کد خبر: ۸۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
بررسی مطالبات گندمکاران زمین‌های سد درودزن؛

پشتوانه قوی برای قانون منع کشت وجود ندارد/ برخی مسئولین در حفر چاه‌ها مقصر هستند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس گفت: متولی حمایت از کشاورز آسیب دیده مدیریت بحران استانداری است.

به گزارش شیرازه، از چند روز پیش  به همت ستاد "پیگیری، مطالبه گری و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی" بسیج دانشجویی استان فارس جلسه‌ای برای شنیدن دردل های گندمکاران زحمتکش برپاشد.طنین این درددل ها در راهروهای ادارات وسازمان های مربوطه پژواک یافته و در راستای حل این مشکلات جلسه ای با حسین صالح جهرمی معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس با حضور دانشجویان بسیجی دانشگاه های شیراز برگزار شد، در گام بعدی دانشجویان بسیجی، این بار به دیدن محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس رفتند اما به رغم تعیین وقت قبلی نتوانستند رئیس سازمان را ملاقات کنند و به علت سفر ناگهانی رییس سازمان، معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی میزبان این دانشجویان شد.

پشتوانه قانونی قوی برای قانون منع کشت وجود ندارد/ برخی مسئولین در حفر چاه‌ها مقصر هستند/سالانه 13 تا 14 میلیون تُن گندم برای خودکفایی لازم است

در آغاز این جلسه مهندس صادقی معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس، با اشاره به اینکه کشاورزی از حیث منابع آب حال و روز خوشی ندارد،گفت: تامین آب برای کشاورزی در اولویت سوم است آب شرب و تامین آب برای مصارف صنعتی اولویت بالاتری دارد.

وزرات کشور فقط سه استان را برای کشت برنج معرفی کرده است

وی با بیان اینکه با توجه به وضع موجود به این نتیجه رسیده ایم که الگوی کشت باید تغییر کند، افزود: در قدم اول اعلام شده است که تولید برنج دیگر مطلوب ما نیست و وزارت کشور تنها سه استان را برای کشت برنج معرفی کرد و تلویحا بقیه استان ها منع شده اند

هر تن گلرنگ دوبرابر هر تن گندم قیمت دارد

معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس، بیان کرد: در گام دوم چاره ای برای مناطقی که آب کافی ندارند، اندیشیده ایم، و آن کاشت یک دانه روغنی به نام گلرنگ است که سال گذشته با یک بار آب دوتن برداشت از این محصول داشتیم، و همچنین هر تن گلرنگ دو برابر هر تن گندم قیمت دارد.

استفاده از گلرنگ خیلی بهتر از استفاده از جوهر زعفران است

صادقی با اشاره به اینکه گل گلرنگ هم به اشتغالزایی و درآمد زایی به دنبال دارد، اظهارداشت: استفاده از رنگ طبیعی بهتر از رنگ صنعتی است و در بازار همه فرق گلرنگ و زعفران را می دانند اما استفاده از گلرنگ خیلی بهتر از استفاده از جوهر زعفران است.و این محصول برای قنادی ها و رستوران ها کاربرد زیادی دارد

متوسط عملکرد آبی گندم رقم خوبی است

وی با بیان اینکه انتخاب مشارکتی ارقام به وسیله خود زارعین هم انجام شدهاست، تصریح کرد: متوسط عملکرد آبی گندم در استان رقم خوبی است و از متوسط کشوری بالاتر است. بیش از 85 درصد تامین غذا بر عهده بخش کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس ادامه داد: بعد از آن که رهبری اعلام کردند:«بحث روغن و میزان واردات آن یک سرشکستگی ملی است.» برای تولید گلرنگ، کلزا ، سویا و آفتابگردان برنامه ریزی شد که در چرخه قرار بگیرند و همه باید از این طرح حمایت کنند، مخصوصا با توجه به اینکه عده ای همچون یک تشکیلات مافیایی مانع از شکل گیری تولید قوی داخلی روغن می شوند.همانطور که مطلع هستید گردش مالی عظیمی در واردات روغن وجود دارد.

برنج کاری تک محصوله در محدوده سد داریم

صادقی با اشاره به اینکه در حومه سد 13هزار هکتار زمین تک محصوله هستند،گفت: ممکن است برخی دستگاه ها چند صد هکتار زمین در این محدوده داشته باشند اما در همان زمین ها هم مردم کشت می کنند.وی در ادامه افزود: به این موضوع یقین پیدا نکرده ام که رها نکردن آب سد برای تامین منافع این چند صد هکتار زمینی باشد که متعلق به دستگاه دولتی است.

پشتوانه قانونی قوی برای قانون منع کشت وجود ندارد

معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس با بیان اینکه پشتوانه قانونی قوی برای قانون منع کشت وجود ندارد،بیان کرد: یک زمانی یکی از قضات به شوخی به من گفتند اگر کسی بخاطر منع کشت از شما شکایت کرد حق با اوست، فکر سند برای آزادی خودتان باشید.

و از طرفی در بحث مبارزه با چاه های غیر مجاز نیز ضعف قانونی وجود دارد،اما ما شاهد هستیم که در استان هایی مانند گلستان شخص دادستان استان به بحث جلو گیری استفاده از چاه برای آبیاری برنج ورود کرده.پس می توان برای مدیریت منابع آبی و عدم استفاده از آن برای کشت برنج در همین سطح استانی تمهیداتی در نظر گرفت.

صادقی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی می‌تواند توصیه کند چه بکارید بهتر است و یا چه چیزی نکارید بهتر است، تصریح کرد: نمی‌توان به مردم امر و نهی کرد، حمایت از تولیدات مردم جزو وظایف مهم و ذاتی ماست اگر امر و نهی کنیم خلاف رسالت ماست. وی تصریح کرد: هرکس هر نوع کشتی را که می‌خواهد می‌تواند بکارد.وی همچنین اظهار داشت:ما دو سال است که هیچگونه خدماتی در کشت برنج به کشاورز ارائه نداده ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید باور کرد که چشمه های حوزه های استان فارس در حال خشک شدن است،اظهار داشت: به همین دلیل مشکلات اقتصادی و حتی مشکلاتی برای سلامت مردم ایجاد شده است، ما مسئول هستیم که اینها را فریاد بزنیم.

اگر سفارش مسئولین پشت سرچاه‌های عمیق نباشد احتمال اینکه چاهی مجوز بگیرد خیلی کم است!

وی یکی از موانع بزرگ در استان فارس را این مسئله دانست که عمده بار اشتغال مردم روی دوش کشاورزان است و در این خصوص ابراز داشت: در دنیا حداکثر اشتغال زایی کشاورزی 14 الی 15 درصد است، که همان مقدار هم با مکانیزه کردن کارها سعی دارند تقلیل بدهند، اما در این استان کسی دلسوزی نکرد که این بار اشتغال را از دوش کشاورزان بردارد و فکری برای این قضیه نشده است.بنابراین نمی توان به صورت ناگهانی کشت را ممنوع کرد چرا که خیلی از مشاغل دیگر وابسته به این قضیه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس با بیان اینکه خیلی از مسئولین در تک تک چاه هایی که حفر شد مقصر هستند، افزود: اگر سفارش مسئولین پشت سرچاه های عمیق نباشد احتمال اینکه چاهی مجوز بگیرد، کم است، نمی توان به راحتی چاه زد کافیست امتحان کنید. باید بپذیریم که فکر نسل آینده نبودیم به همین خاطر امروز در بحث کشاورزی شاهد چنین وضعیتی هستیم.وی ادامه داد: البته همین الان هم نباید نا امید بود به دور از هیاهو و حب و بغض هنوز هم می‌توان کار کرد به رغم اینکه اعتبارات ما از صد به دو رسیده است.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس با اشاره به اینکه روی ذهنیت مردم باید کار کرد، افزود: اینها که پشت در سازمان های مثل جهاد کشاورزی جمع می‌شوند و حتی گاهی بد و بیراه هم می گویند حق دارند صادقی اظهار داشت: اگر به کشاورزان گفته شود برنج یا گندم نکارید یا باید برایشان شغل ایجاد کرد تا بتواند امورات زندگی خود را بگذراند یا باید پول«نکاشت» به آنها بدهیم تا سفره شان خالی نماند. وی افزود: در استان فارس دو جلسه در این باره گرفته شده است اما هنوز هیچ اقدامی عملی در این خصوص انجام نشده است.

نمی‌شود فی البداهه به مردم گفت کشت نکنید

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس با اشاره به اینکه وزارت نیرو می تواند آب را از مردم بگیرد اما باید در عوض آن به مردم پول بدهد، افزود: اگر به کسی گفته می‌شود گندم نکارید باید به او خسارت بدهیم نمی شود فی البداهه به مردم گفت کشت نکنید.

صادقی با بیان اینکه زمانی که اعلام شد کشت برنج ممنوع است در استان 10هزار هکتار کشت برنج کاهش یافت، بیان کرد: نمی توان گفت این اعلام ها بی اثر است اما طبیعتا پس از این اعلام ها قیمت برنج نیز بالا رفت . وی با اشاره به اینکه برنج صرفه اقتصادی خوبی دارد، ادامه داد: دستگاه های خوبی برای کشت برنج به کمک کشاورزان آمده است ،نمی توان به این راحتی برای آن جایگزینی معرفی کرد که بین کشاورزان مقبولیت پیدا کند.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس، گفت: خیلی سخت است که کشاورزی را قانع کرد که کشت نکند کشاورزان به ما پاسخ می دهند که شما ما را می‌ترسانید که اگر ما به کشت ادامه دهیم، بچه های ما در آینده از تشنگی بمیرند اما ما خودمان همین حالا داریم از گرسنگی می‌میریم.

باحرف نمی شود کسی را راضی کرد که کشت نکند

صادقی در ادامه افزود: کشاورز پیش خود محاسبه می‌کند که اگر با هر زحمتی که شده کشت کند مثلا 15میلیون تومان درآمد کسب می‌کند که مقداری از آن بخاطر هزینه های قبلی صرف می شود اگر ده میلیون تومان یا حتی اگر پنج میلیون تومان به هر کدام از آنها بدهی و بگویی کشت نکن ممکن است قبول کنند اما با حرف نمی شود کسی را از کشت منصرف کرد.

وی با بیان اینکه کسانی که کاشت کردند اگر بیمه باشند خسارت خود را می گیرند،افزود: البته پول بیمه دور قبل حدود یک سال طول کشید تا به دست کشاورزان خسارت دیده رسید، ممکن است امسال بیشتر هم طول بکشد اما کشاورزان حتی به ازای هر هکتارخسارت دیده 500 هزارتومان خسارت هم راضی هستند. قشر قانعی هستند. معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس در ادامه اظهار داشت: ما دستمان بسته است و برای کشاورزان خسارت دیده هیچ کاری نمی توانیم بکنیم متولی حمایت از کشاورز آسیب دیده به خاطر خشکسالی مدیریت بحران استانداری است.

صادقی افزود: اعتبار خشکسالی در سازمان ما در نظر گرفته شده است اما تاکنون ریالی تخصیص پیدا نکرده است، چون نتوانستند پول آن را تامین کنند.

وی تاکید داشت: راهکار اساسی حل این مشکل، این است که شغل جایگزین کشت برای مردم ایجاد شود تا مردم برای معاش دچار مشکل نشوند خیلی از بزه کاری که در حاشیه شهر ها رخ می دهد از تبعات همین مشکل است اگر ایجاد شغل جایگزین فعلا ممکن نیست حداقل هزینه نکاشت را به مردم بدهند تا زندگی آن ها مختل نشود.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس گفت: در گام اول همه باید کمک کنند تا کشاورزان استان را قانع کنیم که برنج را نکارند.

صادقی با اشاره به وظایف جهاد کشاورزی برای حل این مشکل، بیان داشت: بحث آموزش شیوه های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت، معرفی و قابل دسترسی کردن دستگاه های بروز، بازاریابی برای محصولات کشاورزان وظیفه ماست و تا حدودی هم سعی در انجام آن داشته ایم اما همه این وظایف نیاز به اعتبار دارد اما دست ما بخاطر کمبود اعتبارات بسته است

وی در ادامه افزود: برای سالهای آینده با توجه به وضعیت استان و محدودیت منابع آب یک سری پیشنهادات برای کشت به کشاورزان خواهیم داد که اگر پیشنهادات را بپذیرند از آنها حمایت خواهیم کرد، مثلا برای تهیه نهال بادام و پسته و انگور دیم یارانه در اختیار آنها قرار می‌دهیم یا در بحث زراعت ها بذر مرغوب می دهیم خرید تضمینی هم خواهیم داشت امسال هم سعی کردیم که این کار را انجام دهیم.

وی همچنین اظهار داشت: شرایط ارائه تسهیلات در حوزه کشت صنعتی و گلخانه ای بسیار مساعد است چراکه منابعش بوسیله بانک تامین خواهد شد نه دولت.

سالانه 13 تا  14 میلیون تن گندم برای خودکفایی در سطح کشور لازم است

معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس با بیان اینکه پارسال تقریبا یک میلیون و 174 هزار تن گندم تحویلی در استان داشته ایم، تصریح کرد: امسال پیش بینی شده است که بیشتر از پارسال برداشت خواهیم داشت.

صادقی گفت: در استان فارس 275 هزار هکتار آبی و 100هزار هکتار دیم زیر کشت گندم داریم و قصد داریم در برنامه ششم کشت آبی را به 236 هزار هکتار کاهش دهیم و کشت دیم را به همین میزان افزایش دهیم که در همین راستا با موسسه تحقیقات دیم جهانی در ارتباط هستیم.

وی اظهار کرد: تصمیم داریم با افزایش عملکرد در هکتار، در عین کاهش سطح زیر کشت، تولید را افزایش دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس در ادامه بیان داشت: طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار هم می تواند به مشکل فعلی منطقه زمین های پایین دست درودزن کمک کند و همچنین همه زمین های منطقه مذکور در اطراف سد درودزن حق آبه دارند اما اینکه سند دارند یانه باید پایش شود.

صادقی در پایان سخنان خود گفت: محصولات کشاورزی و زراعی ما از سالم ترین محصولات دنیاست .

در پایان این جلسه معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان فارس آمادگی خود را جهت شرکت در مناظره دانشجویی در دانشگاه شیراز جهت پاسخ گویی و رفع شبهه های به وجود آماده مشکلات کشاورزان اعلام کرد.

گفتنی است، دانشجویان بسیجی دانشگاه های شیراز با جدیت تمام به دنبال حل مشکلات کشاورزان خسارت دیده هستند.به نظر می رسد در حال حاضر برای مسئولین ، مسجل شده که دانشجویان به دنبال هیاهو های بی فایده در پیگیری قضیه نیستند و تنها به خاطر نقش مطالبه گری و آگاهی بخشی دانشجو به عنوان موذن جامعه پیگیر مسائلی از این دست هستند

نظرات بینندگان