کد خبر: ۸۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
به‌مناسبت سالروز بعثت منادی توحید؛

بعثت، رستاخیز رهایی انسان از یوغ بردگی‌ها/ توحید، اصلی‌ترین پیام بعثت

توحید فقط راه حلی برای بحران‌های دوران جاهلیت نبوده؛ توحید، شعار محض نیست، توحید یعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت‌ها، توحید یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی «شیرازه»، اگر به بیانات امام خامنه‌ای در مورد بعثت نبی مکرم اسلام بنگریم، می‌توانیم هدف بعثت نبی ‌اکرم را ترسیم کنیم.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی  در مورد بعثت فرموده‌اند: اگر کسی بخواهد محتوای بعثت را در چارچوب آن‌چه که با عقول ناقص خودمان برداشت می‌کنیم، محصور کند، یقینا به مبعث و حقیقت بعثت و حقیقت این رسالت ظلم شده است.

نمی‌شود محتوای بعثت پیامبر را به حدود فهم و دید ناقص ما محدود کرد

ولی امر مسلمین بیان کرده‌اند: نمی‌شود محتوای بعثت پیامبر را به حدود فهم و دید ناقص ما محدود کرد؛ ولی اگر بخواهیم در یک جمله، بعثت و محدوده‌ بعثت را - اگرچه لایتناهی است - تعریف اجمالی بکنیم، باید عرض کنیم که بعثت متعلق به انسان و برای انسان است؛ انسان هم لایتناهی است و ابعاد عظیمی دارد و محدود در جسم و در ماده و در زندگی چند روزه‌ دنیا نیست؛ فقط محدود در معنویات هم نیست؛ محدود در یک قطعه‌ مشخصی از تاریخ هم نیست. انسان، همیشه و در همه حال انسان است و ابعاد وجودی او، ابعاد لایتناهی و ناشناخته‌ای است. هنوز هم انسان موجودی ناشناخته است. بعثت، برای این انسان و برای سرنوشت این انسان و برای هدایت این انسان است.

با این مقدمه می‌توان بعثت را می‌توان به دو بخش بعثت بیرونی و بعثت درونی تقسیم کرد.

بعثت بیرونی، بعثت پیامبر(ص) است و بعثت درونی، بعثت و برانگیختگی «درون نهفته‌های عقل آدمی» است؛ هر انسانی نیازمند بعثتی از درون خود است تا بر اساس توانمندی‌های پنهان شده‌ عقلش، راه را از چاه تشخیص داده و در مسیر درست قرار گیرد.

بعثت پیامبر(ص) بعثت کلانی است که هدف آن رساندن آدمیان به بعثت درونی آنهاست

در واقع آن بعثت بیرونی، برای کمک به این بعثت درونی انسان‌ها قرار داده شده است، بعثت پیامبر(ص) بعثت کلانی است که هدف آن رساندن آدمیان به بعثت درونی آنهاست.

پیامبر(ص) می‌خواهد انسان به فطرت خود مراجعت کرده و براساس آن حرکت کند. همچنین از نیروی عقل نهفته در وجودش بهره‌برداری کرده و راه صحیح را از ناصحیح تشخیص داده و بپیماید.

امام کاظم(ع) می‌فرماید: «خداوند برای مردم دو نوع راهنما قرار داده است یکی راهنمای ظاهری و دیگری راهنمای باطنی. راهنمای ظاهری، پیامبران و اوصیا و اولیای الهی‌اند و راهنمای باطنی، عقل‌های مردم است که خدای بزرگ برای آنان قرار داده است.»
 
نکته قابل توجه آنجاست که این دو راهنما و دلیل، هم‌دیگر را تایید کرده و با هم هماهنگ می‌باشند. آن‌چه را عقل می‌گوید شرع تایید می‌کند و آن‌چه توسط شرع بیان می‌شود، عقل برآن صحه گذارده و تأیید می‌کند؛ هرچند آموزه‌های  وحیانی چیزی فراتر از عقل را نیز به انسان نشان می‌دهد ولی هر دو در یک راستا حرکت می‌کنند و هر دو برای هدایت آدمیان و تشخیص خوب از بد عطا شده‌اند.

از همین‌جا معلوم می‌شود هر آن کسی که بر اساس عقل حرکت نمی‌کند، در راستای دستورات و آموزه‌های دین نیز حرکت نکرده است و آنان که در برابر بعثت پیامبران، صرفاً به داشتن اداب و رسوم خشک و بی‌روح بسنده می‌کنند و بعثت در درون آنها معنا و مبنایی از زندگی را برنمی‌انگیزاند، از بعثت حظی نبرده‌اند چرا که آن بعثت پیامبران برای این بعثت در زندگی و رفتار و منش آدمیان است.

بعثت یعنی دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه کردن

در واقع بنابر بیانات معظمٌ‌له، «بعثت در درجه‌ اول، دعوت به توحید بود، توحید صرفا یک نظریه‌ فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان‌هاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه کرئن.»

پس می‌توان گفت: توحید، اصلی‌ترین و مهمترین پیام بعثت است، فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید شناخته می شود، در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین پیام همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است: «پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آنکه به وی وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید».

توحید فقط راه حلی برای بحران‌های دوران جاهلیت نبوده است

از سوی دیگر، توحید فقط راه حلی برای بحران‌های دوران جاهلیت نبوده است؛ توحید، شعار محض نیست، توحید یعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت‌ها، توحید یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله.

با این مفهوم، انسان قرن ۲۱، بیش از هر زمان دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد، بشر امروز، با طاغوت‌ها و بت‌های درونی و بیرونی خود، از هر گونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحید؛ یعنی نپذیرفتن هیچ‌گونه بی‌عدالتی.

با این وصف، از شخصی ترین رفتار انسان تا قانون‌گذاری برای حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید است. بدون توحید و مبارزه با قدرت های بیگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد.

بعثت، رستاخیز رهایی انسان از یوغ بردگی‌های فکری، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی

 
بعثت، رستاخیز رهایی انسان از یوغ بردگی‌های فکری، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی است؛ بعثت پیامبر مهربانی‌ها سرآغاز انفجار نور الهی در میان سیاهچاله‌های ضلالت و گمراهی و پایان بخشیدن به دوران باطل پرستی و فتنه اندوزی و جولان دادن تبهکاران و نیرنگ بازان است.

بعثت؛ بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ

با اشاره‌ای دیگر از بیانات امام خامنه‌ای، این نوشتار را به اتمام می‌رسانیم که روز مبعث، بی‌شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد - یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام - صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم -  بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده‌ عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد - یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه‌ وظایف لایتناهی بعثت انبیا - وظیفه‌ بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.
نظرات بینندگان