کد خبر: ۹۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵
نگاهی به تولیدات دینی ادبیات کودک؛

سهم ناچیز دین در ادبیات کودک/ انجمن داستان دینی کودک ایجاد شود

دین در تولیدات ادبی کودک استان فارس سهم چندان قابل توجهی ندارد، نویسندگانی که در این حوزه فعالیت ندارد زیاد نیستند و انجمنی برای این بخش نیز فعالیت نمی کند.
به گزارش شیرازه، کودکان، بزرگسالان فردا هستند. فردایی از یک داستان واقعی که تمامی انسان ها در ساختن آن رسالت مقدسی دارند و کودکان قهرمانان این داستان خواهند بود و امروز این ما هستیم که مشخص می کنیم کودکانمان قهرمان چه داستانی باشند. قهرمان داستان های ایستادگی و شهادت یا قهرمان داستان های دلدادگی به دنیا و اسارت.

 دنیا همواره محلی برای به نمایش در آمدن داستان های مختلف بوده است. داستانهایی که بعضی از آنها همانند داستان هبوط حضرت آدم علیه السلام عمری بسیار طولانی دارد، بعضی از آنها به فراموشی سپرده شده است و بعضی از آنها در حال فراموشی است و جای خالی داستان نویسانی از جنس دین برای کودکانی که قهرمانان داستان های فردای ایران اسلامی خواهند بود به خوبی احساس می شود.

استان فارس داستان نویسان کودک کم ندارد اما در حوزه دین چندان به این بخش پرداخته نشده تا سهم دین در ادبیات کودک چندان چشمگیر نباشد.

تعداد کم داستان نویسان کودک در حوزه دین

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در این باره می گوید: تعداد داستان نویسان کودک در حوزه دین در استان فارس به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد.

زهرا افتخاری دکترای مدیریت آموزشی از دانشگاه اصفهان دارد و با بیان اینکه در تفکر مسئولین ما جایی برای کودک و نوجوان وجود ندارد، تصریح می کند: سهم ما در حوزه دین در داستان کودک بسیار کم است و ما باید در این حوزه نویسندگان بیشتری را شناسایی کنیم. متاسفانه بعضی از نویسندگان در این زمینه دیدگاه اقتصادی دارند و این باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: ما اگر نویسنده کودک در حوزه دین می خواهیم و دوست داریم اندیشه های مذهبی در عمق جان کودک و نوجوان نفوذ کند باید نویسندگانی داشته باشیم که روانشناسی رشد کودک و نوجوان را به خوبی بشناسند و مفاهیم مذهبی با جان آنها آمیخته باشد تا بتوانند متناسب با روان شناسی رشد کودک مفاهیم دینی را به کودکان آموزش دهند اما متاسفانه این شناخت در نویسندگان ما وجود ندارد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به شمارگان محدود داستان های دینی کودک گفت: داستان های دینی کودک در دسترس جامعه قرار ندارند.

در حال حاضر به غیر از مراکز عرضه محصولات کانون پرورش فکری، فروشگاه کتاب کودک و نوجوان دیگری در شیراز وجود ندارد افتخاری با بیان این که در حال حاضر به غیر از مراکز عرضه محصولات کانون، ما فروشگاه کتاب کودک و نوجوان دیگری در شیراز سراغ نداریم و این جای سوال دارد، تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با در نظر گرفتن بیانات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر رویکرد خود را تغییر داد و به عرضه محصولات خود روی آورد و هم اکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۱۷ شهرستان استان فارس مرکز عرضه محصولات فرهنگی دارد و این گام مثبتی در فعالیت های کانون به شمار می آید زیرا قبل از آن تنها  اعضای کتاب خوان کانون از کتاب های آن آگاه بودند و سایر کودکان به آن آگاهی و دسترسی نداشتند.

وی با بیان اینکه در حوزه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان، نیاز داریم خانواده ها را در این زمینه آموزش دهیم گفت: ما باید در مراکز عرضه کتاب، داستان های کودک دینی را هم همراه با سایر داستان ها به کودکان و خانواده ها معرفی کنیم و از تاثیرات مثبت آن داستان ها در اندیشه دینی کودک سخن بگوییم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با بیان اینکه در فعالیت های تربیتی غیر مستقیم کانون سعی می کنیم آنان را در مسیر دین حرکت دهیم اما نیاز به حمایت داریم، گفت:  برخی ارگان ها و انجمن ها و موسسات موازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حرکت می کنند و این باعث می شود فعالیت های کانون اثرگذار نباشد در حالی که ما باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشیم تا کاری انجام گیرد.

افتخاری با بیان ادامه راه حل خود تصریح کرد: باید همه دستگاه ها زیر یک چتر قرار بگیریم و یک ستون برای ادبیات کودک و نوجوان بنا کنیم و انجمنی تشکیل دهیم و با یکدیگر هم افزایی داشته باشیم تا در جهت رشد تفکر دینی کودکان کاری انجام دهیم، در حال حاضر ما همکاری برون دستگاهی داریم اما چون موازی کاری انجام می دهیم به نتیجه نمی رسیم.

حمایت ارشاد از تشکیل انجمن داستان نویسی کودک با مضمون دینی

در عین حال مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز گفت: تشکیل انجمنی برای جریان یافتن داستان نویسی کودک با مضمون دینی اتفاق خوب و مثبتی است که ما از آن حمایت خواهیم کرد.

بهزاد مریدی تصریح کرد: با توجه با این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شناخت کامل و جامع از کودک دارد و بیشترین تخصص را در این زمینه دارد اگر محوریت را بر عهده بگیرند ما منابع بالقوه لازم برای حمایت و همکاری را در این زمینه در اختیار داریم و علاقمند رخ دادن این واقعه هستیم و باید توجه داشته باشیم که نباید در این زمینه به دنبال مقصر باشیم و باید همه با هم صادقانه همکاری داشته باشیم تا میوه داستان کودک با مضمون دینی به بار بنشیند.

برنامه ریزی در زمینه داستان کودک با مضمون دینی تنها وظیفه وزارت ارشاد نیست و این باید تبدیل به یک گفتمان عمومی شود و تمامی جامعه در این زمینه پاسخ گو باشند وی با بیان این که نویسندگان ما باید به این آگاهی و باور دست یابند که ناگفته های زیادی در حوزه دین در داستان کودک وجود دارد، گفت: برنامه ریزی در زمینه داستان کودک با مضمون دینی تنها وظیفه وزارت ارشاد نیست و این باید تبدیل به یک گفتمان عمومی شود و تمامی جامعه در این زمینه پاسخ گو باشند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان این که وظیفه ما چاپ کتاب نیست و باید در این زمینه متولیان این امر به وظیفه خود عمل کنند، تصریح کرد: ما نیازمند یک عزم جدی همگانی هستیم زیرا همه سازمان ها بودجه فرهنگی دارند اما توجهی به کتاب کودک با مضمون دینی نمی کنند در حالی که می توانند از آن حمایت کنند تا این کتاب ها در دستان کودکان این جامعه مشاهد شود.

مریدی در دسترس جامعه نبودن آثار دینی مرتبط با کودک را واقعیتی انکار ناپذیز ارزیابی کرد و گفت: این ضعفی است که باید در صدد رفع آن باشیم و ایجاد مراکز عرضه محصولات فرهنگی با مضمون دینی باید در دستور کار تمامی سازمان های مرتبط با کودک قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در توزیع داستان کودک با مضمون دینی شهرداری می تواند نقش به سزایی ایفا کند  و رسانه ها در این زمینه نقشی دارند که باید آن را به خوبی انجام دهند زیرا این مهم نیازمند همدلی و عزمی همگانی است.

وی با بیان این که نباید منتظر آن باشیم تا تمامی مسئولیت ها را در این زمینه وزارت ارشاد انجام دهد، گفت: ما برای موفقیت در این زمینه نیازمند همکاری سازمان بهزیستی، شهرداری، آموزش و پرورش، نهاد کتاب خانه ها و سایر ارگان های مربوطه هستیم.

نگاه مسئولان به حوزه کودک استراتژیک نیست

اما رئیس حوزه هنری استان فارس نیز در این باره به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: نگاه مسئولین به حوزه کودک استراتژیک نیست و برنامه ریزی عقلایی در این زمینه وجود ندارد.

محمد کرم اللهی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را متولی امر کودک می دانیم و برای خود وظیفه ای احساس نمی کنیم در صورتی که واقعیت چیز دیگری است و کانون پرورش فکری تنها مسئول کاشت است اما کسی نیست تا محصولات آن را برداشت کند و از سوی دستگاه های دیگر حمایت نمی شود و به همین دلیل راه به جایی نمی برد و این واقعیتی تلخ است و باید چاره ای برای آن بیندیشیم.

مسئول سیاست گذاری کلان فرهنگی در زمینه کودک کیست؟

معاون فرهنگی حوزه هنری استان فارس نیز با بیان این که وظیفه حوزه هنری کشف و شناسایی و معرفی استعدادها و حمایت از تولید در هنر دینی است و مسئول سیاست گذاری کلان فرهنگی در زمینه کودک نیست گفت: در استان فارس به داستان نویسی برای کودکان با رویکرد دینی توجه زیادی نمی شود اما ما در صدد آن هستیم تا ظرفیت داستان نویسی استان فارس را در این زمینه افزایش دهیم و با راه اندازی دفتر حوزه هنری کودک و نوجوان در استان فارس نویسندگان خود را به این سمت حرکت دهیم.

مهدی پارسایی با انتقاد از اینکه در استان فارس هیچ ناشری وجود ندارد که به طور اختصاصی برای کودک کار کند و ناشر تخصصی کودک نداریم، گفت: حوزه هنری فارس دغدغه فعالیت برای کودک را دارد اما طی سالیان گذشته توان و ظرفیت لازم برای این که بتوانیم این وظیفه را به خوبی انجام دهیم نداشته ایم زیرا منابع مالی ما بسیار محدود است.

به نظر می رسد آنچه باید درباره داستان کودک با مضمون دینی مورد توجه قرار گیرد همدلی و عزمی همگانی برای حمایت از جریان یافتن اندیشه های دینی در روح و جان کودکان ایران اسلامی است تا آنان را آماده طی کردن مسیری دشوار و طولانی برای تبدیل شدن به بزرگان فردای این سرزمین کند.


منبع: مهر
نظرات بینندگان