کد خبر: ۹۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

قراردادهای IPC ایران را در استفاده از منابع نفتی محدود می کنند

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت:این قراردادهایIPC به نفع طرف های خارجی است و نگرانی هایی هم به لحاظ مالکیت نفت در طی این مدت به وجود می آورد که نقش ایران را در استفاده از این منابع نفتی محدود می کند.
به گزارش شیرازه، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار "آرمان کرمان” در رابطه با اقدام وزارت نفت که با کنار گذاشتن شرکت های ایرانی، تنها شرکت های خارجی را برای مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان دعوت کرد، اظهار داشت: در خصوص این مسئله قبلا هم هشدار داده شده بود که تلاش  وزرات نفت بر این است تا قراردادهای مهم  و پرسود رابه خارجی ها بدهد و از اینکه این قراردادها را با پیمان کاران داخلی ببند امتناع می کند.

قراردادهای IPC ایران را در استفاده از منابع نفتی محدود می کنند

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه یادآور شد: به همین خاطر اصلاح قراردادها بر اساس استانداردهای بین المللی مورد نظر وزارت نفت صورت گرفته است  که طبق این مفاد قراردادها، ایرانی ها از شرکت در مناقصات مربوط به وزرات نفت محروم می شوند.

ترقی تشریح کرد: این قراردادهایIPC  به نفع طرف های خارجی است و نگرانی هایی هم به لحاظ مالکیت نفت در طی این مدت به وجود می آورد که نقش ایران را در استفاده از این منابع نفتی محدود می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: علی رغم اینکه اشکالات متعددی برمتن این قراردادها وارد است ولی شرکت نفت همچنان مصر است که با پیمانکاران خارجی این قراردادها را ببند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به استدلال های دولتی ها برای بستن این قراردادها با طرف های خارجی تصریح کرد: استدلال آن ها این است که  پیمانکاران خارجی از توانمندی و تخصص بالاتری برخوردار هستند و در کیفیت کار بهتر از پیمانکاران ایرانی عمل می کنند و بعضی از کارها ممکن است که حجم و گستره کار به قدری باشد که از توان پیمانکاران داخلی ساخته نباشد که در چنین مواردی معمولا کسی ایرادی نمی گیرد.

ترقی در پایان خاطر نشان کرد: در مواردی که تفاوتی بین پیمانکاران داخلی و خارجی وجود ندارد و از نظر توانایی، استعداد نقدینگی و بقیه موارد یکسان هستند طبیعتا باید اولویت به پیمانکاران داخلی داده شود.


منبع: دانا
نظرات بینندگان