کد خبر: ۹۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
بی‌تدبیری تیشه بر ریشه سنگ‌اشکن می‌زند؛

حال و روز ناخوش بزرگترین غار دست ساز دنیا

بی‌برنامه‌گی در بهسازی و مرمت غار سنگ‌اشکن، حال و روز بزرگترین غار دست‌ساز جهان را ناخوش کرده است.

به گزارش شیرازه  اگر چه سنگ‌شکنان جهرمی در زمان برداشت سنگ در بزرگ‌ترین غار دست‌ساز جهان، سعی می‌کردند طوری پیشروی کنند که غار تخریب نشود تا در گذر زمان و با وجود ستون‌های به‌جا مانده، علاوه بر مقاوم‌سازی، زیبایی غار را نیز بیشتر کنند و به نماد جهرمی‌ها تبدیل شود اما خبرها حاكی از آن است كه غار این روزها با ترک برداشتن قسمت‌هایی از سقف و آسیب رسیدن به تعدادی از ستون‌ها، خبرهای خوش چند وقت پیش درباره مرمت و بهسازی را به فراموشی سپرده است به طوری كه گام‌های لغزانش برای ایستادگی در برابر بی‌توجهی‌ها و غفلت‌های موجود، داد علاقه‌مندان میراث فرهنگی این شهرستان را نیز در آورده است.

این در حالی است كه همین یكی دو سال پیش شورای اسلامی شهر جهرم با همكاری تعدادی از علاقه‌مندان و دوستداران میراث فرهنگی و البته با صرف هزینه‌ای قابل توجه همایشی در رابطه با این غار با حضور مسئولان میراث فرهنگی کشور برگزار كرد به این امید كه از محل این اتفاق بتواند علاوه بر معرفی بیشتر این غار دست‌ساز بودجه‌ای را نیز برای حفظ و مرمت و بهسازی آن دست و پا كند؛ اقدامی كه تا همین امروز نه تنها سودی برای این غار در پی نداشته بلكه بی‌توجهی‌ها و غفلت‌های آشكار به  این اثر را بیش از پیش نمایان‌تر كرده است.

مشكلات فنی در كنار تغییر كاربری

در همین رابطه مجیدرضا جهان‌مهین مسئول مركز جهرم‌شناسی با اشاره به تغییر کاربری‌ زمین‌های اطراف و ساختمان‌های در حال احداث مجاور این غار به همشهری می‌گوید: این اتفاقات قطعا بر ماندگاری این اثر تاثیرگذار خواهد بود و اگر این روند ادامه پیدا كند تا چند سال آینده غاری وجود نخواهد داشت.

 جهان‌مهین كه خواهان حمایت قاطع متولیان میراث فرهنگی، مسئولان استان و شهرستان در حفظ و حراست از این اثر است می‌افزاید: مسائل و مشکلات مربوط به غار، در درجه اول مربوط به از بین رفتن ستون‌ها و کاهش قطر آن‌ها بر اثر فشار زیاد، ایجاد درز و شکاف و ترک‌هایی در سقف غار است که باعث ریزش سنگ‌ها در بعضی از قسمت‌ها شده است.

وی اضافه می‌كند: علاوه بر این دخل و تصرف‌های انجام گرفته و همچنین استفاده نکردن مناسب ونداشتن نگاه مثبت برای درآمدزایی از طریق جذب گردشگر باعث شده كه این غار آنچنان كه باید و شاید در جایگاه واقعی خود  قرار نگیرد.

جهان‌مهین با بیان اینكه برخی از این مشکلات فنی، امنیت بازدید کنندگان را نیز به خطر می‌اندازد یادآور می‌شود: هرچند برای حل این مشکلات با تلاش مسئولان، مطالعات زمین‌شناسی، تکتونیک، مقاوم‌سازی و نقشه برداری توسط دانشگاه صنعتی شیراز انجام گرفته و در قسمتی از غار عملیات مقاوم‌سازی نیز اجرا شده است، اما این عملیات کافی نیست و باید با تأمین بودجه لازم برای تمام قسمت‌های غار اقدامات لازم انجام شود.

لزوم همکاری دستگاه‌ها

از سویی دیگر مسیح عادل‌پور مسئول میراث فرهنگی شهرستان جهرم نیز به همشهری می‌گوید: این غار كه با شماره 10117 در فهرست آثار ملی ثبت شده نیازمند تلاش‌هایی بیشتر برای حفظ و حراست از آن است چرا كه بدون تردید با آسیب دیدن هر قسمت از آن گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ جهرم آسیب خواهد دید.

 عادل‌پور با بیان اینكه اعتبار در نظر گرفته شده از محل اعتبارات حوزه گردشگری سازمان میراث فرهنگی برای غار سنگ‌شکنان 20 میلیارد ریال بوده می‌افزاید: این مقدار بودجه برای محوطه‌سازی، بهسازی و مقاوم‌سازی آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به لزوم همکاری سایر دستگاه‌های شهرستان در حفظ و نگهداری از بزرگ‌ترین غار دست‌ساز جهان یادآور می‌شود: با تدابیر لازم و همکاری شهرداری و فرمانداری ویژه شهرستان جهرم در صدد عملیاتی کردن پروژه مذکور هستیم.

نیاز به 20 میلیارد تومان اعتبار

برنامه ریزی برای آغاز عملیاتی كردن پروژه غار سنگ‌شكنان جهرم در حالی از سوی مسئول میراث فرهنگی شهرستان جهرم اعلام می‌شود كه به نظر می‌رسد فرماندار ویژه شهرستان جهرم نگاه منطقی‌تری به این قضیه دارد.

این مطلب را از آنجا می‌توان فهمید كه وی معتقد است برای ساماندهی و مقاوم‌سازی غار سنگ‌شكنان جهرم نیاز به 20 میلیارد تومان اعتبار است در حالی‌كه سازمان میراث فرهنگی تنها قول اختصاص 2میلیارد تومان را داده است.

علیرضا صحرائیان فرماندار ویژه شهرستان جهرم با بیان این‌که طرح ساماندهی غارسنگ‌شکنان به تأیید رسیده و باید مسئولان میراث فرهنگی در خصوص مقاوم‌سازی آن کمک کنند، می‌افزاید: این طرح مقاوم‌سازی توسط دانشگاه شیراز تهیه ‌شده و ردیف بودجه‌ای نیز برای آن تعریف شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی غار سنگ‌شکنان، یادآور می‌شود: با اینكه چند ستون این غار مقاوم‌سازی شده است اما وضعیت كلی این غار مطلوب نیست و میراث فرهنگی باید برای حفظ این غار بودجه‌ای اختصاص دهد تا مقاوم‌سازی متوقف نشود.

حرف زدن كافی است

فرماندار ویژه شهرستان جهرم با اشاره به این‌که سنگ‌های این غار نیز شکل‌پذیری خوبی برای مجسمه‌سازی و کاربری‌های دیگر دارند، عنوان می‌كند: این كه مدام گفته شود این غار می‌تواند فرصت مناسبی برای گردشگری و اقتصاد حاصل از آن باشد دردی از ما را دوا نخواهد كرد بنابراین باید اقدام عملی برای این غار انجام شود.

صحرائیان كه اعتقاد دارد هنوز یک برنامه مدون كوتاه مدت و بلند مدت برای این غار وجود ندارد تصریح می‌كند: متاسفانه این غار هنوز فاقد یك نگهبان دائمی است در حالی كه باید یک نگهبان 24 ساعته برای حراست مستقر شود. برای جلوگیری از ساخت وساز سودجویان در اطراف غارسنگ شکن، باغات اطراف این غار نیز باید به گردشگری تغییر کاربری دهند.

*محمد باد پر

منبع: پسین جهرم

برچسب ها: غار دست ساز ، جهرم ، مرمت
نظرات بینندگان