کد خبر: ۹۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵

اختصاص بودجه میلیاردی به امور عشایری و روستایی

مدیرکل امور عشایر استان فارس از اختصاص یک میلیارد و 500 هزار تومان از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه روستاها و امور عشایری کشور خبر داد.
به گزارش شیرازه، صادق نکوئیان مدیرکل امور عشایر استان فارس از اختصاص 1/5 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی به امور عشایری و روستایی خبر داد و اظهار داشت: مجوز پرداخت این مبلغ از سوی رئیس‌جمهور از مقام معظم رهبری گرفته شده است.

وی در ادامه در مورد اولویت‌بندی اداره متبوع خود در تخصیص بودجه بیان داشت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در فارس و خشک شدن بیشتر منابع آب این استان، نخستین اولویت ما در تخصیص بودجه، تأمین آب عشایر کوچ‌رو خواهد بود.

نکوئیان افزود: برای این کار از روش‌هایی مانند احداث چاه عمیق، تانکرهای آب‌رسانی سیار، انتقال آب و... استفاده خواهد شد.

این مقام مسؤول با اشاره به سرشماری جدید عشایر در سال 1397 درباره جمعیت عشایری نیز گفت: خانواده عشایر در فارس بالغ‌بر 150 هزار نفر هستند که 3.5 درصد جمعیت این استان و 12.5 درصد جمعیت عشایر کل کشور را شامل شده و به‌عنوان قطب جمعیت عشایری کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه از تسهیلات جدید ارائه‌شده به عشایر خبر داد و بیان کرد: در دولت یک درصد از صندوق توسعه ملی به عشایر اختصاص می‌یابد و امسال 10 میلیارد تومان اعتبار گرفتیم که این تسهیلات در قالب وام تا سقف 6 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و مدت بازپرداخت پنج‌ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

نکوئیان همچنین به در اختیار قرار دادن تجهیزات ویژه به عشایر اشاره کرد و گفت: یک سری پکیج یا چمدان خورشیدی را در اختیار عشایر قرار می‌دهیم که این چمدان‌ها با نور خورشید شارژ می‌شود و برای روشنایی در مکان‌های تاریک از سوی عشایر سیار در مناطقی که برق وجود ندارد، استفاده می‌شود.

وی افزود: 2 هزار و 500 عدد از این چمدان‌های خورشیدی به ما اختصاص داده ‌شده و قرار است پس انجام مقدمات کار و هماهنگی با اداره برق این استان و استانداردسازی، ظرف مدت چهار سال تمام عشایر سیار از این وسیله بهره‌مند شوند.

این مسؤول اضافه کرد: این پکیج‌ها قابلیت برق‌دهی به چند لامپ، شارژ تلفن همراه، تلویزیون و... را داراست.

نکوئیان در پایان از پرداخت یارانه محصول جو برای نخستین بار به عشایر این استان نیز خبر داد.

انتهای پیام/


منبع: فارس
نظرات بینندگان