کد خبر: ۸۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

هفته شیراز با رویکرد جدید برگزار می شود/ساخت سه نگارخانه

معاون فرهنگی شهرداری، گفت: با رویکردی جدید در سال جاری به استقبال هفته گرامیداشت شیراز خواهیم رفت.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، احمد همتی بوشهری ظهر پنجشنبه در نشست خبری مشترک با مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درخصوص برگزاری برنامه فرهنگی و هنری «کرنش به حافظ» که حاوی آثاری از «گونتر اوکر»، نقاش بلندآوازه آلمانی است، امسال با رویکردی جدید به استقبال هفته شیراز می رویم، از این رو با توجه به اینکه شهر شیراز با شهر وایمار آلمان پیوند خواهرخواندگی دارد، به واسطه این ارتباط دیرینه که مبادلات فرهنگی را میان دو کشور به همراه داشته آثاری از گونتر اوکر، هنرمند شهیر آلمانی که با الهام از اشعار گوته و حافظ خلق شده در زادگاه لسان الغیب، حافظ شیرازی به نمایش در می آید.

«کرنش به حافظ» تبادل فرهنگی با اروپا را رقم می زند

معاون فرهنگی شهرداری شیراز، گفت: نمایشگاه «کرنش به حافظ» بر اساس اینکه امروز یکی از کسانی که با اندیشه های حافظ آشناست، تصمیم گرفته با استفاده و الهام از اشعار حافظ تبادلی فرهنگی را رقم بزند که در اروپا شناخته شده و مشهور است، برگزار خواهد شد.

همتی بوشهری که از رونمایی آثار نقاشی گونتر اوکر در حافظیه خبر داد، افزود: در پی این رونمایی، ۴۲ اثر این هنرمند نقاش در گالری تاروپود به مدت یکماه به نمایش در می آید.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز از حضور همزمان گروهی از مستندسازان شبکه های تلویزیونی ZDF آلمان و  ARTE، تلویزیون مشترک فرهنگی آلمان وفرانسه در شهر شیراز خبر داد و گفت: اتفاقات مهم این رویداد مهم فرهنگی و هنری توسط یک گروه مستندساز که با اوکر به شیراز سفر می کنند با بهره مندی از توانمندی های گردشگری، زیارتی و طبیعی شهر شیراز به تصویر کشیده می شود.

وی همچنین از رونمایی کتابی از آثار گونتر اوکر در شیراز خبر داد و افزود: این کتاب پس از آن در پارلمان اروپا نیز رونمایی می شود.

وی برگزاری نمایشگاه «کرنش به حافظ» را در راستای دیپلماسی فرهنگی عنوان کرد و گفت: از آنجا که نفود کلام دیپلماسی فرهنگی اگر از نفود دیپلمات های سیاسی بیشتر نباشد، کمتر نیست، درخصوص برنامه های حمایتی شهرداری شیراز از هنرمندان، گفت: برنامه های حمایتی شهرداری دارد که خرید آثار صنایع دستی از هنرمندان این بخش از ابتدای سال جاری همزمان با نوروز آغاز شده است. همچنین برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی برای حمایت از هنرمندان این بخش تلاشی است که از سوی این نهاد انجام پذیرفته تا آثار هنری دیگر استانها در شیرازفروخته نشود.

ساخت سه نگارخانه در شهر شیراز

همتی بوشهری درعین حال به اقدامات زیرساختی شهرداری شیراز اشاره کرد و افزود: ساخت سه نگارخانه در شهر شیراز امسال از سوی بخش فرهنگی شهرداری دنبال می شود ، از سویی در بوستان ۵۸۰ هکتاری بزرگراه حسینی الهاشمی در حال ساخت است. 

معاون فرهنگی شهرداری شیراز از ساخت یک سالن تئاتر به شیوه کف در کوی زهرا خبر داد و افزود: ساخت این تماشاخانه پیشرفت پنجاه درصدی داشته است.

وی به فعالیت ۲۰ فرهنگسرای زیرمجموعه شهرداری شیراز اشاره کرد و ادامه داد: در راستای تخصصی سازی فرهنگسراهای شهرداری، امسال فرهنگسرای خیابان رهبرماه در منطقه شمال غرب شیراز به رسانه اختصاص یافته که با همکاری بسیج رسانه تخصصی به ارایه خدمت می پردازد.

همتی بوشهری از راه اندازی بازارچه هنرهای تجسمی در شیراز خبر داد و افزود: جانمایی این بازارچه انجام پذیرفته و هنرمندان با راه اندازی این مرکز هنری می توانند به تولید و ارایه آثار خود بپردازند.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز به تبادل فرهنگی میان شهر شیراز و شهرهای فرهنگی و مطرح جهان هم اشاره کرد و گفت: در راستای برنامه تبادل فرهنگی شیراز با شهرهای خواهرخوانده آن، امسال روی برگزاری هفته های فرهنگی شیراز با این شهرها در سراسر جهان متمرکز خواهیم شد. از این رو، قرار است با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در کشور فرانسه و خانه فرهنگ ایران در پاریس هفته فرهنگی شهر شیراز در این کشور برگزار شود.

نظرات بینندگان