کد خبر: ۹۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
پله پله تا کویر؛

تشنگی قنات های بوانات هر روز بیشتر از دیروز

رعایت نکردن حریم قنات، ساخت و سازهای بی رویه و حفر چاه های مجاز و غیر مجاز در حریم قنات سبب خشکیده شدن نیمی از قنات های بوانات شده است.

به گزارش شیرازه شهرستان بوانات در شمال شرقی فارس با دارا بودن نزدیک به 5 هزار کیلومتر مساحت، شغل بیش از 80 درصد مردمانش کشاورزی است که کشاورزی این شهرستان در گذشته از رودخانه اعظم، چشمه سارها و بیش از 500 دهنه قنات سیراب می شده اند.

شهرستان بوانات از حیث تعداد قنات یک چهارم کل قنات های فارس را در خود دارد که قدمت برخی از این قنات ها به بیش از 1000 سال نیز می رسد که نشان از نگاهی مهندسی در بهره برداری از منابع آبی در این شهرستان دارد.

اما در این سالها به سبب کم شدن بارش های سالیانه و حفر چاه های کشاورزی و صنعتی مجاز و غیر مجاز در این شهرستان سبب از آب افتادگی بیش از 70 درصد قنوات شده که برخی نیز کاملا خشک شده است.

قنات اسپرجان واقع در سوریان بوانات طی سالیان دراز بیش از 80 هکتار از اراضی و باغات این شهر را مشروب می کرده که در این راستا بالغ بر 200 بهره بردار از آب این قنات استفاده می کرده اند اما در حال حاضر تقریبا خشک شده است .

کشاورزان این منطقه بر این باورند که طی سالیان گذشته که این قنات پر آب بوده توسط برخی افراد سودجو حریم قنات که از چاه های آن 7/5 متر بوده رعایت نشده  و در حیم این چاه ها و در فواصل 4 متری و حتی کمتر از چاه های قنات درخت غرص شده که ریشه این درختان به چاه ها آسیب می زند و در دراز مدت سبب پر شدن و مسدود شدن این چاه ها می شود.

رحیمی یکی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من در حال حاضر نزدیک به 70 سال دارم و طی این سالها یاد نمی دهم که این قنات خشک شده باشد و این قنات از دهنه به سمت مادر چاه خود دو دهنه داشته که در سالهای گذشته یکی از دهانه های چاه های این قنات پر شده و روی آن ساخت و ساز صورت گرفته که غیر قانونی است.

سید مهدی هاشمی یکی دیگر از کشاورزان این منطقه که تقریبا 36 ساله است نیز ضمن تایید گفته آقای رحیمی  به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات اصلی این قنات رعایت نشده حریم قانونی قنات است که در فاصله 200 متری دهنه این قنات چاه آبی به عمق 30 متر حفر شده که با مجوز اداره منابع آب بوده و  این خود به از آب افتادن این قنات کمک می کند.

هاشمی افزود: بارها با کشاورزان به ادارات منابع آب، جهاد کشاورزی و فرمانداری مراجعه کرده ایم اما هنوز جواب نگرفته ایم و در حال حاضر قنات آب بسیار ناچیزی دارد و درختان و باغات ما که اکثرا درختان گردویی با عمر بیش از 200 ساله دارند در حال خشک شدن است.

وی حفر چاه های مجاز در بالا دست قنات در سالهای قبل را یکی از عوامل مهم خشک شدن این قنات دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بالادست قنات چاه گرفته اند و آب خود ما را می کشند و با التماس به ازای هر ساعت 30 هزار تومان به خودمان می فروشند این کجای عدالت است.؟

کشاورزان منطقه اسپرجان در پایان از مسئولین خواستند تا هنوز فرصتی باقیست فکری به حال کشاورزان این منطقه کنند که فردا دیگر دیر است.


منبع: حرف رسا

نظرات بینندگان