کد خبر: ۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۸۹

دستپاچگي صهيونيست‌ها براي سانسور بيانات رهبر معظم انقلاب

به گزارش شیرازه به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري، خطبه‌هاي نماز جمعه به اتمام نرسيده بود كه بازتاب‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي آن شروع شد، سخنان رهبر انقلاب با توجه به شرايط و اتفاقات رخ‌داده در منطقه، آن‌قدر حساس و مهم بود كه رسانه‌هاي مختلف منطقه و جهان نتوانستند طبق سياست دائمي خود عمل كرده و سخنان رهبر انقلاب را حذف و بايكوت كنند. البته برداشت‌ها از سخنان خطيب نماز جمعه تهران متفاوت بود و به همين دليل، واكنش‌هاي متفاوتي را درپي داشت.

از نكات جالب توجه براي بسياري از رسانه‌هاي منطقه، ايراد خطبه به زبان عربي از سوي رهبر معظم انقلاب بود تا جايي كه برخي رسانه‌ها در تيتر خبر مربوط به خطبه‌هاي رهبري به اين موضوع اشاره كردند. بيشترين توجه رسانه‌ها بر دو محور از سخنان رهبر انقلاب يعني بيداري اسلامي و شكست سياست‌هاي آمريكا در منطقه متمركز بود. با اين حال تيترهاي متفاوتي از سوي رسانه‌هاي مختلف مشاهده شد كه به برخي از اين موارد اشاره مي‌شود.

* دعوت رهبر ايران به برپايي نظام اسلامي در مصر
تأكيد رهبر انقلاب بر بُعد اسلامي و ديني قيام مردم مصر، نظر برخي رسانه‌ها همچون نسخه اينترنتي روزنامه عربستاني "الحياه "، "الإمارات اليوم "، "الصناره "، "القدس العربي " و "شبكه العهد " وابسته به تشكيلات خودگردان فلسطين را به خود جلب كرد.

روزنامه الحياه كه بخش قابل توجهي از خطبه‌هاي رهبر انقلاب را منعكس كرده بود، با انتخاب سوتيتر نيز تلاش كرد فرمايشات رهبر انقلاب درباره نوكري مبارك براي آمريكا و صهيونيست‌ها و نيز شكل‌گيري بيداري اسلامي را برجسته كند.

راديو هلند به اظهارات رهبر ايران در خصوص حدوث بيداري اسلامي و نيز ارتباط بين حسني مبارك و آمريكا پرداخت و به نگراني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از تبديل شدن حكومت مصر به حكومتي شبيه نظام ايران اشاره كرد.

* حمايت رهبر ايران از انتفاضه اسلامي در جهان عرب
حمايت رهبر ايران از انتفاضه اسلامي در جهان عرب عنواني بود كه رسانه‌هايي چون "رويترز "، "الشروق "، "swissinfo.ch "، "عرب 48 "، "وهج‌نيوز " و "news.egypt.com " براي خود انتخاب كرده بودند.

خبرگزاري رويترز در خبر خود به نقل از رهبر معظم انقلاب آورد: انقلاب اسلامي ايران كه نظام شاهنشاهي را ساقط كرد، الگويي براي مردماني است كه تحت نظام‌هاي مشابه ديكتاتوري زندگي مي‌كنند.

رسانه مصري الشروق نيز در خبر خود آورد: آيت‌الله خامنه‌اي، اتفاقات اخير در جهان عرب را حركت‌هاي آزادي‌خواهانه اسلامي توصيف كرد و گفت كه مردم مصر مراقب اقدامات غربي‌ها براي به انحراف كشاندن اين انقلاب باشند.

* آمريكا درهاي خود را به‏روي مبارك خواهد بست
تحليل رهبر معظم انقلاب درباره رفتار آمريكا با حسني مبارك پس از سقوط، از ديگر محورهايي بود كه مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت؛ "wmc " در خبر مربوط به خطبه‌هاي معظم‌له، تنها آن بخش از سخنان ايشان را منعكس كرد كه بر سرسپردگي حسني مبارك نزد آمريكا و صهيونيست‌ها تأكيد شده بود. اين رسانه به نقل از رهبري نوشت: حكومت مصر، سي سال خادم رژيم صهيونيستي و آمريكا بود اما با اين حال آمريكايي‌ها اولين كسي هستند كه درهاي خود را به روي حسني مبارك مي‌بندند؛ همچنان كه با بن‌علي و محمدرضا - شاه سابق ايران- چنين كردند.

* حركت‌هاي مردمي در تونس و مصر، نشانه‌هاي بيداري اسلامي
رسانه‌ها و پايگاه‌هاي خبري چون "دنيا الوطن "، "اهرام "، راديو هلند، "الجريده "، "آسوشيتدپرس "، پايگاه خبري مجلس يمن، "مصراوي "، خبرگزاري "ترند " جمهوري آذربايجان، "مغرس "، "ماشي "، "النهار "، "سما "، "الرأي نيوز "، "عرب مديا "، پايگاه عماني "دنيا نيوز " و "اخبارنا " به نقل از رهبر انقلاب نوشتند: جنبش‌هاي مردمي در تونس و مصر، نشانه حدوث بيداري اسلامي است.

دنيا الوطن به نقل از رهبر انقلاب نوشت: دشمن اصلي براي ارتش مصر، رژيم صهيونيستي است نه مردم مصر.

اين پايگاه همچنين افزود: پايگاه اينترنتي رهبر ايران چند روز پيش، اظهارات آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار يك گروه فلسطيني را منتشر كرد كه در آن تصريح شده بود خاورميانه جديد اسلامي ايجاد خواهد شد.

پايگاه مصري اهرام نيز در خبر كوتاهي به خطبه‌هاي نماز جمعه توسط رهبر انقلاب پرداخت و بدون پرداختن به اظهارات ولي امر مسلمين درباره خيانت‌هاي حسني مبارك در حق مردم مصر و سياست دولت‌هاي غربي در قبال تحولات اخير نوشت: رهبر ايران، انقلاب تونس و اعتراضات مردمي در مصر را از نشانه‌هاي بيداري اسلامي دانست و مدعي شد كه اين اتفاقات برگرفته از انقلاب اسلامي ايران در سال 79 ميلادي است.

راديو هلند نيز به اظهارات رهبر ايران در خصوص حدوث بيداري اسلامي و نيز ارتباط بين حسني مبارك و آمريكا پرداخت و در ادامه اعلام داشت: رهبران و روزنامه‌نگاران ايراني از آغاز شكل گيري اعتراضات مردمي در تونس، مصر، يمن و اردن به شكل وسيعي به موضوع بيداري اسلامي پرداختند و سايت اينترنتي وابسته به رهبر ايران نيز تصريحات آيت‌الله خامنه‌اي در ارتباط با تشكيل خاورميانه جديد بر مبناي اسلام را منتشر كرد.

راديو هلند در پايان اين خبر به نگراني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از تبديل شدن حكومت مصر به حكومتي شبيه نظام ايران اشاره كرد.

شكست سياست‌هاي آمريكا در منطقه از جمله تيترهايي بود كه رسانه‌هايي چون "الجزيره "، "العنكبوت "، "سبق "، پايگاه خبري مراكشي "هبه پرس "، "أنباؤكم "، "الوسط " و پايگاه اماراتي "الرمس "، بدان پرداخته بودند.

پايگاه منتسب به مجلس يمن نيز به انتشار خبري كوتاه از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌هاي نماز اكتفا كرد و آورد: رهبر انقلاب ايران تصريح كرد كه اتفاقات مصر، دليلي بر بيداري اسلامي است و آنچه در شمال آفريقا و دولت‌هاي مسلمان مي‌گذرد، از نتايج انقلاب اسلامي ايران است.

لازم به ذكر است اين پايگاه در پايان اين جملات، دو علامت تعجب آورد تا به نوعي مخالفت خود را با اين اظهارات اعلام كرده باشد.

* انقلاب مصر، شكست سياست‌هاي آمريكا
شكست سياست‌هاي آمريكا در منطقه از جمله تيترهايي بود كه رسانه‌هايي چون "الجزيره "، "العنكبوت "، "سبق "، پايگاه خبري مراكشي "هبه پرس "، "أنباؤكم "، "الوسط " و پايگاه اماراتي "الرمس "، بدان پرداخته بودند.

پايگاه خبري "الاسلام اليوم " كه اخبار ضدآمريكايي را پوشش مي‌دهد اما مواضع خصمانه‌اي عليه جمهوري اسلامي ايران دارد، اين‌بار با اين تيتر به استقبال خطبه‌هاي رهبر انقلاب در دانشگاه تهران رفت كه "آمريكا با شكست تحقيرآميزي در منطقه مواجه مي‌شود ".

اين پايگاه خبري افزود: رهبر ايران در جمع نمازگزاران گفت كه انتفاضه مردم مصر و تونس نشانه شكست تحقيرآميز سياست‌هاي آمريكا در منطقه است.

"سي‌ان‌ان عربي " هم كه از قول رهبر انقلاب، انقلاب مصر را به معناي شكست سياست‌هاي آمريكا تيتر كرده بود نوشت: رهبر ايران تأكيد كرد كه انتفاضه فعلي در مصر، ضربه‌اي بر سياست‌هاي آمريكا در منطقه بود.

البته اين شبكه خبري تنها به نقل اين مطلب و نيز تصريحات رهبري درباره نگراني صهيونيست‌ها از انقلاب مردم مصر اكتفا كرد و بقيه خبر خود را با مطالب ديگري همچون اظهارات شخصيت‌هاي سياسي ايران درباره تحولات مصر همراه كرد.

* سياست‌هاي آمريكايي مبارك، عامل قيام مردم مصر
پايگاه "روسيا اليوم " نيز در خبر مربوط به خطبه‌هاي ديروز نماز جمعه تهران از قول خطيب آن نوشت: سياست‌هاي حسني مبارك در پشتيباني از آمريكا و اسرائيل، عامل قيام مردم مصر شد.

اين پايگاه ادامه داد: رهبر ايران كه بخش‌هاي قابل توجهي از سخنراني خود را به تحولات اخير مصر اختصاص داده بود گفت: جنبش مردم مصر از مسجد آغاز شد و در سايه شعارهاي ديني همچون "الله اكبر " شكل گرفت و مردم مصر به غرب اجازه نخواهند داد تا اين حركت اسلامي از بين برود.

* دستپاچگي صهيونيست‌ها
پايگاه مصري "اليوم السابع " نيز به اين بخش از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌هاي نماز توجه بيشتري كرد كه ايشان گفتند: "البته امروز آمريكايي‌ها به شدت دستپاچه هستند و اسرائيلي‌ها بيشتر از آن‌ها در قضيه مصر دستپاچه و دنبال علاجي هستند كه البته علاجي هم پيدا نخواهند كرد. "

اين پايگاه مصري همچنين به نقل از رهبر ايران نوشت: موفقيت مردم مصر در ساقط كردن نظام حسني مبارك، پايه‌هاي رژيم صهيونيستي را متزلزل خواهد كرد.

پايگاه مصري اهرام نيز در خبر كوتاهي به خطبه‌هاي نماز جمعه توسط رهبر انقلاب پرداخت و بدون پرداختن به اظهارات ولي امر مسلمين درباره خيانت‌هاي حسني مبارك در حق مردم مصر و سياست دولت‌هاي غربي در قبال تحولات اخير نوشت: رهبر ايران، انقلاب تونس و اعتراضات مردمي در مصر را از نشانه‌هاي بيداري اسلامي دانست و مدعي شد كه اين اتفاقات برگرفته از انقلاب اسلامي ايران در سال 79 ميلادي است.

* بازگشت كرامت به امت اسلامي
شبكه ماهواره‌اي "الجديد " نيز در پايگاه اينترنتي خود به خطبه‌هاي نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله خامنه‌اي اشاره كرد و از قول رهبر ايران نوشت: اتفاقات مصر و تونس، كرامت را به امت اسلامي برمي‌گرداند.

اين پايگاه همچنين بخش‌هايي از فرمايشات رهبر انقلاب درباره تشكيل نظام اسلامي در مصر و شكست سياست‌هاي آمريكا در منطقه را منتشر كرد.

* عصبانيت برخي رسانه‌ها
در اين بين رسانه‌هاي نزديك به حكومت مصر نظير "anaonline.net " و يا پايگاه‌هاي خبري نظير "14 مارس "، "الحوراء نت "، "ايلاف " نتوانستند عصبانيت خود را از جمهوري اسلامي ايران و مواضع رهبر انقلاب پنهان كنند و با تحليل‌هاي جهت‌دار و يا انعكاس موضوع‌گيري مخالفين جمهوري اسلامي همچون مريم رجوي، سركرده گروهك تروريستي منافقين، به بازتاب خطبه‌هاي نماز جمعه تهران پرداختند.
انتهاي پيام/10

نظرات بینندگان