کد خبر: ۹۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵

رئیس اتحادیه بین المللی نجوم به پاسارگاد می آید

پرفسور جان برناد هرنشاو رییس بخش آموزش و توسعه اتحادیه بین المللی نجوم(IAU ) و استاد دانشگاه کانتربوری نیوزلند برای بازدید از فعالیت های نجومی به شهرستان پاسارگاد می آید.

به گزارش شیرازه  پرفسور جان برناد هرنشاو رییس بخش آموزش و توسعه اتحادیه بین المللی نجوم(IAU ) و استاد دانشگاه کانتربوری نیوزلند برای بازدید از فعالیت های نجوم  به شهرستان پاسارگاد می آید.

پرفسور جان برنارد  به دعوت مرکز دانش های بنیادی(IPM ) برای سخنرانی های متعددی در مدرسه بین المللی نجوم  ISYA2016و دانشگاه هایی نظیر صنعتی شریف، شیراز و جمع منجمان آماتور ایران در سالن برج میلاد چند روزی است که میهمان ایرانیان است.

این پرفسور معروف در حوزه نجوم و اخترفیزیک در زمینه هایی چون کهکشان راه شیری، چرا به نجوم می پردازیم، رصد خانه 1.8 متری دانشگاه کانتربوری نیوزلند و فعالیت های منجمان در سراسر دنیا ، سخنرانی هایی دارد.

در همین راستا ویژه سخنرانی برای وی روز دوشنبه 8 شهریور از ساعت 18 الی 19:30 در  محل سالن کانون شهید فهمیده شهرستان پاسارگاد در نظر گرفته شده است، این برنامه با هماهنگی شورای شهر، انجمن نجوم پاسارگاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می شود.

پس از برنامه سخنرانی،  جان برنارد هرنشاو با حضور عده ای ازمسئولان، فعالین حوزه نجوم و گردشگری صحبت های مقدماتی پیرامون پایلوت شدن شهرستان در زمینه گردشگری نجومی و طرح های علمی مشترک با انجمن و علاقمندان از سوی اتحادیه بین المللی نجوم  خواهند داشت. شایان ذکر است که اتحادیه بین المللی نجوم هدایت تمامی برنامه های نجومی چه در سطح حرفه ای و چه در سطح آماتوری در دنیا را برعهده دارد.

اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (International Astronomical Union) یا به اختصار IAU سازمانی بین المللی است که هدفش ترقی و حفظ دانش اخترشناسی در تمام زمینه هاست، این سازمان در سال 1319 گشایش یافت و یکی از اعضای گسترده تر انجمن علمی شورای بین المللی علوم(ICSU) است، اعضای این انجمن در سراسر دنیا اخترشناسان حرفه ای هستند که مدرک دکترا یا بالاتر را دارند و در فعالیت های حرفه ای و آموزش نجوم شرکت می کنند.

IAU به عنوان معتبرترین مرجع در اخترشناسی وظیفه نامگذاری اجرام آسمانی و هرگونه عوارض سطحی آن را هم بر عهده دارد.

فعالیت های علمی و آموزشی IAU  را 11 بخش علمی آن انجام می دهند و در آن بخش ها بیش از 40 کمیسیون تخصصی مختلف در تمام زمینه های اخترشناسی ( شامل بیش از 70 کارگروه برنامه ریزی و اجرا) کار می کند.

سیاست های کاری بلند مدت IAU توسط مجمع عمومی آن معین می شود و توسط هیئت اجرایی به انجام می رسد. دبیرخانه این اتحادیه در انستیتوی اخترفیزیک در فرانسه است و اعضای آن از سراسر دنیا هستند.

منبع:  طنین پاسارگاد

نظرات بینندگان