کد خبر: ۸۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

آتش سوزی دریاچه پریشان مهار شد

تالاب پريشان شامگاه یکشنبه دچار آتش سوزی شد و آتش سوزی مهار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، حمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار داشت: آتش سوزی حدود ساعت یک بامداد پس از پنج ساعت تلاش بی وقفه ماموران محیط زیست و دوستداران محیط زیست و نیروهای مردمی مهار شد.
وی ادامه داد: سطوح دریاچه پریشان به علت خشکسالی و کم آبی پوشیده از علف های موسوم به خارماهی است، ارتفاع این سطوح علفی در برخی از مناطق دریاچه به سه متر می رسد،متاسفانه با سهل انگاری و بی مبالاتی برخی گردشگران و چوپانان شاهد افروختن و رها کردن آتش هستیم و این موارد منجر به بروز آتش سوزی گسترده می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه ما هیچ اعتباری برای کنترل آتش در مناطق زیست محیطی نداریم بیان داشت: اندک اعتبارات جاری که به ما تعلق می گیرد باید صرف مهار آتش سوزی های گسترده ای شود که معمولا هر سال در فصول گرم سال با آن مواجه هستیم، محیط زیست با نیروهای محدود و امکانات کم و خودروهای فرسوده و فاقد هر گونه اعتبارات برای مهار آتش سوزی و تجهیز نیروها با دست خالی باید همه این آتش سوزی ها را مهار کند و این شدنی نیست.
وی با بیان اینکه برخی از آتش سوزی ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست گفت : قطعا آتش سوزی در عرصه ای جنگلی و رویشگاه گیاهان کمیاب مهم است و باید به سرعت مهار شود اما متاسفانه برخی از کسانی که بتازگی دوستدار محیط زیست شده اند و دراین زمینه فقط شعار می دهند هر نوع آتش سوزی را مهیب و ویرانگر توصیف می کنند.
ولوی گفت: برخی از مناطق علفی خواه ناخواه با کمترین جرقه ای آتش می گیرد و مهار لحظه ای آن میسر نیست، فرسوده و مستهلک کردن نیروها برای مهار این آتش سوزی ها توجیه ندارد، این موارد را باید به همه علاقه مندان به محیط زیست گوشزد کنیم.
ولوی افزود:سطوح دریاچه پریشان پوشیده از انواع علف های خشک است که در سالهای کم آبی مقدار خشکی آن بیشتر می شود ضمن آنکه سطح این دریاچه دارای خاک نرم و سست است و با عبور افراد و خودروها همگان در خاک و گل گیر می کنند بنا بر این حرکت در سطوح دریاچه بسیار مشکل و سخت است و مهار آتش را دوچندان سخت می کند ، این موارد باعث می شود که ما مشکلات عدیده در مهار آتش سوزی های پریشان داشته باشم .
دریاچه فامور (پریشان) یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در سالهای پر باران سطوح آن آبگیری می شود ، این دریاچه در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون در فاصله 150 کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار گرفته است. این دریاچه به نام های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌ است.

نظرات بینندگان