کد خبر: ۸۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

توسعه یافتگی، وصله ناجور بر تن رنجور سروستان!

قرار گرفتن شهرستان سروستان در لیست شهرهای توسعه یافته و برخوردار در سطح استان و کشور با توجه به محرومیت ها و مشکلات فراوان این شهرستان و رکود شدید اقتصادی، سروستان را با چالش های جدی در راستای برون رفت از مشکلات موجود روبرو خواهد کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از سروستان ما، با اینکه حدود 8 سال از تحقق مطالبه چند ده ساله مردم سروستان یعنی ارتقاء از بخش به شهرستان می گذرد، کماکان مشکلاتی همچون؛ اقتصاد، مهاجرت جوانان و نخبگان به مرکز استان، ورود مهاجران و اتباع بیگانه به این شهرستان و تبعات ناشی از این حضور بی حساب و کتاب و همچنین طی سال های اخیر، موج بیکاری و متوقف شدن فعالیت های اقتصادی که از آن جمله می توان به تعطیل شدن بیش از 80 درصد از کارخانجات و صنایع شهرک صنعتی شماره یک این شهرستان اشاره کرد، مردم سروستان را رنج می دهد.

 با این اوصاف، برنامه مدیران ارشد این شهرستان برای حل اینگونه مشکلات که بعضا به معضلاتی تبدیل شده، هنوز مشخص نیست و مردم منتظر عمل به وعده ها و پاسخگویی مسئولین هستند.

  چند روزی است زمزمه قرار گرفتن نام سروستان در لیست نقاط توسعه یافته کشوری در بین گروههای مختلف مردم شنیده می شود و این مساله که نتیجه آن، حذف 50درصدی بخشودگی عوارض و مالیات می باشد، باعث نگرانی عموم مردم این شهرستان شده است.

براساس اطلاعات موجود تا سال 1387 و براساس قانون، سروستان جزء مناطق کمتر توسعه یافته معرفی شده و منحصرا از دو امتیاز آن یعنی؛ بخشودگی 50 درصدی عوارض و مالیات و همچنین امکان استفاده دانش آموزان این شهرستان از سهمیه مناطق در کنکور سراسری برخوردار بوده و از سال 1388 سروستان به عنوان منطقه توسعه یافته قلمداد شده و این دو امتیاز لغو و یا در حال حذف شدن است.

علت این تصمیم گیری، سوالی است که مسئولین ارشد شهرستانی و استانی و در نهایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید پاسخگوی آن باشند اما باید توجه داشت که عملیاتی شدن این قانون در سروستان، منجر به توقف فعالیت های اقتصادی، افزایش جمعیت بیکار و عدم اشتغال، افزایش فشارهای اقتصادی، معضلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از این گونه مشکلات  می شود.

جدای از مسائل فوق، اجرایی شدن طرح ممنوعیت بخشودگی مالیاتی در این شهرستان، نمک بر زخم توسعه و پیشرفت شهرستان سروستان پاشیده و مانع سرمایه گذاری جدید و  یا حتی تعطیلی معدود کارگاه های تولیدی می شود که با کمترین میزان تولید این روزها در شهرک صنعتی شماره یک مشغول فعالیت اند.

به نظر برخی کارشناسان، حل این مشکل یعنی بررسی چرایی قرار گرفتن شهرستان سروستان در کنار شهرهای توسعه یافته همچون مراکز استان های کشور و حتی پایتخت و تجدید نظر در این خصوص به پیگیری نماینده عالی دولت در این شهرستان و نماینده مردم این دیار در مجلس شورای اسلامی بر می گردد.

 درصورت هرگونه کوتاهی و سستی در خصوص پیگیری این مسئله، شاهد لطمات اقتصادی بیش از پیش و همچنین سایر تبعات ناشی از این مساله بر پیکره این شهرستان که مدتهاست مورد بی مهری قرار گرفته، خواهیم بود.

 به هر حال از مسئولین و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی انتظار   می رود هر چه سریعتر جهت حل این مشکل که گریبان توسعه و پیشرفت سروستان را گرفته است و سدی محکم در جلوی ترقی و پیشرفت این شهرستان شده، اقدام نموده تا از این طریق بتوان، امید به پویایی اقتصادی را در این  شهر زنده نگه داشت. ان شاءالله

 

انتهای پیام/

نویسنده :
سجاد همتی
نظرات بینندگان