کد خبر: ۹۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
مدیر کانون رهپویان وصال:

گزینش‌های محدودکننده در امر خدمت‌رسانی کاری غیرانسانی است

مدیر کانون رهپویان وصال شیراز گفت: اگر برای خدمت‌رسانی در حوزه امور اجتماعی گزینش‌های محدودکننده و برخی موارد جزئی را اصل بدانیم کاری غیرانسانی است.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام سید محمد انجوی‌نژاد بعد از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: جنس فعالیت شورا و شهرداری بیش از آن‌ که دولتی و سازمانی باشد از جنس خدمت‌رسانی مردمی و فعالیت خیرخواهانه است و بنابر آمارها بخش بزرگی از فعالیت‌های خیریه شهرهای ما در اختیار اقشاری است که به‌صورت متعارف در شمار اقشار دین‌مدار تعریف نمی‌شوند.

وی افزود: گاهی توسط برخی افراد عنوان می‌شود که قرارگرفتن بخش بزرگی از فضای خدمات‌رسانی شهرهای ما در اختیار عناصری که دین‌داری را در وجهه شخصی تعریف می‌کنند، یک آسیب بوده و باید برای تغییر آن اقدامی عاجل انجام داد.

انجوی‌نژاد یادآور شد: افراد مخالف خدمات‌رسانی عرفی، عنوان می‌کنند بعد از سی و اندی سال از انقلاب حضور عناصر مؤمن و متعهد در حوزه خدمت‌رسانی با غیبت مواجه است و ما عرصه عملیات را به جبهه غیردینی واگذار کرده و مشغول مباحث نظری و استراتژیک شده‌ایم و با همین استدلال بیان می‌کنند اکنون زمانی است که انقلابیون و متعهدان وارد حوزه خدمات‌رسانی شده و کار را از افراد غیردینی بگیرند.

وی تصریح کرد: بنده عنوان می‌کنم که این نگاه حذفی مطابق با سیره اهل‌بیت(ع) و فحوای کلام الهی نبوده و این‌گونه نیست که خدمات رساننده به مردم باید حزب‌اللهی و مؤمن صد در صد باشد بلکه هر کس حتی اگر کاملاً بی‌دین باشد می‌تواند به مردم خدمت کند که از سویی تا زمانی که افراد قانون کشور را رعایت کنند حقوقی دارند و می‌توانند در امور کشور خود مشارکت داشته باشند.

انجوی‌نژاد بیان کرد: این نگاه نیز درست نیست که مؤمنان در فضای خدمات‌رسانی اجتماعی حضور ندارند چراکه بسیاری از مؤسسان و فعالان خیریه‌ها افراد مؤمن هستند و از سویی صحیح نیست که با این انگیزه وارد عرصه خیررسانی شویم که کسانی را از آن بیرون کنیم که این همان رقابت برای منافع جناحی است.

وی با اشاره به مشی رهبر معظم انقلاب در مورد جذب حداکثری و عملکرد پدرانه در مورد مردم عنوان کرد: از نظر دین اسلام خدمت به انسان عبادت است حتی اگر خدمت‌دهنده مؤمن و معتقد نباشد مگر در مواردی که گروه‌هایی وارد کاری شوند و با ظاهر تشکیل سمن اهداف دیگری داشته باشند که در این موارد اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی مانع خواهد بود.

این فعال فرهنگی و دینی اضافه کرد: این چه نگاهی است که کار را از دست افرادی که از نظر ما مورد تائید نیستند بگیریم و مگر عرصه کار و خدمت آن‌قدر محدود است که هیچ عرصه‌ای برای خدمت و خیررسانی باقی نمانده که تنها به فکر تغییر عناصر خدمات‌رسان در حوزه‌هایی خاص باشیم.

وی یادآور شد: اشکال برخی از ما دین‌داران ظاهری این است که دین‌داری را از دین‌مداری شروع می‌کنیم در حالی‌ که دین‌داری از امور انسانی و نیک‌اندیشی آغاز می‌شود چنانکه امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود هر کس شنید فردی (چه مسلمان و چه غیرمسلمان) کمک بخواهد و او را یاری نکند در دایره ایمان نخواهد بود.

حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد ابراز داشت: اگر برای خدمت‌رسانی در حوزه امور اجتماعی گزینش‌های محدودکننده و التزام و برخی موارد جزئی را اصل بدانیم کاری غیرانسانی است چنانکه فردی دوست ندارد مسلمان باشد اما دوست دارد انسان باشد و شاید از همین طریق پله به پله جذب دین شود.

وی اضافه کرد: امام رضا(ع) می‌فرماید اگر می‌خواهید محبت ما در بین جوامع دیگر نشر پیدا کند چشمان خود را ببندید بدون تبلیغ خدمت کنید که آن‌ها از خدمات شما خوششان می‌آید به دنبال مکتب پرورش‌دهنده شما خواهند گشت چنانکه در فرموده معصوم عنوان‌شده با چیزی به غیر از زبان خود مردم را به دین دعوت کنید.

 مدیر کانون رهپویان وصال شیراز خاطرنشان کرد: برای انجمن‌های خدمت‌رسانی و سمن‌های اجتماعی باید گزینش به حداقل برسد که بسیاری از زنان و مردان که از نظر ظاهری جز مؤمنان نیستند و برای فقرا و مشکلات کشور اشک می‌ریزند و حتی ممکن است با خیلی از مبانی ما بیگانه نباشند اگر ما خود را از آن‌ها جدا نکنیم.

وی عنوان کرد: برخی از ما سالهاست از جامعه جدا و به نوشتن تئوری برای جامعه مشغول شده و تنها نقش خود را هدایتگری تصور کرده‌ایم که باید افراد را از انحراف نجات دهد در حالی‌ که بسیاری در اطراف ما بیش از دستورالعمل و تئوری، محتاج خدمت هستند.

مظفر مختاری عضو شورای شهر شیراز نیز در همین زمینه گفت: مردم ما مردم صادقی هستند و وقتی ببیند خدمتگزاری از یک پاکبان تا مدرس، مدیر یا روحانی خدمت صادقانه دارد او را قبول می‌کنند و گریز از مرکزی که در برخی ایجادشده به سبب آن است که اصل را بر جناح‌ها و گروه‌ها گذاشته و تا فردی از نظر وابستگی توسط گروه و جناحی تائید نشود به برخی مصادر راه نمی‌یابد.

محمد حق‌نگر رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز بیان کرد: فعالیت‌های کانون رهپویان در زمینه برگزاری مراسم و مناسبت‌ها از ایام تاسوعا و عاشورا و همین‌طور برگزاری اعتکاف بسیار درخشان است و این کانون در جذب جوانان برای فعالیت‌های مختلف بسیار موفق عمل کرده است.

شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه از خدمات حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد در حوزه فرهنگ و معارف اهل‌بیت و برگزاری شعائر الله تقدیر به عمل آورد.


منبع: فارس
نظرات بینندگان