کد خبر: ۹۵۵۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵

راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک در نظام دادگستری فارس

رئیس‌کل دادگستری استان فارس گفت: سامانه ابلاغ الکترونیک با هدف توسعه خدمات باکیفیت و آسان‌تر نظام دادگستری این استان راه‌اندازی شده است.

به گزارش شیرازه  علی القاصی مهر در نشست خبری «راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک» در جمع اصحاب رسانه گفت: امروز شاهد راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی در دادگستری استان فارس هستیم و امیدواریم این مهم شروعی برای دیجیتالی و الکترونیکی شدن نظام دادگستری کشور باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک افزود: راه‌اندازی این سامانه بر اساس آیین دادرسی کیفری و ماده ۱۷۵ این قانون انجام‌گرفته که به دستگاه‌های قضایی امکان استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی ازقبیل دورنگار، نمابر، پست الکترونیک، ارتباط تصویری از راه دور و تلفن را برای طرح شکایت و دعوا، ارجاع پرونده، احضار متهم، ارجاع اوراق قضایی و نیابت قضایی را با رعایت اصول قضایی بلامانع می‌داند.

القاصی مهر اضافه کرد: آیین دادرسی کیفری و ماده ۶۵۵ آن برای قانون‌گذار مقرر داشته، در هر مورد که به موجب قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین و مقررات موضوعه اعم از حقوقی و کیفری، سند، مدرک نوشته، برگ اجرائیه، اوراق رأی، امضا، اثرانگشت، ابلاغ اوراق قضایی، نشانی و مانند آن لازم باشد، صورت یا محتوای الکترونیکی آن با رعایت سازوکارهای امنیتی موجود در این قانون و تبصره‌های آن کافی و معتبر است.

رئیس‌ کل دادگستری استان فارس با اشاره به این دو قانون بیان کرد: این قوانین به ما این اجازه را داده که به‌سوی نظام دادرسی الکترونیک پیش برویم و به آن رسمیت و اعتبار بخشیم در صورتی‌که تا پیش از تصویب این قانون ابلاغ و اطلاع‌رسانی پیرامون پرونده‌های قضایی از طریق مأمور ابلاغ صورت می‌گرفت.

سامانه‌ ابلاغ الکترونیک به‌صورت آزمایشی شروع به کار کرد

القاصی ادامه داد: امروز به مدد دستگاه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بخشی از روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی از طریق سامانه‌های ابلاغ الکترونیک انجام می‌گیرد و این طرح به‌صورت آزمایشی در دو استان فارس و قزوین از امروز به اجرا در می‌آید و پس از گذشت دو ماه در سراسر کشور رسمی و قابل‌ اجرا شده و در آینده نزدیک ابلاغ‌های سنتی در دستگاه قضایی برچیده می شود.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح خدمات‌رسانی باکیفیت و آسان‌تر بوده و درگذشته اطاله دادرسی یکی از مشکلات روند رسیدگی قضایی بود و به یاری خدا با اجرای این طرح ابلاغ‌های قضایی به‌صورت آنی به طرفین دعوا ارسال می‌شود.

این مسئول با اشاره به ویژگی‌های مثبت این طرح بیان داشت: با اجرای این طرح ضریب حفظ حریم خصوصی و آبروی افراد بالا رفته و مشکلات فرهنگی که در شیوه سنتی وجود داشت تا حد بسیاری کاهش می‌یابد و از وقوع حواشی احتمالی کاسته می شود.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به ویژگی‌های مثبت طرح ابلاغ الکترونیکی تصریح کرد: دسترسی آسان و کاهش هزینه صاحبان پرونده قضایی ازجمله فواید دیگر این طرح است و افراد می‌توانند با مراجعه به یکی از دفترهای پنج‌گانه خدمات الکترونیک قضایی یا واحدهای قضایی سراسر کشور اقدام به ثبت‌نام کنند.

مهلت دو هفته ای به وکلا و کارشناسان دادگستری جعت ثبت نام 

القاصی با اشاره به مراحل ثبت‌نام خاطرنشان کرد: هر فرد ایرانی می‌تواند با مراجعه به یکی از دفترهای اعلام شده، اقدام به ساخت حساب کاربری کرده و از خدمات الکترونیک مربوطه استفاده کند و ثبت‌نام در دو هفته نخست برای وکلا و کارشناسان دادگستری الزامی است.

وی با اشاره به چگونگی این ثبت‌نام افزود: در دو هفته پایانی ماه اول اجرای این طرح برای صاحبان پرونده الزامی است اما این به معنی جلوگیری از ثبت‌نام افراد دیگر نیست و در طول این‌ یک ماه هر فرد ایرانی می‌تواند با مراجعه به یکی از دفترها اقدام به ساخت حساب کاربری کند.

این مسئول بیان کرد: مراحل ساخت حساب کاربری در دو مرحله ثبت‌نام و احراز هویت انجام می‌شود که متقاضیان می‌توانند مرحله ثبت‌نام را از منزل و از طریق آدرس الکترونیکی sakha.adliran.ir انجام داده و سپس برای احراز هویت به مراکز تعیین‌شده مراجعه کنند.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس در پایان اضافه کرد: تمام تمهیدات موردنیاز برای حفظ امنیت این سامانه و شبکه دسترسی به آن در نظر گرفته‌شده و مردم استان فارس می‌توانند با اطمینان خاطر به ایجاد حساب‌های کاربری اقدام کنند و امیدواریم با اجرای این طرح موجبات رضایت‌مندی شهروندان را فراهم کنیم.

منبع:  پایگاه تحلیلی خبری موج ما


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
hosin mohamad hasan zadegan shirazy
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
0
با سلام و احترام.البته انتظار میرفت این روند و روال خیلی زودتر در اتوماسیون اداری و قضایی دادگستری شکل بگیره تا حداقل از خیلی از این حقوقی که بی خود و بی جهت پایمال میشه و امار و تحلیل و ارزیابی بر اساس شاخصه های علمی هیچ کاه در رویکرد این اتوماسیون پیدا نمیشد حالا دیکر قابل تشخیص و تحلیل هست امیدوارم برنامه های مکمل پیشگیری و ارزیابی و عملیاتی و اماری هم در این اتوماسیون طراحی و اجرا بشهـبه هر حال خسته نباشید
حسین محمد حسن زادکان شیرازی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
0
انشالله که برنامه های کاربردی تحلیل و امار و بازنگی و خصوصا پیشگیری و دانش بنیان و سایر رشت هایی که متاسفانه در بازنکری قوه قصاییه جای خالی اونا احساس میشه در این اتوماسیون جدید و البته کهنه جهانی طراحی و اجرا بشهـچون متاسفانه ابلاغ با توجه به اهمیتی که در دادرسی و عدالت خواهی نقش موثری داشت تا امروز مورد بی توجهی عیر قابل جبرانی داشته و اولین قدم در یک اتوماسیون قصایی که نقشی ر رنگ تر از تفهیم در ایین دادرسی داشته ابلاع بوده که به هر حال و به امید حق بازنگری و بهبود یابد و کارشناسان اجتماعی با دقت نظر برنامه های مکمل رو جایگزین کنند