کد خبر: ۸۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۴

مسئولان جهرم برای بازگشت نخبگان چاره‌اندیشی کنند

بدون شک بسیاری از نخبگان و نیروی انسانی کارآمد و موثر جهرمی که در سرتاسر پهنه جغرافیایی ایران اسلامی مشغول به فعالیت هستند دغدغه مسائل شهرستان جهرم دارند و دوست دارند استعدادهای خدادادی خود را برای شهر خود به کار بندند.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، از جمله ظرفیت‌های اصلی شهرستان جهرم، نیروی نخبه، متخصص و متعهد آن در سرتاسر کشور است که این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست. بر اساس شنیده‌ها بیش از هزار نفر از نخبگان جهرم در دانشگاه‌های مختلف ایران و جهان مدرس و عضو هیئت علمی هستند.

 

این که چرا نخبگان جهرمی به شهر خود بر نمی گردند دارای علت‌های فراوانی است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت با توجه به عدم امکانات لازم و نبود زیرساختها مانند فقدان مراکز علمی پژوهشی، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، کارخانجات و غیره نباید توقع داشت نخبگان به زودی به شهرستان برگردند و شاید همان جایی که هستند بیشتر مثمر ثمر واقع می شوند و از توانمندی‌ها و تخصصشان به نحو مطلوب استفاده می شود.

 

نبود زیرساخت‌ها عامل عدم بازگشت نخبگان به جهرم

درباره نبود زیر ساخت لازم جهت بازگشت نخبگان به شهرستان جهرم صادق کارگر دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیه السلام معتقد است: «مهمترین عامل عدم بازگشت نخبگان به شهرستان جهرم نبود زیرساخت‌های لازم چه مادی و چه معنوی در شهرستان جهرم است البته بازگشت به جهرم و راه‌اندازی کسب و کار نیازمند سرمایه است که متاسفانه در شرایط کنونی چنین امکانی برای نخبگان وجود ندارد.»

 

وی جلسات متعدد نخبگان با مسئولان را از مهمترین لوازم فراهم آوردن حمایت معنوی دانسته و در این‌باره می‌گوید: «منظور از زیرساخت‌های معنوی، همدل و همزبان شدن مسئولین با نخبگان است. ایجاد این همدلی و همزبانی نیازمند جلسات متعدد مسئولین و نخبگان بوده که در آن هر دو طرف بدون هیچ سانسوری از دغدغه‌ها و مشکلات و مسائل خود صحبت کنند.»

 

شاید بتوان در تکمیل صحبت‌های این دانشجوی کارشناسی ارشد گفت که مسائل معنوی از مسائل مادی خیلی مهمتر و کارسازتر باشد. تجربه دهه‌های اخیر نشان داده است متاسفانه نخبگان شهرستان جهرم جهت بازگشت به شهرشان مورد حمایت مسئولین شهر قرار نمی‌گیرند و این عدم حمایت معنوی نخبگان توسط مسئولین شهری به عنوان مانعی جدی در بازگشت نخبگان به شهرستان ارزیابی می‌شود که باید برای رفع آن چاره‌اندیشی کرد.

 

حقوق متوسط در جهرم را به مزایا و امکانات تهران ترجیح می‌دهم

حمایت معنوی از نخبگان شهرستان جهرم در صحبت‌های خود این نخبگان نیز به وضوح قابل مشاهده است و خودشان به کرار بر این مسئله مهر تایید زده‌اند. در این باره حسن رحمانیان از نخبگان جهرمی دانشگاه تهران با اشاره به ترجیح زندگی در جهرم خاطرنشان می‌کند: «من اگر الان حقوقی متوسط در جهرم داشته باشم حاضرم از حقوق و مزایا و امکانات بالای تهران بگذرم. الان تنها جایی که در جهرم امکان کار و فعالیت دارم دانشگاه جهرم است که آن هم در جذب نیرو خوب عمل نمی‌کند.»

 

وی راه حل بازگشت نیروهای زبده و متخصص جهرمی به شهرستان را همدلی و همزبانی بین نخبگان می‌داند  و اشاره می‌کند: «یکی از راه‌های غلبه بر این مشکلات و آسیب‌ها آن است که نخبگان و نیروهای متخصص جهرمی باید با هم همدل و همزبان شوند و برای غلبه بر مشکلات باید با هم کار کنیم. البته این کار سخت و دشواری است به خصوص این که معمولاً نیروهای نخبه‌ای که دوست دارند به جهرم برگردند در اوایل تشکیل خانواده هستند و اوایل زندگی نیز دارای مشکلات مالی و اقتصادی خاص خود است. بنده دوستانی در جهرم داشتم که هیچ شغلی نتوانستند پیدا کنند اما به محض این که به تهران مهاجرت کرده‌اند در جاهای بسیار خوب مشغول به کار شده‌اند.»

 

علت عدم بازگشت نخبگان مقتضای شهرهای کوچک است/در جهرم فضای مرتبط با مسیر علمی وجود ندارد

البته عده‌ای نیز بر این باورند که عدم بازگشت نخبگان به شهرستان جهرم مقتضای شهرهای کوچک است و طبیعی است و نمی‌شود در این باره کار خاصی انجام داد. با این وجود عده بسیاری از نخبگان، در فکر بازگشت به دیار آبا و اجدادی خود هستند و علاقه‌مندند تخصص و دانش خود را در شهری که برای آنها هزینه شده است به کار بندند و این به شرطی است که فرد به شهر خود احساس دین کند و واقعاً عزم و اراده بازگشت داشته باشد. در این باره صادق ترابزاده دانشجوی دکتری رشته مدیریت عمومی تصریح می‌کند:

 

«در مورد جهرم، مسئله اول این است که فرد احساس دین کند و بخواهد برگردد. لذا کسانی که اساساً چنین نگاهی دارند برنخواهند گشت. دوم این است که باید در جهرم فضایی برای کار مرتبط با مسیر علمی وجود داشته باشد تا فرد تلف نشود. این هم چندان وجود ندارد. اما این بدان معنی نیست که نباید برگشت. گویا باید خودمان فضای برگشتنمان را بسازیم. مسلماً این کار، بسیار دشوار و سخت است. مدتی است در مورد برگشت به جهرم فکر می‌کنم اما نوع برگشت و نحوه کار در شهرستان مهم است.»

 

در یک جمع بندی باید گفت بلاشک بسیاری از نخبگان و نیروی انسانی کارآمد و موثر جهرمی که در سرتاسر پهنه جغرافیایی ایران اسلامی مشغول به فعالیت هستند دغدغه مسائل شهرستان جهرم دارند و دوست دارند استعدادهای خدادادی خود را برای شهر خود به کار بندند و باید این مسئله را به فال نیک گرفت و برای برگشت نخبگان برنامه‌ریزی و زیرساخت‌های لازم را برای فراهم فراهم کرد.


سالاد

برچسب ها: جهرم ، نخبگان ، دغدغه
نظرات بینندگان