کد خبر: ۸۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
معاونان جهاد کشاورزی فارس مطرح کردند:

فعالیت جهاد کشاورزی براساس سندهای راهبردی «اقتصاد مقاومتی» و «توسعه»/ سهم فارس از تسهیلات خروج از رکود 517 میلیارد تومان

صبوری‌پور گفت: طی سند راهبردی 10 ساله اقتصاد مقاومتی، میزان هر محصول مشخص‌شده است.

به گزارش شیرازه، جعفر صبوری‌پور طی نشستی در پاسخ به سؤالات شیرازه در ارتباط باوجود سند راهبری توسعه کشاورزی استان فارس است، گفت: سند توسعه بخش کشاورزی به‌عنوان سند بخشی - راهبردی ذیل سندهای برنامه پنج‌ساله توسعه و سند راهبردی 10 ساله اقتصاد مقاومتی است که هرکدام ردیف، اهداف و اعتبارات مشخصی دارد و جهاد کشاورزی براساس سند توسعه بخش کشاورزی برنامه پنج‌ساله توسعه و سند راهبردی 10 ساله اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند.

طی سند راهبردی 10 ساله اقتصاد مقاومتی، میزان هر محصول از محل بهره‌وری مشخص‌شده است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: طی سند راهبردی 10 ساله اقتصاد مقاومتی، میزان هر محصول از محل بهره‌وری و محل کاهش سطح و برآیند و اهداف آن برنامه‌ریزی و مشخص‌شده است که مثلاً بر اساس سند توسعه راهبردی اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید گندم از یک‌میلیون و 150 هزار تُن در سال 93 به یک‌میلیون و 560 هزار تن در سال 99 می‌رسد.

وی با اشاره به سند فعالیت و توسعه بخش کشاورزی گفت: در برنامه پنج‌ساله، هم سند توسعه شهرها بر اساس سند بخشی است و هم سند بالادستی طرح آمایش داریم.

سهم فارس از تسهیلات خروج از رکود 517 میلیارد تومان است

صبوری‌پور در پاسخ به دیگر سؤال این رسانه مبنی بر حمایت از کشاورزان آسیب‌دیده و تولیدکنندگان، به تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی برای خروج از رکود برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: سهم استان فارس از این تسهیلات، 517 میلیارد تومان است که از این سهم در حدود 200 میلیارد تومان به بخش کشاورزی واگذاری شده است و بر اساس آن، واحدها طرح‌های خود را در سامانه ثبت‌نام کرده و این طرح‌ها در کمیته‌های کارشناسی مور بحث قرار می‌گیرند.

تسهیلات ارزان‌قیمت خشکسالی در فارس، 65 میلیارد تومان تصویب شد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: بر اساس سفر آبان 93 هیئت دولت به استان فارس؛ تسهیلات ارزان‌قیمت خشکسالی در فارس، 65 میلیارد تومان تصویب شد که 45 میلیارد تومان آن جذب‌شده است و برای عبور از خشکسالی و تسهیلات کاشت، داشت و برداشت در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

در بحث الگوی کشت رِیس کردن یک رقم گندم 12 سال طول می‌کشد

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس نیز در پاسخ به شیرازه مبنی بر تهیه الگوی کشت بر اساس اقلیمای منطقه گفت: الگوی کشت از وظایف جهاد کشاورزی در سند توسعه راهبردی هست.

محمد صادقی در ارتباط با معرفی نوع ارقام و کشت آنها گفت: ما پارسال بالغ‌بر 70 - 80 رقم گندم کم آب در استان آوردیم و در 12 سایت، 30- 40 رقم کشت کردیم که 4- 5 رقم به دست آوردیم و به‌عنوان نمونه در خرامه از یکی از ارقام گندم از شش هزار تن به 12 هزار تن کشت اضافه رسیدیم.

وی گفت: ارقام کریم، کوه دشت و ده دشت با مقدار کم آب به سه تُن محصول می‌رسند، همچنین رقم گل‌رنگ پارسال با یک آب به یک یا دو تن و بدون آب به 700 کیلو رسیدیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس اضافه کرد: در بحث الگوی کشت رِیس کردن یک رقم گندم 12 سال طول می‌کشد؛ یعنی از زمانی که محصول کشت شود تا یک رقم به وجود بیاید و شاید طی این مدت یک محصول دو سال بعد از چرخه خارج شود.

الگوی کشت، کار مولتی دیسپلینه است

وی با بیان اینکه الگوی کشت ما باید مزرعه به مزرعه افزایش تولید داشته باشیم، تصریح کرد: الگوی کشت، کار مولتی دیسپلینه است و باید 10- 12 تخصص کشاورزی در کنار متخصصین اقتصادی باشند تا این الگوی کشت به دست آید.

شهرستان جهرم از 40 سال پیش در آبیاری قطره‌ای پیشتاز بوده است

صادقی در پاسخ به سؤال دیگری از این رسانه مبنی بر بهره‌وری آب و جلوگیری از ممنوعه شدن دشت گفت: در بحث بهره‌وری آب، سیستم‌های آبی و سطح سفره‌های آبی باید مدیریت شوند که استان فارس پیشتاز در این امر بوده و هست و در این مورد از 40 سال پیش در آبیاری قطره‌ای در شهرستان جهرم پیشتاز بوده است که اگر این اتفاق در آن شهرستان نمی‌افتاد امروز این کشت محصولات دران منطقه وجود نداشت.

روی آبیاری بارانی به علت تبخیر برنامه‌ریزی گسترده‌ای وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس با اشاره به آبیاری کم‌فشار و مدیریتی که چند صد هزار هکتار زمین کشاورزی با این نوع آبیاری می‌شود، گفت: روی آبیاری بارانی به علت تبخیر برنامه‌ریزی گسترده‌ای وجود ندارد و کشت گلخانه‌ای نیز تا 10 برابر افزایش محصول و صرفه‌جویی در آب دارد.

بیشتر سرمایه‌گذاری صادراتی در استان فارس بر روی محصولات باغی هست

وی در پاسخ به دیگر سؤال شیرازه در مورد کشت محصولات ارگانیک و صادرات آن با اشاره به تولید محصولات ارگانیک و صادرات آن گفت: بیشتر سرمایه‌گذاری صادراتی در استان فارس بر روی محصولات باغی هست و بر محصولات زراعی کمتر سرمایه‌گذاری می‌شود.

نظرات بینندگان