در لیست قرار نگیرم از کاندیداتوری استعفا می دم اما ظاهرا گفته اگه تو لیست نباشم جدا شرکت میکنم... البته از ایشون این حرف بعید نیست چون هم مسلک آقای ولایتی هستند دیگه... انتخابات 92 و لیست مشترک و بدعهدی ولایتی و تماس های مرحوم ایت الله مهدوی کنی و ... که یادتون هست..
ناشناس
دستغیب هر دو در صورت تایید صلاحیت نیازی به لیس ندارن و رای میارن بقیه باید به فکر لیست باشن که یه طرف قضیه هم اصلاح طلبان هستند
سوز خدمت يا گداز مكنت
متاسفانف .... با ندانم كاري و ضعف مديريت جريان متحد و هماهنگ اصولگرايان كازرون را متلاشي و مردم را نسبت به اين گفتمان مردد كرده است جاه طلبي و تكبر ايشان ورد زبان مردم كوچه و بازار و نخبگان كازرون است اميدوارم مردم شيراز فريب ايشان و دار و دسته پولدار و سرمايه دار بريده از مردم و منفعت طلب او را نخورند
كارشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
ماهي از سرگنده گردد ني زدم تحليل بسيار زيبا است ان شاالله كه مد نظر بزرگان اصولگرا فارس قرار گيرد وبا تصميم نادرست انشقاق در گروههاي اصولگرايي رابه توده مردم سرايت ندهند
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
متاسفانه مشي سايت شيرازه در جهت افتراق بين نيروهاي ارزشي و انقلابي است. اين گونه شيطنت هاي رسانه اي نخ نما شده است و ارزشي ندارد. در هنگامي كه جريان ارزشي بيشترين نياز را به وحدت و همگرايي دارد اين رسانه طبل افتراق را ميكوبد بسيار متأسفم از اينكه درك صحيح شرايط را نداريد و هنوز دشمن و و رقيب را تشخيص نميدهيد.
شریفی
رفتار شیرازه نخ نما شده یا قبیله گرایانی به نام اصولگرا؟! در اصولگرا بودن تمام اعضای شورای 25 نفره باید تردید کرد... واقعا اعضای تماما بازنشسته این شورا با چه استدلالی از کاندیداهای رد صلاحیت شده دوره های قبلی مصاحبه گرفته؟! و... حرف بسیار است...قرائت اصولگرایان ارزشی یا اصولگرایانی که فقط شب انتخابات حرف از وحدت می زنند متفاوت است...
رضاپور
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
حسین آقا دست مریزاد! عالی بود... برخی از اصولگرایان، شاخص های اصولگرایی را اصلا نمی دانند...
یه دوست
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
به نظر من بهترین فرد موسوی تبار هست که کاملا مستقل وارد شده و در گذشته هم نشان داده که دل سوز شیراز و شیرازی هاست از دوستان تمنا دارم درباره ایشان تحقیق کنن و رای به اصلح تر بدهند
یه دوست
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
به نظر من بهترین فرد موسوی تبار هست که کاملا مستقل وارد شده و در گذشته هم نشان داده که دل سوز شیراز و شیرازی هاست از دوستان تمنا دارم درباره ایشان تحقیق کنن و رای به اصلح تر بدهند
زنده باد گفتمان اصولگرايي
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
عزيزان طبق خبر موثق ليست اصولگرايان با سرليستي مهندس سيد حسين ذوالانوار با حضور آقايان دكتر قادري و دكتر نجابت نهايي شده است گزينه چهارم از بين آقايان دكتر عباسي،دستغيب، محمد صادقي و ... انتخاب مي گردد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
قادری دیگه بسش است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴
0
کاش از دیگر گروههای اصولگرایی شیراز هم دعوت کرده بودند..این سهم خواهی و انحصار طلبی با این شیوه محکوم به شکست است..جالبه تهدید قادری انگاری گرفت و قطعی گذاشتنش توی لیست..اما اینو بگم این 4 نفر میشن نماینده شیراز که یک لیست اعتدالی هم هست : دکتر محمدی کشکولی ، دکتر قادری ، دکتر محمدفاضل مقیمی ، دکتر احمدرضا دستغیب..البته این لیست یکی از گروههای اصولگرایی هست که لو رفته و جبهه متحد اصولگرایی از این تشکیلات سیاسی در جهت وحدت دعوت به عمل نیاورده بود.