کد خبر: ۸۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدیر سازمان تعاون روستایی فارس:

19 درصد شرکت‌های تعاونی زیان‌ده هستند/ سال قبل 510 هزار تُن خرید تضمینی گندم داشته‌ایم

بهجت‌حقیقی گفت: کشاورزان به عنوان تولید کننده، محل تولید خود را ترک می‌کنند و این یک فاجعه است که با کم‌کردن مشکلات و ارائه امتیاز، باید آنها را به ماندن ترغیب کنیم.
به گزارش «شیرازه»، احمد بهجت حقیقی در نشست خبری بیان داشت: 518 شرکت تعاونی در فارس مشغول به فعالیت هستند که 19 درصد آنها یعنی حدود 100 شرکت زیانده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس افزود: خدماتی که تعاونی روستایی ارائه می دهد باید در جهت رفع نیاز کشاورزان و تولید کننده گان محصولات کشاورزی باشد و هدف ما هم در سال جاری رفع نواقص موجود در شرکت های تعاونی استان است.

وی خاطرنشان کرد: زیان ده بودن شرکت های موجود به دلیل جذب مدیرعامل و هیئت مدیره هایی است که به صورت سفارشی؛ بدون داشتن تحصیلات و اطلاعات در بخش کشاورزی، وارد این شرکت ها شدند.

بهجت حقیقی ادامه داد: با شناسایی مدیرعامل ها؛ در یک بازه زمانی 6 ماهه با ارائه آموزش به آنها حدود 5درصد کاهش زیان دهی داشتیم و با توجه به تاثیر آموزش، یک تقویم آموزشی برای مدیر عامل و هیئت مدیره ها که ارکان اصلی سازمان تعاون روستایی هستند، برای امسال در نظر گرفتیم.

وی گفت: تمام زیرساخت‌های فراهم شده در استان و خرید غلات برعهده تعاونی هابوده اما در سال های اخیر به شرکت های دولتی واگذار شده است. شرکت های دولتی چون توان خرید ندارند، تعاونی را به عنوان واسطه قرار می دهند و این کار شبیه چرخاندن لقمه به دور دهان است.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس تصریح کرد: اگر دولت طبق اصل 44 بر خصوصی سازی تاکید دارد در جهت کوچک کردن دولت و تقویت تعاونی روستایی برای این موضوع چاره اندیشی کند.

بهجت حقیقی بیان کرد: استان فارس و خوزستان به عنوان قطب های کشاورزی در کشور که غلات و گندم تولید می کنند، با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس با اشاره به مهاجرت کشاورزان از روستا گفت: کشاورزان به عنوان تولید کننده، محل تولید خود را ترک می کنند و این یک فاجعه است که با کم کردن مشکلات و ارائه امتیاز باید آنها را به ماندن ترغیب کنیم.

وی افزود: برای امسال در نظر داریم 10 درصد از محصولات کشاورزان استان را که بذر های پیشنهادی با قابلیت صادرات کشت می کنند، صادر کنیم تا سود حاصل از آن به طور مستقیم به جیب کشاورزان برود.

بهجت حقیقی با تاکید براینکه نمی خواهیم رقیب صادرکننده ها باشیم خاطر نشان شد: واسطه ها باید کنار بروند و نقش تعاونی پر رنگ شود تا سود حاصل از خرید و صادرات محصولات کشاورزی به دست خود کشاورز برسد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس به صادرات 22 تن خرما، 33 تن پرتقال و 40 تن سیب به وسیله تعاونی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تابوی ترس از صادرات را در تعاونی ها شکستیم و برای امسال در اولین قدم با همگاری اتاق بازرگانی با تجار و صادر کننده ها عقد تفاهم کردیم و از سرمایه گذاران هم دعوت می کنیم تا در بخش کشاورزی و صنایع فراوری محصولات کشاورزی مشارکت کنند چرا که پردرآمد ترین حوزه کشاورزی است که به ایجاد اشتغال هم کمک می کند.

این مسئول با تاکید براینکه تعاونی روستایی آمادگی هرگونه همکاری در جهت ارائه و اجرای الگوی کشت دارد تا با تعامل سازمان جهاد کشاورزی فارس از مشکلات پیش رو کشاورزان جلوگیری کند گفت: باید محصولات کم آب بر با قابلیت ماندگاری بالا تولید شود، کشت هندوانه غیر منطقی است.

بهجت حقیقی بیان کرد: در تنظیم بازار عید موفق عمل کردیم و برای اولین بار؛ پرتقال و سیب صادر کردیم.

پرتقال استان فارس در کشور حرف اول را می‌زند

به گفته وی، پرتقال استان فارس در کشور حرف اول را می‌زند و به دلیل نزدیکی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس، فرصت مناسبی برای صادرات بیشتر این محصول است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: بحث سیلو و سردخانه به چالش تبدیل شده و در شهرهای جنوبی استان با کمبود سردخانه مواجه هستیم، در حال حاضر 3 هزار تن ظرفیت سردخانه های استان است و با توجه به میزان تولیدات به 200 هزار تن ظرفیت دیگر نیاز داریم.

بهجت حقیقی افزود: در استان یک کشتارگاه داریم که 10 درصد تولیدات استان دراین محل کشتار می شود و نیاز به سرمایه گذاری دراین بخش است تا با احداث خط دوم آن به یک زنجیره تولید، تبدیل شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس به خرید تضمینی گندم هم اشاره کرد و گفت: 510 هزار تن خرید گندم داشتیم که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته و پیش بینی می کنیم باتوجه به قیمت بالای 1200  تومان که دولت پیشنهاد داده با استقبال بیشتر کشاورزان روبرو شویم، تلاش می شود که پرداخت پول فروش این محصول تا کمتر از یک ماه به دست کشاورزان برسد و از ابتدای فصل زراعی تا به امروز 122هزار و 200 تُن گندم و 9 هزار تن جو خرید داشته‌‌ایم.

نظرات بینندگان