کد خبر: ۸۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

چرا در شیراز «جشن تکلیف سیاسی» برگزار نمی شود؟!

معیار و دیدگاه رای اولی‌ ها بر نتایج انتخابات چنان اثرگذار است که همیشه مورد بحث تحلیل‌گران اجتماعی قرار می گیرد و کسی نمی تواند نیروی محرکه این قشر از رای دهنده ها را نادیده بگیرند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، در زندگی انسان ها چند مقطع مهم و حساس وجود دارد که در آرشیو ذهن هر کسی به عنوان روز خوب و به یادماندنی ثبت و ضبط می شود؛ مثل، روز تولد، روز اول مدرسه، جشن تکلیف، قبولی در دانشگاه، دوران سربازی و ازدواج. دورانی که با آن همه شور و هیجان و البته استرس وقتی به یادش می‌افتیم به آن می‌خندیم و لحظات خوش رو مرور می‌ کنیم.

در این بین اما اتفاقات خوشایند دیگری هم وجود دارد که لذت تجربه کردن آن کمتر از روز اول مدرسه نیست. روزی که اولین بار «رای» داده ایم اتفاق خوب و قشنگی است که ما را به دنیای سیاست وارد می‌ کند و حق می دهد که به افرادی رای دهیم که می‌خواهند برای زندگی ما در سطح کشور و شهر تصمیم بگیرند.

طبق قانون، وقتی کسی به سن 18 سال تمام رسید، می تواند برای اولین بار رای دهد و تا در سرنوشت کشور تصمیم به اندازه خود سهیم باشد. این فرد دیگر تماشاچی انتخابات نیست و حسرت مهر خوردن شناسنامه‌‌ی دوستانش را نمی خورد. او احساس می کند دیگر بزرگ شده است و می تواند برای اولین بار در رخداد سیاسی انتخابات موثر باشد و فردی را انتخاب کند و سرنوشت ۴ سال شهرش را به دست کسی بسپارد که دوستش دارد.

امروزه نسل چهارمی‌ ها یا همان رأی اولی‌ ها به شدت مورد توجه هستند. قطعا حضور رأی اولی‌ ها بر شور و نشاط انتخابات می افزاید. از طرفی معیار و دیدگاه رای اولی‌ ها بر نتایج انتخابات چنان اثرگذار است که همیشه مورد بحث تحلیل‌گران اجتماعی قرار می گیرد و کسی نمی تواند نیروی محرکه این قشر از رای دهنده ها را نادیده بگیرند.

از طرفی رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند: «البته سياست‌ بازي و آلت دست اين حزب و آن حزب شدن را بنده براي جوان نمي‌ پسندم؛ اينها براي جوان هيچ شرف و افتخاري ايجاد نمي‌كند؛ اما اينكه جوان بداند مي‌تواند اثرگذار باشد و نقش ايفاكند، خيلي ارزش دارد».

فرمانده کل قوا در تعبیر دیگری می گویند: «جوان ما بايد به مسئله‌اي مثل انتخابات، به چشم يك عمل صالح و يك كارِ بزرگ نگاه كند، در واقع انتخابات براي جوانان ما كه براي اول بار وارد اين صحنه مي‌شوند، جشن تكليف سياسي است. جشن تكليف سياسي روزي است كه براي اول بار جوان مي‌رود نقش خود را براي انتخاب يك فرد، يا به‌عنوان نماينده مجلس، يا به‌ عنوان نماينده‌ در شوراي شهر، يا به‌ عنوان رئيس‌جمهور ايفا مي‌كند؛ اينها خيلي با ارزش است.»

پس حالا که رای اولی ها فرصتی پیدا کرده اند تا با فكر و رأي خود در سرنوشت همه جامعه تأثيرگذار باشند، مسئولین نبايد نسبت به آنان بي‌ تفاوت باشند. بایستی اجازه دهند تا آن ها قدم بعدی پیشرفت را بردارند، در گام بعدی، ضمن تبیین حد و اندازه های قانونی و ترسیم خطوط قرمز و هیجانات آن ها را ختم به خیر کنند چرا که در ايام قبل از انتخابات حرف‌ هايي مانند «راي دادن فايده‌اي ندارد و...» از طرف شبكه‌ هاي ماهواره‌اي  و معاندان داخلی به آن ها توصيه می شود.

یکی دیگر از اقداماتی که در چند سال اخیر جهت کمک به بلوغ سياسي و هويت‌ بابي نوجوانان رای اولی صورت می گیرد، برپایی مراسم جشن تکلیف سیاسی است. جشنی که با حضور رای اولی ها برگزار می شود و طبق آیینی خاص، 18 ساله هایی که حالا به واسطه قانون، دارای حق انتخاب شده اند، با شور و نشاط خود را برای حضور جدی و تاثیرگذار در انتخابات آماده می کنند.

همان طور که در بالا آمد، برپایی جشن تکلیف سیاسی یکی از اقداماتی است که برای ترغیب هر چه بیشتر نسل چهارمی های انقلاب برای حضور پرشور در انتخابات برگزار می شود اما متاسفانه این جشن تنها در برخی از شهرستان های استان فارس برگزار می شود و در کلانشهر شیراز که در انتخابات پیش رو بیش از 50 هزار رای اولی دارد خبری از «جشن تکلیف سیاسی» نیست.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری 7 اسفندماه برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان