کد خبر: ۸۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
در گفتگو با «شیرازه» مطرح شد؛

مجوزهای بدون کارشناسی در حفر چاه، عدم مدیریت در دبی آب و الگوی کشت؛ عوامل محکومیت دشت‌ها به خشکی

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی آب استان فارس گفت: هر دشت یک بستر و یک دبی خاصی دارد و ما حق نداریم از یک دشت به دلیل خروجی بیشتر، بیشتر ازمیزان دبی آن استفاده کنیم تا باعث خشکی و ممنوعه شدن آن دشت شویم.

مجتبی بلوچی در گفتگو با شیرازه با بررسی بحران آب، به الگوی کشت هر اقلیم و ایجاد کشت مقاوم در آن منطقه اشاره و بیان کرد: تغییر الگوی کشت هم الزامی برای وزارت کشاورزی است که این موضوع هنوز به‌طور جدی رخ نداده است.

به گفته وی، باید مدیریت کلانی برای جغرافیای هر منطقه وجود داشته باشد تا کشت مقاوم و مناسب با شرایط آن اقلیم به وجود آید که متاسفانه این طبقه‌بندی انجام نشده است و معمولا جهاد کشاورزی پس از مردم و کشاورزان بیدار شده و به راه می‌افتند.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی آب استان فارس با ذکر مثالی ادامه داد: کشاورزان منطقه سروستان به دلیل خشکی و شوری آب از ذرت به سمت پسته رفتند و الان با توجه به اقلیم سروستان، کشت پسته بسیار مقرون به صرفه است.

عدم درک اهمیت الگوی کشت و استفاده از آبیاری غرقابی در برخی نقاط فارس

بلوچی با بیان اینکه هنوز در برخی مناطق مثل شمال فارس، مردم معضل بحران آب و اهمیت الگوی کشت مناسب را درک نکرده‌اند و متاسفانه از آبیاری غرقابی استفاده می‌کنند، گفت: باید جهاد کشاورزی بستر استفاده صحیح از منابع آبی و الگوی کشت مناسب آن منطقه را به وجود آورد.

ترسیم الگوی کشت هر منطقه بر اساس اقلیم آن

به گفته این فعال عرصه کشاورزی، باید جهاد کشاورزی الگوی کشت هر منطقه را بر اساس اقلیم آن منطقه به دست آورد و انگاه با حمایت از کشاورزان بستر کشت، داشت و خرید محصول را به وجود آورد و سپس به فکر صادرات محصول باشد؛ اما متاسفانه این عزم وجود ندارد.

این کارشناس حوزه آب افزود: امروز متاسفانه کشاورز باید خود به فکر تولید، ارقام تولید و مراحل داشت به‌طور کامل باشد و سپس به دنبال بازار فروش باشد یا اینکه چشم بسته به میدان برود.

وی گفت: اگر کشاورز دنبال بازار فروش باشد باید بازرگانی قوی باشد و آیا کشاورزان توان این امر را دارند که بخش بازرگانی ایجاد کنند؟

ایجاد اتاق بازرگانی برای محصولات

متخصص حوزه آب گفت: چرا مثلا ما اتاق بازرگانی با کشورهای مختلف داریم اما به طور مثال اتاق بازرگانی گوجه فرنگی به طور اختصاصی نداریم.

مجوزهای بدون کارشناسی در حفر چاه، عدم مدیریت در دبی آب و کشت مناسب؛ عوامل خشکی دشت‌ها

بلوچی به مبحث دشت‌های ممنوعه اشاره و بیان کرد: هر دشت یک بستر و یک دبی خاصی دارد و ما حق نداریم از یک دشت به دلیل خروجی بیشتر، بیشتر ازمیزان دبی آن استفاده کنیم و این مثال این است که ما در خانه ظرفیت پذیرایی 10 نفر را بیشتر نداشته باشیم و 100 مهمان دعوت کنیم.

وی افرود: مجوزهای بدون کارشناسی در حفر چاه، عدم مدیریت در دبی آب و عدم کشت مناسب باعث ممنوعه و غیرقابل کشت شدن یک دشت و محکوم شدن درختان و مراتع یه خشکی می‌شود.

به گفته این کارشناس حوزه آب، عدم و سوءمدیریت در حوزه آب و نگاه سیاسی به این مقوله فرا از نگاه فنی باعث محضل آب و پدیده بیش از پیش خشکی شده است.

نظرات بینندگان