کد خبر: ۹۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

دخل و خرج بازار تلفن همراه، با فروشندگان همراهی نمی کند

در شرایطی که تحریم ها و همچنین ورود کالاهای قاچاق به اوضاع نامناسب و نابسامان اقتصاد ضربه می زند و بازار بسیاری از کالاها از رونق مناسب و کافی برخوردار نیستند، به بازار تلفن همراه شیراز سری زدیم تا با حال و روز این کالای لوکس و پرمصرف بیشتر آشنا شویم.
به گزارش شیرازه، این روزها رکود اقتصادی، تحریم ها، قاچاق و  تعرفه های گمرکی، بازار تلفن همراه را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث نوسان  قیمت در این بازار شده است.

 رکود اقتصادی و کالای قاچاق بلای جان بازار موبایل

 تعدادی از فروشندگان گوشی های تلفن همراه در بازار شیراز در گفت وگو با خبرنگار شیرازه، گفتند: رکود اقتصادی که این روزها دامن گیر جامعه ما شده  و همه فعالیت ها را تحت تاثیر خود قرار داده و از طرفی قاچاق کالا به ویژه گوشی های تلفن همراه باعث کم شدن رونق بازار و پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است.

محمد جواد زارعی می گوید: 10 سال است مغازه موبایل فروشی دارد و از این طریق امرار معاش می کند، اما از سال گذشته تاکنون بخاطراجرای طرح های از جمله طرح «شبنم»، «تعرفه گمرکی» و طرح «ریجستر موبایل» که هنوز به مرحله اجرا نرسیده و نوسان قیمت ارز، بازار ثبات کاملی ندارد.

وی در ادامه اضافه کرد: اگرقرار براین است گوشی های تلفن همراه با تعرفه گمرکی وارد بازاربشود دولت باید تعرفه ها رو طوری اعمال کند که باعث افزایش قیمت گوشی نشود تا قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا نکند.

اثنی اعشری یکی دیگر از فروشندگان گوشی تلفن همراه، به موضوع تحریم ها اشاره می کند و می گوید: تحریم ها بر روی خدمات پس از فروش موبایل تاثیر منفی گذاشته و باعث شده بسته های موبایل کامل نباشد و بعضا با لوازم جانبی نامطلوب رو به رو هستیم.

کم شدن تورم با کم شدن رونق بازار رابطه مستقیم دارد

 علی کارگران دیگر فعال بازار گوشی تلفن همراه ، اعتقاد دارد با کنترل تورم توسط دولت و کم شدن تورم،بازار بی رونق شده  و قدرت خرید مردم پایین آمده است.

وی با بیان این که  نظارت ها باید از مبادی وردی و از مبدا اصلی کنترل بشود می گوید: به دلیل این که مغازه داران از عمده فروش ها خرید می کنند، گاها اتفاق افتاده که از طرف نهادهای نظارتی گوشی های مغازه ها ثبت و ضبط شود که این امر بر خرید و فروش تاثیرمنفی دارد.


یک بازار فروش عمده تلفن همراه می تواند بر کنترل بازار اثرگذار باشد

همه فروشندگان موبایل بر این نکته اتفاق نظر داشتند، که اگر مسولان ذیربط یک مکان و بازار مشخصی برای تهیه گوشی در نظر بگیرند تا فروشندگان از آنجا خرید کنند می تواند تاثیر زیادی بر بازار گوشی تلفن همراه داشته باشد که این امر هم باعث تنوع محصولات در بازار می شود و از طرفی  واسطه ها و دلالان را  از بازار حذف می کند.

بالا بودن اجاره ها درد مشترک بیشتر فروشندگان

بیشتر فروشندگان تلفن همراه در گفت و گوی خود با خبرنگار شیرازه، یک درد مشترک داشتند، آنهم بالا بودن اجاره مغازه ها درشرایط کنونی و رکود بازار است که باعث شده دخل و خرج آنها با یکدیگر همخوانی نداشته باشد.
نظرات بینندگان