کد خبر: ۹۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
باید به جوانان اعتماد کرد؛

اجاق سید کریم در پاسارگاد الگویی برای توسعه گردشگری در ایران

مجتبی حسینی از جوانانی است که توانسته به کمک جمعی از دوستانش، خانه 80 ساله پدر بزگش(سید کریم) را به یک اقامتگاه بومی گردی به نام اجاق سید کریم تبدیل کند و حالا این گردشگرها هستند که کوبه این خونه قدیمی رو می کوبند.

به گزارش  شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، صنعت گردشگری، فرصت های بی شماری را برای سرمایه گذاری دارد و به همین علت، یکی از مستعدترین صنایع برای ورود سرمایه، کارآفرینی و اشتغال زایی محسوب می شود.

شهرستان پاسارگاد از جمله بازارهای بکر عرصه گردشگری است که با حمایت در حوزه زیرساختی، به ویژه زیرساخت های اقامتی،  می تواند فضای خوبی را برای سرمایه گذاری داشته باشد.

نمونه ای از این زیر ساخت ها که می تواند در آینده نه چندان دور، زمینه  مساعدی را برای ورود سرمایه گذاران در بخش گردشگری در شهرستان پاسارگاد مهیا کند،اقامتگاه های بوم گردی است.

اقامتگاه های بوم گردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسان و کاملا مدرن دارند، دارای ویژگی محیطی و بومی - فرهنگی خاص خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتا در خانه های قدیمی بازسازی شده و با شیوه ای که مطلوب برای مسافران باشد، اداره می شوند.

در این طرح عمدتا اعضای یک خانواده مدیریت اقامتگاه را برعهده دارند و خدمات تنظیم شده را به مهمانان خارجی و داخلی ارائه می دهند.

در حقیقت از اصلی ترین شروط اصلی این اقامتگاه ها مشارکت و همکاری اعضای صاحب خانه (اقامتگاه) و سایر افراد محلی در تمامی فعالیت های گردشگری و خدماتی به گردشگران در مقصد است.

این خدمات عموما شامل تولید و عرضه صنایع دستی بومی، پخت و ارائه غذاهای بومی و نوشیدنی محلی، برگزاری مراسم آیینی و سنتی و آشنایی با سایر ویژگی ها و جذابیت های گردشگری مقصد است.

 در این طرح سعی شده آرامش زندگی سنتی به مهمانان انتقال داده شود و آنها را از مشغله های زندگی دنیای صنعتی و مدرن به دور نگه دارد. از یک دهه قبل واحدهای بوم گردی در برخی مناطق کشور به خصوص در استان اصفهان تشکیل شده که در آن زمان این واحدها به صورت امروز شناسنامه نداشتند.

مجتبی حسینی از جوانانی است که توانسته به کمک جمعی از دوستانش، خانه 80 ساله پدر بزگش(سید کریم) را به یک اقامتگاه بومی گردی به نام اجاق سید کریم تبدیل کند و حالا این گردشگرها هستند که کوبه این خونه قدیمی رو می کوبند.

وی در این باره اظهار داشت: خونه قدیمی پدربزرگم که البته از قدیم به نام اجاق سید کریم معروف بوده رابا کمک دوستانم تصمیم گرفتیم مرمتش کنیم و یک اقامتگاه بوم گردی راه اندازی کنیم.

حسینی ادامه داد: خوشبختانه تلاش ما نتیجه داده و الان روزانه مسافران و گردشگران زیادی از جای جای کشورمون وجهان در این اقامتگاه حضور پیدا می کنند.

وی بیان داشت:  با راه اندازی این اقامتگاه برای ده نفر به طور مستقیم و برای چهل نفر هم به طور غیر مستقیم ایجاد شغل شده است.

طنین پاسارگاد، هدف اصلی از توسعه و ساخت اقامتگاه های بوم گردی، دستیابی به توسعه پایدار در جوامع بومی است  که در صورت توجه بیشتر مسولان به این نوع گردشگری در اینده نزدیک می توانیم رونق و توسعه صنعت گردشگری را بیش از پیش شاهد باشیم.

اقامتگاه بومی گردی اجاق سید کریم اقامتگاه گردشگری در محله بوکان شهرستان پاسارگاد است که توسط مجتبی حسینی،حامد زارع،مصطفی محمدی و محمد سعادت راه اندازی و مدیریت می شود.

در شهرستان پاسارگاد چهار اقامتگاه بوم گردی در حال فعالیت هستند که چهار اقامتگاه دیگر نیز در حال دریافت مجوز هستند.

اقامتگا




برچسب ها: پاسارگاد ، گردشگری ، فارس
نظرات بینندگان