کد خبر: ۹۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵
دانشکده علوم پزشکی استان فارس گزارش داد:

9 رویداد در یک بسته خبری

تعداد 9 خبر درغالب یک بسته خبری از دانشکده علوم پزشکی استان فارس به نظر خوانندگان این عرصه تقدیم میگردد.
9 رویداد  در یک بسته خبریبه گزارش شیرازه، به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی استان فارس تعداد 9 خبر درغالب یک بسته خبری به نظر خوانندگان این عرصه تقدیم میگردد.
خبر اول
در همایش مردمی روز جهانی سکته مغزی عنوان شد: سرگیجه های حاد و فلج یک طرفه؛ نشانه ای از سکته مغزی که باید جدی گرفته شود
اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در همایش روز جهانی سکته مغزی، این بیماری را به مردم معرفی کرده و توجه به راهکارهای پیشگیری و درمان به موقع آن را مورد تاکید قرار دادند.
 متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این همایش مردمی، گفت: مطلب مهم در مورد سکته مغزی، ناتوان کردن فرد است؛ در برخی کشورها، نخستین علت ناتوانی در افراد سکته مغزی است؛ بنابراین بیش از اینکه باعث مرگ و میر شود، باعث ناتوانی و از کارافتادگی می شود و این مساله آسیب هایی را برای جامعه به همراه دارد. 
دکتر "عبدالحمید شریعت" با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در سال 1990 میلادی، سکته باعث شد 38 میلیون سال عمر مفید افراد کم شود، افزود: در گذشته، فردی که فعال بود به علت سکته یا فوت می کرد یا ناتوان می شد و پیش بینی شده در سال 2020 میلادی، سال های از دست رفته عمر مفید انسان ها به 61 میلیون سال برسد که این رقم بسیار بالایی است. 
سکته مغزی و هدررفت عمر ایرانیان
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در مورد ایران در سال 2002 میلادی، عدد سال های از دست رفته عمر مفید افراد به ازای هر صد هزار نفر، 38 هزار و 976 سال اعلام شد؛ در واقع بر اساس این آمار، چند میلیون سال از عمر افراد ایرانی از دست می رود. 
او با اشاره به هزینه های بالایی که سکته در مراحل مختلف مراقبت، از کارافتادگی و درمان دارد، گفت: برای اینکه توجه جامعه و سیاست گذاران جامعه به این مساله جلب شود و بدانند که سکته مغزی یک مشکل عمده بهداشتی است، بیست و هفتم اکتبر به عنوان روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است. 
این متخصص مغز و اعصاب با تاکید به این نکته که پیشگیری بر درمان بیماری ها اولویت دارد، اضافه کرد: در بیماری که هنوز سکته نکرده است، باید تمام عوامل خطرساز مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی، دیابت و استفاده از سیگار شناسایی و مورد توجه قرار گیرد؛ توجه به این عوامل در فردی که هنوز سکته نکرده و فردی که تجربه سکته داشته، مهم است. 
دکتر شریعت با بیان اینکه در چند سال گذشته، دارویی به نام RTPA استفاده می شود که لخته خون را حل می کند، افزود: تزریق این دارو باید در چهار ساعت و نیم ابتدایی بروز سکته باعث می شود میزان ناتوانی در بیمار کم شود. 
او تاکید کرد: نکته ای که باید مردم به آن توجه کنند زمان طلایی مصرف این دارو است، افراد هر چه زودتر مراجعه کنند تاثیر دارو بیشتر است و درصد ناتوانی کمتر می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: به طور طبیعی افراد هر سال که پیر می شوند، تعدادی از سلول های مغز را از دست می دهند، در فردی که دچار سکته می شود، وقتی یک ساعت از زمان سکته می گذرد معادل سه و 6دهم سال از سلول های مغزی از بین می رود؛ یعنی در یک ساعت، سه و 6دهم سال پیرتر می شود، یک سکته بزرگ باعث می شود که فرد 36سال پیرتر شود و این به معنای آن است که تعداد سلول هایی که از دست می دهد، معادل 36سال است و این نقش اهمیت زمان را نشان می دهد. 
دکتر شریعت ادامه داد: در صورت مشاهده نشانه های سکته، باید هر چه زودتر به مراکزی که این دارو را تزریق می کنند مراجعه شود؛ این دارو در حال حاضر در بیمارستان های نمازی و شهید فقیهی در شیراز به مراجعه کنندگانی که در زمان طلایی مراجعه کنند، ارایه می شود. 
این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: سنگینی زبان، اختلال در حرف زدن، بی قوتی و ضعف در یک سمت بدن، نداشتن تعادل، سرگیجه، استفراغ و تاری دید هم می تواند از دیگر نشانه های سکته مغزی باشد که تشخیص آنها با متخصص است، هر کدام از این نشانه ها در فرد دیده شود، باید به یکی از دو بیمارستان، مراجعه کنیم. 
او افزود: در سال 1394، وزارت بهداشت با کمک متخصصان مغز و اعصاب کشور، سندی ملی تدوین کردند که به نام شناسنامه خدمات مدیریت سکته های مغزی نامگذاری شد و به بیمارستان ها اعلام کرد تا بیمارستان های مشخص شده، بر اساس شرایطی که در این سند ملی عنوان شده است، مجاز باشند داروی RTPA را به بیماران تزریق کنند و اقدامات پیشرفته درمان سکته مغزی را انجام دهند؛ بنابراین بر اساس پروتکل ها و معیارهای موجود، درمان های مناسب برای بیماران انجام شود. 
او افزود: در این شناسنامه ملی پروتکل های پیش بیمارستانی مشخص شده است که مخصوص اورژانس است و به اورژانس اعلام شده که بیماران با این شرایط کد سکته مغزی را به بیمارستان های مقصد اعلام کنند تا آمادگی پذیرش این بیماران را داشته باشند.
این متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: همچنین یک سری پروتکل های درون بیمارستانی مشخص شده است که در بیمارستان نمازی در حال تکمیل است، بر اساس این پروتکل های بیمارستانی، وقتی بیمار وارد بیمارستان می شود پرستار با مشاهده بیمار نشانه های سکته را تشخیص می دهد و سیستم را فعال می کند و این شناسنامه باعث شده است به بیماران سکته مغزی توجه بیشتری شود. 
انواع اختلال های هشداردهنده سکته مغزی چیست؟
دیگر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این همایش با اشاره به نامگذاری هشتم آبان به نام روز جهانی سکته مغزی، نشانه های هشداردهنده این بیماری را معرفی کرد.
دکتر "افشین برهان حقیقی" با بیان اینکه سکته مغزی، سومین علت مرگ و میر و نخستین علت معلولیت در دنیا است، گفت: در ایران، در سنین پایین تری شاهد ابتلا به این بیماری هستیم و آمارهای به دست آمده از پژوهش هایی در بیمارستان نمازی نشان می دهد که یک سوم مبتلایان مراجعه کننده، زیر 65 سال، یعنی زیر سن بازنشستگی و یک ششم هم زیر 45 سال هستند که این پژوهش از معدود آمارهای مستند کشوری در این زمینه است.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب، سکته های مغزی را به دو دسته لخته ای(ایسکمیک) و خونریزی دهنده(هموراژیک) دسته بندی کرد و گفت: این سکته ها با نشانه هایی مانند فلج یک طرف بدن، اختلال حسی یک طرفه، اختلال تکلمی، اختلال هوشیاری و اختلال بینایی، سرگیجه های حاد و دیگر علایم مغز و اعصاب به شکل حاد بروز می یابد.
دکتر برهان حقیقی، پنج عامل خطر برای ابتلا به سکته های مغزی را شامل فشارخون، چربی خون بالا، مصرف دخانیات، دیابت و زندگی کم تحرک عنوان کرد و گفت: فشارخون، در دو نوع لخته ای و خونریزی دهنده موثر بوده و می توان گفت که مهم ترین عامل است و در مورد دیابت، باید افراد علاوه بر قند صبحگاهی، پایش مستمر قند را نیز مورد توجه قرار داده و جدی بگیرند.
پزشکان خانواده؛ همگام با مبارزه بر ضد سکته مغزی
این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شایع ترین نشانه فشارخون و قندخون را بی علامتی برشمرد و تاکید کرد: در این زمینه، مردم استان فارس با کمک پزشکان خانواده، از امتیاز ویژه ای برخوردار هستند و می توانند با هزینه های اندک، به طور منظم، وضعیت سلامت خود را پایش کنند.
او در خصوص چربی خون بالا به عنوان عاملی دیگر در ابتلا به سکته مغزی، به کاهش تری گلیسیرید کلسترول توصیه کرد.
دکتر برهان حقیقی با اشاره به دخانیات به عنوان دیگر عامل ابتلا به سکته های مغزی، ادامه داد: قلیان، خطراتی به مراتب بیشتر از سیگار به همراه دارد و لازم است تاکید شود که بر خلاف برخی باورهای عمومی، تریاک و دیگر ترکیبات افیونی، هیچ نقشی در پیشگیری از سکته های مغزی و درمان این بیماری ندارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز کم تحرکی را به عنوان دیگر عامل بروز خطر، در بروز قند خون، چربی خون و فشارخون بالا موثر دانست و اضافه کرد: در زمینه درمان این بیماری، چنانچه نشانه های سکته به صورت حاد بروز یابد، با رسیدن بیمار در زمان زیر 6ساعت به بیمارستان های دارای خدمات درمان سکته مغزی، می توان شاهد بهبودی و درمان بیمار بود.
زمان طلایی رسیدگی به مبتلایان به سکته مغزی را از دست ندهیم
دکتر برهان حقیقی افزود: در سکته های لخته ای، روش های درمانی برای تجزیه یا بیرون کشیدن لخته وجود دارد که با حضور به موقع بیمار برای درمان، ممکن می شود؛ بنابراین لازم است به دو نکته اساسی کاهش عوامل خطر نامبرده و مراجعه سریع و به موقع، دقت کنیم.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با حمیات های وزیر بهداشت، داروهای سکته مغزی مورد قبول شرکت های بیمه قرار گرفته است که همین امر در افزایش خدمت رسانی به بیماران نقش موثری را ایفا می کند و امیدواریم با توجه به آمار رو به رشد بیماری های غیرواگیر، با افزایش تخت های ویژه برای بیماران، ایجاد ساختار تعریف شده درمان و بهبود خدمات توانبخشی پس از سکته بتوانیم شاهد ارتقای ارایه خدمات به مبتلایان به سکته مغزی باشیم.
او همچنین به مناسبت این روز، از اصحاب رسانه خواست تا با آموزش و اطلاع رسانی، در چرخه ارتقای سلامت عمومی بیش از پیش ورود کرده و در کاهش آسیب های ناشی از این بیماری، سهیم شوند.
در این همایش مردمی، شرکت کنندگان ضمن دریافت آموزش هایی برای آشنایی بیشتر با سکته مغزی، با حضور در غرفه های غربالگری، از شرایط سلامت خود آگاه شده و با توجه به نقش موثر ورزش که در این همایش به عنوان ارزان ترین راه مقابله با سکته مغزی معرفی شد، با انجام حرکت های ورزشی، روز جهانی سکته مغزی را گرامی داشتند.

خبر دوم
راه اندازي نخستین بخش مشاوره تخصصي و فوق تخصصي سوختگي و ترميمي كشور در شیراز 
رییس مرکز آموزشی درمانی حضرت امیرالمومنین(ع) از راه اندازي نخستین بخش مشاوره تخصصي و فوق تخصصي سوختگي و ترميمي كشور در شیراز خبر داد.
 دکتر "عبدالخالق کشاورزی" با اعلام این خبر، گفت: بخش  مشاوره تخصصي و فوق تخصصي سوختگي و ترميمي براي نخستین بار در سطح كشور، برای پاسخگويي به پرسش های مردمی و با حضور استادان فعال در اين حيطه، راه اندازي شده است.
او ادامه داد: سيستم تلفن گويا و پست الكترونيك  و همچنين بخشي از سايت مركز آموزشي درماني حضرت اميرالمومنين (ع) به اين برنامه اختصاص يافته است.
رییس مرکز آموزشی درمانی حضرت امیرالمومنین(ع) در این راستا، امکان ارتباط پیامکی، پست الکترونیک و از راه نرم افزار تلگرام برای مردم فراهم شده است.
دکتر کشاورزی اضافه کرد: علاقه مندان به استفاده از این خدمت، می توانند به سایت بیمارستان به نشانی amiralmomeninbh.sums.ac.ir و پست الکترونیک @sums.ac.ir  amiralmomeninbh مراجعه کرده و یا با تلفن های گویای 36224351-36224315 تماس حاصل فرمایند.
دکتر کشاورزی در ادامه از اقدامی دیگر برای خدمت رسانی به مردم در زمینه مشکلات سوختگی و ترمیمی خبر داد و گفت: برای تكريم ارباب رجوع و تسهيل ارتباط بين پزشك معالج و همراهان بيمار برای  اطلاع از روند درمان،  در روزهاي يكشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 10 تا 12در محل  اورژانس بيمارستان، در اتاق اسكرين، یکی از پزشكان برای پاسخگويي به سوالات، حضور می یابد.

خبرسوم
برگزاري نشست ستاد اقامه نماز در وزارت بهداشت با حضور دانشگاه های علوم پزشکی برتر در اقامه نماز
نشست ستاد اقامه نماز دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور و با حضور دانشگاه های علوم پزشکی برتر در اقامه نماز، برگزار شد.
 قائم مقام معاونت فرهنگي و امور دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با اعلام اين خبر، گفت: اين نشست با حضور 6 دانشگاه برتر كشور در زمينه اقامه نماز و به دعوت مديركل تعالي فرهنگي وزارت بهداشت، با هدف هم انديشي و تبادل تجربيات دانشگاه هاي موفق و طراحي نرم افزار توسعه اين امر ديني و فرهنگي در ساير مراكز آموزش پزشكي كشور، برگزار شد.
دكتر "محمدرضا سمايي" ادامه داد: توسعه و گسترش سلامت معنوي در بيمارستان ها و مراكز درماني از ديگر مباحث اصلي مطرح شده در اين نشست دو روزه بوده كه اجراي آن مي تواند به بسط فضاي فرهنگي و معنوي جامعه درماني كشور منجر شود.
او با اشاره به اهميت استفاده از ابزارها و روش هاي تبليغي و آموزشي پيشرفته تر برای توسعه اقامه نماز در مراكز باليني و درماني كشور، افزود: استفاده صحيح و به جا از اين ابزار و روش ها مي تواند كمك شايان و تاثير بهينه اي در پيشبرد اهداف معنوي و فرهنگي دستگاه هاي متولي فرهنگ و توسعه مذهب در سطح جامعه داشته باشد.
دکتر سمایی با بیان اینکه در دنياي امروز كه به واسطه وجود روش هاي ارتباطي و آموزشي نوین، امكان برنامه ريزي هاي آموزشي همگاني از راه دور و به صورت عمومي ايجاد شده، بسنده کردن به روش هاي سنتي و قديمي، نمي تواند موفقیت چنداني براي گسترش امور فرهنگي به دنبال داشته باشد، گفت: ستاد اقامه نماز در دانشگاه علوم پزشكي شيراز، يكي از موفق ترين ستادهاي فعال در سطح وزارت بهداشت است كه موفقیت های فراواني به همراه داشته است.
دكتر "اكبر اجرايي" دبير ستاد اقامه نماز دانشگاه علوم پزشكي شيراز، دیگر نماینده دانشگاه در این نشست بود که با حضور دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي، قم، قزوين و اراك برگزار شد.

خبرچهارم
رویکردهای برنامه باروری سالم در شیراز، شفاف سازی شد
مسوولان سلامت خانواده، کارشناسان باروری سالم و کارشناسان و مربیان بهورزی استان فارس در شیراز گرد هم آمدند و با آخرین فعالیت ها و رویکردهای برنامه باروری سالم آشنا شدند.
 مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با توجه به تأکید بر سیاست های کلی خانواده و سیاست های کلی جمعیتی و نیاز به ایجاد هماهنگی میان مسوولان سلامت خانواده، کارشناسان باروری سالم و کارشناسان و مربیان بهورزی در شهرستان ها، نشست آموزش توجیهی "باروری و ناباروری" در شیراز برگزار شد.
دکتر "فریبا مرادی" با بیان اینکه این نشست در راستای ارایه خدمات یکپارچه از سوی مراقبان سلامت و بهورزی در زمینه شفاف سازی فعالیت ها و رویکردهای برنامه باروری سالم برگزار شده است، گفت: در این نشست اهمیت لزوم هماهنگی بین کارکنان ارایه دهنده خدمت با توجه به تغییرات اخیر در برنامه ها، ضرورت همگامی با طرح تحول سلامت و ارایه خدمت به کمک سامانه الکترونیکی "سیب" مورد تأکید قرار گرفت.
او برگزاری این نشست ها را گامی به سوی دستیابی به اهداف توسعه پایدار، مرور کلی بر برنامه های باروری سالم و رویکردهای کشوری برنامه باروری سالم و جمعیت دانست.
دکتر مرادی تاکید کرد: لازم است ضرورت نظارت جامع برای ارایه خدمت با کیفیت به مراجعان، مورد توجه قرار گیرد.
کارشناس مسوول باروری سالم در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست ضمن آگاهی رسانی وضعیت، ویژگی ها و روند تغییرات از گذشته تا حال و آینده در جمعیت ایران، تلاش یکپارچه کارکنان را برای افزایش TER ( نرخ باروری کلی کشوری ) که در حال حاضر حدود یک و هشت دهم درصد است و نیز افزایش ازدواج به هنگام و کاهش طلاق ها، کاهش مرگ مادر و نوزاد و بارداری های پرخطر، تأمین خدمات باروری سالم و ارادی، ضروری عنوان کرد.
"سیده زهره بلاغی" همچنین ضمن بیان تأثیر عملکرد مراکز مشاوره "بهارنکو" در زمینه آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج برای کاهش نرخ طلاق ها که در حال حاضر در شهرستان های شیراز، مرودشت، آباده و داراب در حال فعالیت است، افزود: با توجه به حمایت و تقدیر کشوری از این طرح که در سال 89 برای نخستین بار از سوی استان فارس پیشنهاد و اجرا شد، در نظر است که در آینده نزدیک در تمام شهرستان ها راه اندازی شود.
او ادامه داد: در راستای لذا اجرای این طرح با هدف افزایش تحکیم بنیان خانواده، مشارکت یکپارچه کارکنان و هماهنگی با فرمانداری شهرستان ها برای فراهم ساختن زیرساخت ها، ضورورت دارد.
"ارمغان ترنجی" کارشناس باروری سالم دانشگاه هم در این کارگاه، با ارایه مبحث ناباروری، علت های مرتبط با آن، از ادغام طرح شناسایی زوجین نابارور در بسته خدمتی و سامانه "سیب" در آینده نزدیک خبر داد و هدف از اجرای این طرح را آگاهی رسانی، تغییر نگرش جامعه، شناسایی زوجین در معرض ناباروری و زوجین نابارور، برآوردی از ناباروری کشور و در نهایت افزایش نرخ باروری کلی عنوان کرد.
در این نشست ضمن معرفی کتابچه های کشوری فرهنگسازی در زمینه باروری سالم، بر شناسایی دقیق گروه های هدف هر کتابچه و توزیع مناسب به مراجعان برای پیشبرد اهدف فرهنگسازی باروری سالم در جامعه مورد تاکید قرار گرفت و آخرین فرایندهای ارایه خدمت به مراجعان باروری سالم براساس شیوه نامه های کشوری و مهم ترین شاخص های موردنیاز برنامه به مسوولان و کارشناسان ابلاغ شد. 

خبرپنجم
افتخاری دیگر در پرونده دانشگاه علوم پزشکی شیراز با کسب رتبه برتر در عرصه عفاف و حجاب برای سومین سال متوالی 
دانشگاه علوم پزشکی شیراز به استناد گزارش بازرسی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان فارس از اقدامات سال 94 دستگاه های اجرایی، توانست برای سومین سال متوالی در رعایت شاخص های ابلاغی وزارت کشور در عرصه عفاف و حجاب، در بین گروه دانشگاه ها به رتبه برتر دست یافت. 
 دبیر کمیته اخلاق و پوشش حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام این خبر، گفت: این رتبه برای چهارمین سال متوالی و با کسب نمره 90 از مجموع صد امتیاز به دست آمده است. 
"علی ریاستی" افزود: در خصوص مهم ترین شاخص‌های ارزيابي عملكرد اداره های استاني در حوزه عفاف و حجاب، می توان به فعاليت هاي فرهنگي و هنري با موضوع عفاف و حجاب شامل برگزاري نمايشگاه‌هاي فرهنگي و مد و لباس، استفاده از روش هاي خلاقانه همچون ارسال پيامك با موضوع عفاف و حجاب به کمک سيستم پيام اتوماسيون اداري، ارایه مشاوره اخلاقي، خانوادگي و ديني با محوريت عفاف و حجاب، برگزاري نشست های ستاد صيانت و كميته هاي تخصصي، برگزاري همايش ها و نشست هاي آموزشي و جلسات هم انديشي با رويكرد عفاف و حجاب، توليد يا حمايت از آثار علمي، فرهنگي و هنري و فضاسازي و تبليغات محيطي اشاره کرد که به کمک کمیته اخلاق و پوشش حرفه ای دانشگاه به اجرا درآمده است.
او ادامه داد: در همین راستا، دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با برگزاري نمايشگاه هاي ثابت و گردشي مد و لباس در دانشكده ها، خوابگاه ها و مراكز درماني، ارسال پيام‌ در سيستم پيام اتوماسيون و سامانه پيامكي كميته اخلاق و پوشش حرفه ای كه با استقبال گسترده همكاران درسطح استان فارس مواجه شد، برگزاري مسابقه آنلاين بر اساس كتابچه "نقطه سرخط" برای کارکنان و مسابقه پيامكي "بيداري" برای دانشجويان، تدوين فرايندهاي قانوني و اجرايي برای نهادينه شدن ضوابط پوشش و اخلاق حرفه‌اي و كنترل برخوردهاي سليقه‌اي در بين دانشجويان و كاركنان، تلاش کرده تا استانداردهای پوشش حرفه ای و اخلاق را معرفی و نهادینه سازد.
دبیر کمیته اخلاق و پوشش حرفه ای دانشگاه، به كارگيري مشاوران مجرب شيراز برای ارایه مشاوره به دانشجويان در حوزه عفاف و حجاب را از دیگر اقدامات در این حوزه اعلام کرد كه نتايج بسيار مثبتي را در پي داشته و گفت: همچنین کمیته اخلاق و پوشش حرفه ای با برگزاري مستمر نشست های كميته و تصويب طرح ها و برنامه هاي موثر و پيگيري مصوبه ها، برگزاري همايش ها،‌ دوره هاي ضمن خدمت و نشست های تخصصي با حضور سخنرانان و كارشناسان مجرب كشور برای استادان، دانشجويان و کارکنان، برگزاري نشست ها و توليد محتوا با هدف نهادينه سازي چرايي لزوم رعايت پوشش حرفه اي در دانشگاه علوم پزشكي شيراز همانند ساير دانشگاه هاي طراز اول دنيا، در این راستا همت گارده است.
تدوين و چاپ كتابچه تخصصي "رسم زيبايي" و توزيع در سطح استان، توليد نماهنگ تخصصي ضوابط پوشش در دانشگاه هاي دنيا، حمايت از طراحي مانتوهاي شيك و متعارف و توليد اسلايدشو و نماهنگ هاي تصويري با موضوع عفاف و حجاب برای پخش در سالن هاي دانشگاه و مراكز درماني، نصب تابلوهاي نمايشگاهي "حريم ريحانه" در ساختمان مركزي، خوابگاه ها و دانشكده ها به صورت گردشي و راه اندازي وبسايت "بيداري" برای ارایه محتواي فرهنگي به صورت موثر و غير مستقيم به نشانی bidari.sums.ac.ir، دیگر مواردی بود که دبیر کمیته اخلاق و پوشش حرفه ای دانشگاه به عنوان اقدامات کمیته اخلاق و پوشش حرفه ای دانشگاه معرفی کرد و در کسب این رتبه برای سومین سال، موثر دانست.

خبرششم
پویش مبارزه با چاقي؛ راه حلي مناسب براي تغيير شيوه زندگي ناسالم و كاهش وزن
به مناسبت روز جهانی غذا، همایش پیاده روی ویژه بانوان زیر پوشش مرکز جامع سلامت حضرت ولیعصر(عج) شیراز، برگزار شد. 
 كارشناس تغذيه مركز خدمات جامع سلامت حضرت وليعصر (عج) شیراز، گفت: درمان چاقي و اضافه وزن به صورت گروهي، يك روش موثر و نوين در مهار وزن است.
"زهرا اسفندياري" افزود: بانوان بايد با سنجش شاخص هاي تن سنجي، گام ابتدايي را برداشته و سپس با رعايت رژيم غذايي مناسب، ماهانه وزن خود را مورد پايش قرار دهند.
او با اشاره به وجود برنامه هاي مدون پياده روي، ادامه داد: بانوان در برنامه هاي گروهي عهد مي بندند در برنامه هاي مدون پياده روي شركت کنند و با رعايت رژيم غذايي مناسب، ماهانه وزن خود را كاهش دهند كه اين امر مي تواند موجب انتقال تجربيات به يكديگر شود.
اين برنامه به مناسبت روز جهاني غذا، با حضور جمعي از بانوان زیرمجموعه مركز جامع سلامت حضرت وليعصر(عج) در بوستان شقايق برگزار شد.

خبرهفتم
با تجهیز درمانگاه امام رضا(ع) شیراز به دستگاه دیالیز صفاقی خودکار صورت گرفت: انجام دیالیز بیماران صفاقی در خواب
با تجهیز درمانگاه امام رضا(ع) شیراز به دستگاه دیالیز صفاقی خودکار، بیماران دیالیزی می توانند در منزل و در هنگام خواب، دیالیز شوند.
فوق تخصص کلیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: برای نخستین بار در جنوب کشور، مرکز دیالیز صفاقی مستقر در درمانگاه امام رضا(ع)، به دستگاه دیالیز صفاقی خودکار، تجهیز شد.
دکتر "شاهرخ عزت زادگان"، افزود: در حال حاضر سه دستگاه دیالیز صفاقی خودکار، در مرکز دیالیز صفاقی راه اندازی شد که از این تعداد، دو دستگاه به بیماران دیالیزی با شرایط خاص، برای استفاده در منزل موقع خواب، به صورت رایگان امانت داده می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه، ادامه داد: با این دستگاه، بیمار می تواند به فعالیت روزانه خود بپردازد و برای تعویض محلول دیالیز، زمان خود را هدر ندهد، بلکه شبانه در موقع خواب این دستگاه ورود و خروج محلول را انجام می دهد.
دکتر عزت زادگان، اضافه کرد: به کمک این دستگاه، بیماران کتتر را به دستگاه وصل می کنند و دستگاه، بر حسب زمان تعریف شده، محلول را سه یا چهار بار خالی و محلول جدید را وارد شکم بیمار می کند.

خبرهشتم
وضعيت ثبت مراقبت هاي بهداشتي جمعيت زیرمجموعه مركز بهداشت شهداي گمنام شيراز بررسی شد
نشست بررسي وضعيت ثبت مراقبت هاي بهداشتي جمعيت زیرمجموعه پزشكان خانواده و جمعيت باقيمانده مركز بهداشت شهداي گمنام شيراز در مركز پايش سلامت (HMC)، برگزار شد.
در راستای اجراي طرح تحول نظام سلامت، ارزيابي سامانه اي سلامت تمامي شهروندان استان فارس، در مرکز پايش سلامت (HMC)معاونت بهداشتي دانشگاه، در حال انجام است.
دكتر "محسن مقدمي" معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص اهميت تعداد كاربران فعال سامانه در ساعات مياني روز، توضیحاتی ارایه داد.
معاون فني معاونت بهداشتي دانشگاه، بر پيگيري ارایه خدمات بهداشتي درماني با كيفيت به مردم، از سوی كاربران سامانه، تاکید کرد.
دكتر "محمدجواد مراديان"، در این نشست، روند ثبت و ورود اطلاعات از سوی كاربران سامانه، از جمله بهورزان، مراقبان سلامت، پزشكان خانواده و ماماها، راهكارهاي ارتقاي پوشش كمي و كيفي خدمات سلامت به مردم و ثبت صحيح آنها در سامانه را معرفی کرد.
دكتر "علی تهمتن" ریيس مركز بهداشت شهداي گمنام شيراز، گفت: فعاليت هاي بسیاری در حال انجام است و با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، به زودي شاهد ارتقاي پوشش كمي و كيفي مراقبت ها در سامانه سيب، خواهيم بود.
اين نشست با حضور دكتر "محسن مقدمي" معاون بهداشتی دانشگاه، دكتر "محمدجواد مراديان" معاون فني معاونت بهداشتي دانشگاه، دكتر "علی تهمتن" رييس مركز بهداشت شهداي گمنام شيراز، كارشناسان برنامه هاي مربوط به مراقبت هاي گروه هاي سني مختلف برگزار شد.

خبرنهم
تجلیل از بنیانگذار رشته آسم و آلرژی جنوب کشور در شیراز 
 آیین تجلیل از بنیانگذار رشته آسم و آلرژی جنوب کشور، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار شد.
دکتر "رضا امین"، فارغ التحصیل سال 1342 از دانشکده پزشکی شیراز است که پس از رفتن به خارج از کشور و دریافت مدارک تخصصی اطفال و رشته های آلرژی و ایمونولوژی، در سال 1352 به عنوان استادیار در دانشکده پزشکی شیراز، مشغول به فعالیت شد.
از آن سال استاد امین برای درمان بیماران و آموزش و تربیت دانشجویان و رزیدنت های فلوشیپ تلاش کرد که هم اکنون بسیاری از استادان برجسته کشور، از شاگردان او هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان در این آیین تجلیل، گفت: من یکی از دانشجوهای استاد امین بودم که در تمام دوران دانشجویی، جز خوبی، دلسوزی و مهربانی دراین استاد ندیدم و حتی یک کلام تند از او نشنیدم.
دکتر "رضا ملک زاده"، افزود: تمام اساتیدی که فارغ التحصیل شیراز هستند، خاطره خوبی از استاد امین دارند و مدیون زحمات و تلاش های شبانه روزی او هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به استاد امین به دلیل خدمات نیک و ارزنده ای که انجام داد، تبریک گفت و از خداوند منان، خواستار عمر طولانی و سلامتی برای او و خانواده اش شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز در این آیین با بیان اینکه استادی در ارتباط با مسایل علمی نیست، گفت: لازمه آموزش پزشکی، یاد گرفتن اخلاق، مرام، نوع رفتار با بیمار، همراهان، همکاران و دانشجویان، است.
دکتر "محمدهادی ایمانیه"، افزود: امثال استاد امین، دانشگاه علوم پزشکی شیراز را در رشته اطفال، به حد مطلوب رساند که در کشور جایگاه برتری داریم.
رییس دانشکده پزشکی شیراز، گفت: استاد امین حق بسیار بزرگی بر بخش اطفال، دانشجویان و دانشگاه دارد؛ زیرا بخش اطفال یکی از بخش های استثنایی دانشکده پزشکی است و وجود اساتید برجسته این رشته، گسترش بخش اطفال و بزرگی دانشکده را نشان می دهد.
دکتر "محمدباقر خسروی"، اساتید بزرگ را ستون های قوی دانشگاه دانست و افزود: تلاش اساتید باعث گسترش علم و آموزش در دانشکده و ارایه خدمات بهتر به مردم، شده است.
رییس دانشکده پزشکی شیراز، ادامه داد: استاد امین جز صداقت، پاکی، عشق و دوستی نسبت به دانشجویان، همکاران و بیماران نداشته و این رفتار و منش بزرگوارانه، افراد را در جایگاه واقعی خود، نشان می دهد.
دکتر خسروی، استاد امین را یکی از افراد نمونه بخش اطفال و ستون های محکم و استوار دانشکده عنوان کرد و افزود: نتیجه تلاش های استاد امین، وجود دانشجویان و اساتید جوان تر است، که دارای استعدادهای بیکران و آینده ساز مملکت هستند.
مدیرگروه اطفال دانشگاه دیگر سخنران این آیین بود که استاد امین را، معلم رفتار و اخلاق و منش دانست و گفت: ما اساتید اگر اخلاق و رفتار خوبی داشته باشیم، از اساتیدی همچون، استاد امین داریم.
دکتر "محمود حقیقت"، افزود: استاد امین، ستون و چراغ دانشگاه است که باعث پیشرفت بخش اطفال و پرورش دانشجویان بسیاری شد و اگر جامعه قدرشناس خدمتگزارانش نباشد، نگران کننده است.
نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز، هم این آیین را به پاس تجلیل از دکتر رضا امین، از اساتید برجسته و بنام دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد که از پزشکان حاذق شیراز است و گفت: من به عنوان نماینده مردم شیراز و همکاران در شورای اسلامی شهر، وظیفه خود دانستم، به دلیل 43 سال خدمت صادقانه استاد امین به هموطنان، در این مراسم تجلیل شرکت کنم.
مهندس "محمودرضا طالبان"، تجلیل از اساتید برجسته را، یکی از کارهای نیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عنوان کرد. 
نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز، افزود: همکاری های بسیار خوب و تنگاتنگی بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شورای اسلامی شهر برقرار است و همچنین در ماه های گذشته در شورا مصوب شد 30 هکتار زمین برای ساخت بیمارستان، در اختیار دانشگاه قرار بگیرد.
مهندس طالبان، ادامه داد: درخواست دانشگاه مبنی بر در اختیار قرار دادن چند قطعه زمین در نقاط مختلف شهر، برای ساخت مراکز بهداشتی، تحت بررسی شورا قرار گرفت. 
نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز، اضافه کرد: شهر شیراز، شهری است که جامعه پزشکی آن حرف برای گفتن دارد و ما به عنوان شورا و شهرداری، باید این بستر را فراهم کنیم، که نمود بیشتری داشته باشد.
مهندس طالبان، آمادگی شورای شهر را برای داشتن شهری سالم اعلام کرد و گفت: شهر سالم باید شهروند سالم داشته باشد و اگر جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طرح هایی برای رسیدن به شهر سالم داشته باشد، طرح ها را بررسی و حمایت می کنیم.
مسوول واحد غیر واگیر  دانشگاه، گفت: از استاد "رضا امین"، بنیانگذار رشته آسم و آلرژی در جنوب کشور، پس از 43 سال خدمت در امر درمان و آموزش دانشجویان، تجلیل شد.
دکتر "سیدحسام الدین نبوی زاده"، افزود: شیوه برخورد با کودکان، حوصله و اخلاق خوب استاد امین، زبانزد دانشجویان بود و امیدواریم این تجلیل، الگویی برای سایر پژوهشگران و دانشجویان باشد.
در این آیین از تمبر دکتر "رضا امین"، رونمایی شد.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان