کد خبر: ۸۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

آسیب شناسی شعارهای سال

تقریباً تمامی شعارهای انقلاب در سال‌های گذشته با مشکل نگاه سلیقه‌ای مواجه بوده و متأثر از شخصیت افراد حقیقی و حقوقی و همچنین نگاه‌های حزبی و جناحی بوده است.

به گزارش شیرازه، روزنامه «رسالت» در سرمقاله شماره امروز خود به قلم «سید عبدالله متولیان» نوشت:

یکی از سنت های بسیار خوب در نظام اسلامی ، پرداختن به یک موضوع کلیدی و ضروری در قالب یک شعار نمادین ، با هدف همسویی و همگرایی ظرفیت ها ، نیروها ، توانمندیها و راههای تحقق آن ضرورت و شعار است.بررسی اجمالی شعارهای اساسی سال های پیشین ، به خوبی نشان می دهد که متأسفانه این شعار ها هرگز آسیب شناسی نشده و اگر هم از ناحیه برخی افراد حقیقی و حقوقی در محیط های علمی ، رسانه ای و...مورد نقد و آسیب شناسی قرار گرفته حاصل تلاش آنان مورد بی مهری مجریان قرار گرفته و یا اصولاً به اطلاع مراجع ذیربط نرسیده و مانند خود شعار به بایگانی تاریخ سپرده شده است.
شعار سال جاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. 5 سال پیش که در شهریور ماه این موضوع از سوی مقام معظم رهبری در جمع کارآفرینان مطرح شد تا امروز که در قالب "اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل" نام گرفته است ، هیچ اقدام منسجم و مؤثری در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی صورت نپذیرفته و در مورد این کم کاری هم ، ظاهراً آسیب شناسی دقیقی مشاهده نمی شود.
تلاش نگارنده در پرداختن اجمالی و شتاب زده به این مهم "آسیب شناسی
شعارهای انقلاب" با هدف بالا بردن حساسیت های مردم و مسئولین نسبت به این آسیب ها ، به عنوان مقدمه ای بر سایر موضوعات مرتبط با انجام اقدامات عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی است. نگارنده بر این باور است مادامی که موانع تحقق شعار سال در قالب آسیب شناسی دقیق برطرف نشود بی شک شعار سال جاری نیز مانند شعارهای پیشین به بایگانی تاریخ سپرده خواهد شد. برخی از مهمترین آسیب های وارده بر موضوع شعارهای انقلاب از این قرار است:
الف ) آسیب های تحقق شعار سال:
1 – شعار زدگی : یکی از رفتارهای غلط در پسا انقلاب موضوع شعارزدگی است به این معنا که هنگامی که توسط رهبری نظام و امام مسلمین ، یک موضوع اصلی و کلیدی به عنوان یک ضرورت در قالب یک شعار نمادین مطرح می شود بلافاصله تمامی دستگاهها در تکرار آن شعار بدون توجه به ضرورت اجرا و تحقق آن از یکدیگر سبقت می گیرند.
 2 – عدم ماندگاری و پایداری شعار: شعار اعلام شده در ابتدا با حرارت بسیار بالا مطرح و تکرار می شود اما بدون اثر بخشی مورد انتظار ، در فاصله زمانی کوتاهی و به تدریج و به مرور زمان شعله آن شعار کم فروغ تر شده و به خاموشی می گراید.
3 – رها کردن نیمه کاره شعارها: واقعیت تلخ این است که متأسفانه هیچ کدام از شعارهای استراتژیک نظام به صورت صد در صد تحقق پیدا نکرده و همگی نیمه کاره رها شده است.
4 – نگاه جزیره ای : تجربه سالهای پس از انقلاب نشان می دهد که هر یک از شعارهای کلیدی فاقد نگاه جامع و سیستمی بوده و از سوی مسئولین به صورت جزیره ای مورد بهره برداری قرار گرفته است.
5 – فقدان ستاد و قرارگاه عملیاتی: برای هیچ یک از شعارهای سال ، قرارگاه عملیاتی به منظور انجام هماهنگی ها و پشتیبانی های لازم جهت تحقق کامل آن شعار پیش بینی نشده است. البته در خصوص شعار سال جاری در اواخر سال قبل (94) از سوی حضرت امام خامنه ای ضرورت پیش بینی یک قرارگاه عملیاتی به مسئولین دستگاه اجرایی گوشزد شد.
6 – نگاه سلیقه ای : تقریباً تمامی شعار های انقلاب در سالهای گذشته با مشکل نگاه سلیقه ای مواجه بوده و متأثر از شخصیت افراد حقیقی و حقوقی و همچنین نگاه های حزبی و جناحی بوده است.
 7 – فقدان نگاه جامع نگر: به طور طبیعی هر شعاری مستلزم یک نگاه جامع و مانع و پیش بینی لوازم و پیش نیازهای تحقق آن است که در شعارهای انقلاب مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.
8 – نگاه تئوریک : اقدامات دستگاههای مسئول در قوای مختلف در نظام معطوف به نگاه صرفاً تئوریک بوده و سراسر سال به تبیین ابعاد نظری آن شعار صرف می گردد و در سال جدید این سریال بی انتها مجدداً تکرار شده است.
9 – رفع تکلیف : اغلب دستگاههای مسئول نسبت به شعارهای سال نوعی نگاه رفع تکلیف و در حقیقت رفع اتهام از کم کاری و... داشته اند.
10 – نگاه گزارش کار دادن: گزارش کارهای دستگاههای ذیربط در مورد شعارهای سال نشان می دهد که هدف آنان ارائه گزارش کار قطور و پر زرق و برق و فارغ از جنبه های اثر بخشی آن شعار در متن انقلاب و زندگی روزمره مردم بوده است.
11 – فراموشی شعارهای پیشین: با ارائه شعار جدید ، اکثریت دستگاههای ذیربط تقریباً به صورت کامل شعار سالهای قبل را به فراموشی سپرده و همه همت خود را مصروف شعار جدید می نمایند. این رفتار در قالب مثال پلیس راهنمایی کاملاً قابل لمس است به گونه ای که وقتی شعار سال جدیدی "مثلاً بستن کمربند" برای پلیس انتخاب می شود، گویی پلیس در سراسر کشور موظف به پیگیری همین شعار بوده و از سایر وظایف پلیس متأسفانه در برخورد با خطاهای رانندگان غفلت می شود.
12 – نگاه عرضی : نوع برخورد دستگاههای مسئول در مواجهه با شعارهای انقلاب نشان می دهد که (عمداً یا سهواً) شعارهای انقلاب را در عرض شعار سال قبل دیده و هرگز نگاه طولی که مطلوب شعارهاست در رفتار مسئولین مشاهده نمی شود.
13 – نگاه دستوری: در کشور یک بیماری مزمن وجود دارد که همه ی مسئولین به شدت علاقه مند هستند که صرفاً دستور بدهند و گویی هیچ کس وظیفه اجرای واقعی شعار سال را ندارند.
14 – فقدان نگاه جهادی: واقعیت مسلم این است که شعارهای سال از یک ضرورت فوری و حیاتی سرچشمه گرفته که تحقق آن ضرورت صرفاً مستلزم نگاه جهادی است اما در تحقق شعار 
سال های پیشین هرگز نگاه جهادی دیده نمی شود.
15 – فقدان ضمانت اجرا : تجربه نشان می دهد که شعارهای سال از فقدان ضمانت اجرا و نظام ارزش گذاری  و تنبیه و تشویق برخوردار نبوده و به همین دلیل به عنوان یک نصیحت بزرگان (رهبری) به آن نگاه شده است.
16 – نگاه سربرگی و سمبلیک: اغلب دستگاهها نسبت به شعار سال نگاهی سمبلیک و نمادین داشته و به صورت شرطی همه ساله به دنبال شعاری از سوی رهبری هستند که صرفاً در بالای سربرگ نامه های خود درج کرده و به این ترتیب با مزین کردن سربرگ ها به شعار سال ، نوعی نگاه تزئینی به شعارها وجود دارد.
 17 – عدم پیش بینی دستورالعمل ها و روش های اجرایی تحقق شعار سال: اگرچه اغلب دستگاههای اجرایی با جرأت مدعی هستند که برای اجرای شعار سال دستورالعمل ها و روش های اجرایی آن را تهیه می کنند، اما در واقعیت و در میدان عمل این دستورالعمل ها فاقد کارآمدی لازم بوده و صرفاً به گزارش کار بیشتر شبیه است.
 18 – مخالفت های جناحی و حزبی: یکی از بلاهای مخرب در نظام مقدس جمهوری اسلامی ترجیح منافع حزبی و جناحی بر منافع نظام است و این موضوع به شعارهای سال نیز تسری یافته و متأسفانه احزاب سیاسی بر اساس منافع حزب و جناح خود با شعار های سال برخورد کرده و می کنند.
19 – عدم اعتقاد به شعار سال: صرف نظر از نگاه های حزبی و جناحی ، برخی از مسئولین و دولتمردان معمولاً به شعار سال اعتقاد و باور قلبی نداشته و بدون مخالفت آشکار ، در مقام عمل اولویت لازم را برای تحقق آن شعار اعمال نمی کند.
20 – منحرف شدن شعار از مسیر اصلی : نا گفته پیداست که در مواردی به دلایل مختلف از جمله موارد پیش گفته ، شعار های
سال از مسیر اصلی خود منحرف شده است.
    21 – فقدان زیر ساخت: طبیعی است که تحقق هر شعار (و تبدیل شعار به شعور) مستلزم پیش بینی و ایجاد زیر ساخت های لازم است و بدون ایجاد آن زیر ساخت ها ، شعار داده شده صرفاً در قالب همان شعار باقی خواهد ماند.
22 – هدف گذاری های حزبی و معارض با شعار سال: در اغلب سال ها پس از اعلام شعار سال ، با فاصله زمانی کوتاهی ضرورت های فعالیت حزبی از سوی دستگاههای اجرایی باعث شده سلسله ای از هدف گذاریهای حزبی (مانند برجام 2 و 3 و... در سال جاری) سبب کم توجهی به شعار کلیدی سال شود.
23 – فقدان تعاریف عملیاتی : تحقق هر شعار در هر سال مستلزم ارائه تعاریف منسجم عملیاتی است که دستگاههای مجری را ملزم به تبعیت از آن تعریف واحد نموده و از تعاریف سلیقه ای
جلوگیری شود.
24 – خود بزرگ بینی برخی مسئولین و دادن شعارهای در عرض شعار سال: در این خصوص نیز مانند آنچه در بند 22 گفته شد افراد مسئول متأثر از شخصیت کاذب خود (و نه متأثر از اهداف حزبی) شعارهای فریبنده و غیر ضرور به صورتی پنهانی جایگزین شعار سال شده است.
25 – فقدان جدول مدیریت پروژه (جدول گانت): نگاه باری به هر جهت در دستگاههای اجرایی نسبت به شعار سال و فقدان سامانه مدیریت پروژه ، عملاً شعار سال را از مسیر مورد نظر دور ساخته و با انحراف مواجه می کند.
ب ) عوارض و پیامدهای عدم توجه به آسیب های تهدید کننده سال:
1 – بی تفاوتی و بی انگیزگی در بین مردم و بدنه اجرایی نظام.
2 – ترویج فرهنگ غلط ارائه گزارش های بی محتوی و صرفاً آماری.
3 – رشد بی اعتمادی در بین مردم نسبت به نظام.
4 – کاهش مشارکت سیاسی مردم به دلیل بی اعتمادی.
5 – ایجاد و ترویج فرهنگ مخرب فرمالیته و سمبل کردن موضوعات و کارها در سطح جامعه.
6 – از دست رفتن فرصت های طلایی در نظام.
 7 – استهلاک منابع انسانی و مادی در کشور.
8 – تضعیف پایه های اقتدار و همگرایی در نظام.
9 – سوءاستفاده و بهره برداری عناصر فرصت طلب داخلی و دشمنان بیرونی به عنوان نقاط آسیب پذیر نظام.
10 – و...
ج ) راه کارهای برخورد منطقی با آسیب های شعار سال:
با نگاهی اجمالی و گذرا به مجموعه ی آسیب های فوق الاشاره می توان راه کارهای زیر پیشنهاد می گردد:
1 – تشکیل دبیرخانه منسجم، جامع ، کارآمد و دائمی شعار سال 
به منظور تبیین دقیق موضوع ، تهیه دستورالعملها و روش های جاری ،
تعیین و تکلیف هر یک از دستگاههای مختلف در قوای سه گانه ، تدوین و تهیه فوری قوانین لازم ، پیش بینی ضمانت های حقوقی لازم  و... و در ادامه نظارت عملیاتی و مؤثر بر اجرای دقیق شعار سال و... در تعامل کاربردی با قرارگاه فرماندهی.
2 – حتی المقدور شعار سال هم مانند برنامه سالانه از 6 ماه قبل به دبیرخانه ابلاغ شود تا دیرخانه در فرصت مناسب نسبت به تحقق وظایف محوله اقدام نماید.
3 – تشکیل قرارگاه فرماندهی عملیاتی تحقق شعار سال با هدف نگاه جامع ، سیستمی و متمرکز بر رفتار دستگاههای اجرایی و...  رفع موانع و نقایص و انجام تسهیلات و هماهنگی ها و 
پشتیبانی های ضروری.
رجاء واثق داریم که این نوشته مورد توجه ویژه مسئولین در سه قوه قرار گرفته و با نگاهی نقادانه به موشکافی آسیب ها ی وارده بر شعارهای سال ، با نگاهی جدید به شعارهای سال ،
موجبات افزایش انگیزه های ملی و شکوفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده و الگویی موفق برای همه برنامه ها
و وظایف سازمان ها و دستگاهها و نهادهای نظام ارائه نمایند. ان شاء الله.



انتهای پیام/

نویسنده :
سید عبدالله متولیان
نظرات بینندگان